Ramlade av

Nalasmatte

Trådstartare
Jag ramlade av min unghäst för ca en timme sen. Red barbacka och skulle fatta galopp, hon började bocka för livet och jag flög av..
Jag landade på sidan av ryggen. Tappade andan och låg där en bra stund. Jag kunde inte komma upp själv utan min sambo fick lyfta upp mig och hjälpa mig in.
När jag skulle lägga mig i sängen höll jag på att spy. Och här ligger jag nu.. jag kan röra benen men det gör galet ont att röra vänster ben. Men det gör inte så ont så jag inte står ut liksom. Hur ont ska det göra för att jag måste åka till sjukan?
Hatar att behöva åka in, vänta en evighet för att sedan få höra att det är inget "åk hem och vila" suckar
 
Åk in. Jag ramlade av (faktiskt idag för ett år sen) och ramlade rakt på ryggen. När jag fick igång andning och alla rörelser, samt fick krampen i bröstmuskulaturen att släppa så jag kunde andas som vanligt, så gjorde det inte så superont. Stel i nacken och ont såklart, men inte mer än så. Åkte in och tillbringade många tråkiga timmar på akuten och det visade sig vara en fraktur i en kota. Inget allvarligt som tur är, men ändå. Så bäst att åka in.
 
Åk in!
Och jag är inte den som förespråkar akuten i onödan. Tvärt om.
Men när jag åkte av rejält och tuppade av blev jag körd dit, och det räckte att jag sa häst och avramling och tappat medvetandet så fick jag VIP-biljett direkt. Fick värsta undersökningen med röntgen av hela ryggen samt hjärnan, och handleden som gjorde ont. Trots att jag gick in själv fick jag ligga med halskrage och fick inte ens vända mig själv på britsen innan jag var färdigundersökt. Men allt såg bra ut. Vilket var skönt för,dagen efter kändes det som jag brutit nacken och massa andra ben i kroppen.

Illamåendet kan tyda på hjärnskakning. Så åk in! Bättre en gång för mkt i dessa fall!
 
Åkte också av ikväll, men för mej gick det mkt bättre.
Hoppas att allt går bra, det är alltid bättre att åka in!
 
åk in, å du vill ha CT-röntgen så de kan se om någon disk är skadad!! Nöj dig inte bara med vanlig, den ser man "bara" frakturer på! Ta ALLTID ryggont på största allvar, diskbråck osv är ett rent helvete... Sen kliver du INTE upp på hästen förrän du är helt ok, OK??? ;)
Om du inte åker in, ta ipren + alvedon, kroppen behöver hjälp, man ska inte bita ihop (lärde jag mig under min diskbråckstid)...
krya på!
 
Det är väl ändå undersökande och/eller ansvarig läkare som bestämmer vilka undersökningar som är motiverade!?
Givetvis, men ibland måste man stå på sig. Jag råkar ha fått min beskärda del av erfarenhet från just den punkten... speciellt i kombination med just rygg.
Vanlig röntgen är mycket billigare så därför tar de sådan...
Ursäkta att jag gav ett bra tips till TS.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
734
Senast: igbest
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 801
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 754
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 020
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp