Ramlade av

Det är inget bra tips, och det är inte på grund av kostnaden som man försöker undvika onödiga skiktröntgenundersökningar. En CT ger många gånger högre stråldos än en slätröntgen. Ca 5 mSv för en thorax-CT, 10 mSv för en CT över buken. Jämför med 0,02-0-06 mSv för en vanlig lungröntgen, som är det man använder för att titta efter skador i bröstryggen.

Joniserande strålning orsakar cancer, därför är "tröskeln" för att skicka patienter till CT högre ju yngre de är.

Givetvis gör man de undersökningar som behövs på patienten man har framför sig, men inte för att patienten har bestämt sig för vilka undersökningar som ska göras.
 
Hoppas du kom till sans och åkte in.
Vi som håller på med hästar får Gräddfil som sagt på Akuten, 'been there done that' :-)
Hur gick det ?
 
Håller med. Säg häst, avramling, ont så går man före alla precis som om du skulle ha kommit in från en trafikolycka. har gjort båda...
 
Jag blev också högprio på akuten när jag kom in med en mosad handled efter att ha sagt "ramlat av en häst". Så de på akuten har koll:up: Hoppas det gick bra på sjukhuset ts!
 
Håller med. Säg häst, avramling, ont så går man före alla precis som om du skulle ha kommit in från en trafikolycka. har gjort båda...
Jag funderar lite på om det också beror på att hästmänniskor inte åker till sjukhus i onödan. Så när vi väl är där så är det bäst att kolla upp oss. TS känns som ett typexempel :)
 
Det är inget bra tips, och det är inte på grund av kostnaden som man försöker undvika onödiga skiktröntgenundersökningar. En CT ger många gånger högre stråldos än en slätröntgen. Ca 5 mSv för en thorax-CT, 10 mSv för en CT över buken. Jämför med 0,02-0-06 mSv för en vanlig lungröntgen, som är det man använder för att titta efter skador i bröstryggen.

Joniserande strålning orsakar cancer, därför är "tröskeln" för att skicka patienter till CT högre ju yngre de är.

Givetvis gör man de undersökningar som behövs på patienten man har framför sig, men inte för att patienten har bestämt sig för vilka undersökningar som ska göras.
själv fick jag vänta i FEMTON år innan jag fick hjälp på riktigt, å då hade det gått så långt att hela benet vridit sig...
Klart det är mer strålning, men vad är viktigast, att man INTE utsätter sig för den eller att man hittar felet/blir frisk?
 
Jag blev också högprio på akuten när jag kom in med en mosad handled efter att ha sagt "ramlat av en häst". Så de på akuten har koll:up: Hoppas det gick bra på sjukhuset ts!
När jag kom in med mosat knä (inget brutet men lite köttigt å grusigt så att säga) så hade jag turen att en hästmänniska jobbar där "det är lång kö, du kommer få sitta hela natten, ta de här sakerna" hehehe.... bra när hästmänniskor vet att man har kunskapen och modet att skrubba ur grus själv ;) Det kanske hade behövts ett stygn för snyggare ärr, men man har ju ändå ridbyxor på sig så ;)
 
Jag ramlade av min unghäst för ca en timme sen. Red barbacka och skulle fatta galopp, hon började bocka för livet och jag flög av..
Jag landade på sidan av ryggen. Tappade andan och låg där en bra stund. Jag kunde inte komma upp själv utan min sambo fick lyfta upp mig och hjälpa mig in.
När jag skulle lägga mig i sängen höll jag på att spy. Och här ligger jag nu.. jag kan röra benen men det gör galet ont att röra vänster ben. Men det gör inte så ont så jag inte står ut liksom. Hur ont ska det göra för att jag måste åka till sjukan?
Hatar att behöva åka in, vänta en evighet för att sedan få höra att det är inget "åk hem och vila" suckar
Hur har det gått?
 
själv fick jag vänta i FEMTON år innan jag fick hjälp på riktigt, å då hade det gått så långt att hela benet vridit sig...
Klart det är mer strålning, men vad är viktigast, att man INTE utsätter sig för den eller att man hittar felet/blir frisk?

Har inte heller någon erfarenhet att de drar på högre växlar för att man har ramlat av en häst, snarare tvärtom. Jag kom in till akuten, sa att jag fått en häst ÖVER mig, hade svårt att gå, men adrenalinet gjorde troligtvis att den riktiga smärtan kom senare. Jag fick sitta på en trästol i 6 timmar! Ingen smärtlindring, absolut ingen förtur. Blev kollad av en sköterska, hade ett stort vätskande skrapsår på ryggen också ska tilläggas, hon verkade inte tycka att det var något märkvärdigt. Läkaren ville sedan helst inte röntga då det var onödigt att utsätta kroppen för strålning. När jag skulle åka hem och han såg hur dåligt jag gick DÅ fick jag en röntgen, sedan var det en helt annan allvarlig ton, jag hade en bäckenfraktur och de ville hålla kvar mig där. Sängliggandes och rullstol i 3 månader med den värsta smärtan man kan tänka sig..... så jag håller inte med om att man får någon special treatment när det gäller avramlingar.
 
Har inte heller någon erfarenhet att de drar på högre växlar för att man har ramlat av en häst, snarare tvärtom. Jag kom in till akuten, sa att jag fått en häst ÖVER mig, hade svårt att gå, men adrenalinet gjorde troligtvis att den riktiga smärtan kom senare. Jag fick sitta på en trästol i 6 timmar! Ingen smärtlindring, absolut ingen förtur. Blev kollad av en sköterska, hade ett stort vätskande skrapsår på ryggen också ska tilläggas, hon verkade inte tycka att det var något märkvärdigt. Läkaren ville sedan helst inte röntga då det var onödigt att utsätta kroppen för strålning. När jag skulle åka hem och han såg hur dåligt jag gick DÅ fick jag en röntgen, sedan var det en helt annan allvarlig ton, jag hade en bäckenfraktur och de ville hålla kvar mig där. Sängliggandes och rullstol i 3 månader med den värsta smärtan man kan tänka sig..... så jag håller inte med om att man får någon special treatment när det gäller avramlingar.
Exakt.. jag fick höra "du är en ung kvinna, och bär på massa ägg.... " barn-snack osv... hade lust å skrika rakt ut JAG VILL ALDRIG HA BARN Å JAG KOMMER INTE ENS KUNNA LIGGA MED DEN HÄR SMÄRTAN.... typ...
(ps har fortfarande inga barn och vill fortfarande inte ha ;) )
Han som till slut CT-röntgade mig var ascool, vi börja snacka häst å han hade tränat med Janne Jönsson som ung hehe, han tyckte INTE att jag skulle sluta rida till skillnad från alla andra läkare...
Jag har inte så mkt till övers för läkarkåren, j*a spån 90% av dem.
 
Jag fick kanyl å morfin redan i ambulansen, inpackad som en sardiner och så bar det av. sen fick jag snabb hjälp och det gjordes en ct. Jag har en fraktur på ett tornutskott i ländryggen, lite trasiga muskler längre upp och blod i lungorna.
Men det är inget farligt som tur är :)
Tack alla som har svarat! :)
 
Har inte heller någon erfarenhet att de drar på högre växlar för att man har ramlat av en häst, snarare tvärtom. Jag kom in till akuten, sa att jag fått en häst ÖVER mig, hade svårt att gå, men adrenalinet gjorde troligtvis att den riktiga smärtan kom senare. Jag fick sitta på en trästol i 6 timmar! Ingen smärtlindring, absolut ingen förtur. Blev kollad av en sköterska, hade ett stort vätskande skrapsår på ryggen också ska tilläggas, hon verkade inte tycka att det var något märkvärdigt. Läkaren ville sedan helst inte röntga då det var onödigt att utsätta kroppen för strålning. När jag skulle åka hem och han såg hur dåligt jag gick DÅ fick jag en röntgen, sedan var det en helt annan allvarlig ton, jag hade en bäckenfraktur och de ville hålla kvar mig där. Sängliggandes och rullstol i 3 månader med den värsta smärtan man kan tänka sig..... så jag håller inte med om att man får någon special treatment när det gäller avramlingar.

:eek::eek::eek:
 
Jag fick kanyl å morfin redan i ambulansen, inpackad som en sardiner och så bar det av. sen fick jag snabb hjälp och det gjordes en ct. Jag har en fraktur på ett tornutskott i ländryggen, lite trasiga muskler längre upp och blod i lungorna.
Men det är inget farligt som tur är :)
Tack alla som har svarat! :)
Krya på dig! Du verkar ju ha fått grymt bra hjälp!
Å NU TAR DU DET LUGNT OCH LÅTER KROPPEN LÄKA ;) inget "hästtjej-bit-ihop" ok??? :D
 
@Messy
O häst-/läkarmammor är värst ;)
Jag tror enda gången min läkarmamma tagit mig till akuten/sjukan var när hon lät mig (då tonåring) rida en hoppträning en knapp vecka efter jag skenat omkull på asfalt med hjärnskakning, minnesförluster och snackat goja i två dygn som följd. En kvart inpå träningen fick jag springa ut och spy :p
Blev avskickad i vintras, spräckte hjälmen och sov i ett dygn. Det ryckte hon bara på axlarna åt. :laugh:
Drog axeln ur led (för 5 ggn) nyligen och nu krasar den. Första gången hon frågat om jag borde träffa en läkare :eek:
 
Jag fick kanyl å morfin redan i ambulansen, inpackad som en sardiner och så bar det av. sen fick jag snabb hjälp och det gjordes en ct. Jag har en fraktur på ett tornutskott i ländryggen, lite trasiga muskler längre upp och blod i lungorna.
Men det är inget farligt som tur är :)
Tack alla som har svarat! :)
tur du åkte in. Krya på dig!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
734
Senast: igbest
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 801
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 754
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 020
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp