Ramla av och hänga kvar.

Sv: Ramla av och hänga kvar.

Jag tror jag förstår :laugh:
Men en tåhätta är bra att ha, inte så vackert som sagt men men :crazy:

Alltså för det första, verkar det smart att rida hurry-scurry med lös sadelgjord (inte för att det är smart alls) och sen när man ska hålla emot på andra sidan, så sätter man väl inte i foten själv?! Har jag aldrig hört talas om någon gång. Verkar inte vara så seriöst ridläger...

Jag ramlade av senast i torsdags och då hade jag som tur var gummisnoddsstigbyglar. Gummisnodden löstes ut som tur var och allt gick relativt lindrigt. Min ponny stannade en bit bort och lunkade mot mig. Sen satte han ner halsen mot mig och ville hjälpa mig upp <'3

KL

Måste bara berätta. -fniss-
Jag köpte en ny häst i somras ( har 3 hästar allt som allt) hästen ifråga är helt grymt känslig, svårt att förklara för nån som inte känner honom, men iaf grymt grymt känslig. Jag skrittar av efter en ridtur på ängarna, har kankse 100 m hem. Helt plötsligt så börjar han hoppa åt sidorna och när jag då hamnade i mer obalans så tkt han att det var skitläskigt så till slut så kände jag att det är bara att släppa och jag drasade ner i backen. Hästen sprang som tur var upp på gården till dom andra hästarna.

Efter nån månad så red jag barbacka och hade börjat känna hästen riktigt bra... så jag red i alla gångarter och var nöjd sen när jag skulle skritta av å helt plötsligt när jag satt där på långa tyglar så kastar han sig åt sidan å jag glider som en liten vante till mitten av magen där hela jag damper ner i backen.. och det var höst å leeeeeeeerigt :O

Vikten av att ha en fräsch sadelgjord med BRA resår är helt galet viktigt jag har lyckats glida runt med en sadel på en av mina andra hästar som tur var så lyssnade han när jag sa ptroo och han stannade men han såg skeptisk ut :] då hade jag åxå fastnat på nåt sätt men har lyckats förtränga det.. har bara fräscha sadelgjordar efter det iaf :)

när jag läser alla era hemska erfarenheter av att bli hängande i stigbygeln, så är jag själaglad över att det gick så bra som det gjorde den gången jag flög av en ridskolehäst och hängde i stigbygeln. Såg alla hovar och magen när den galopperade, men som tur var blev hästen inte rädd, och foten släppte till slut, och jag fick inte en skråma. Ibland har man tur!

på den tiden (det var runt 12 år sen...) så hade ridskolan inga säkerhetsstigbyglar.
Nu har de äntligen införskaffat sådana :bow:

ush vad hemskt :(

Jag har själv aldrig fastnat i stigbygeln,
men mor min gjorde det när hon var yngre.
Hon var ute och red med sin kompis så kom det en älg, hästen blir livrädd, hon ramlar av och blir släpad efter hästen en bra bit. Detta gjorde att hon slutade rida, ;(

Jag har också fastnat. Jag vet inte vad som hände (14 år sen) då jag snabbt blev medvetslös (drämde i huvudet först i en grusväg) men jag minns att jag vaknade ngn sekund när jag drogs med längs vägen av en panikslagen häst. Sen "försvann" jag igen.
Två bilister hade sett situationen och stannade :bow: Den ena körde till ryttarföreningen och stallet för att hitta ngn som visste vem jag var och ringde ambulans, den andra var hos mig (har litet minne av det i ngn sekund, ngn som lägger en filt på mig). Sen minns jag inget mer förrän på sjukhuset (jag hade tydligen spytt ner hela ambulansen :eek:)

Hästen? De hittade honom på rygg i ett dike efter ett tag, fastkilad mellan två trädstammar.

Hjälpte till att rida in ett welsh sto är jag var en sisådär 13-14 år en hemskt massa år sedan ;), min kompis logerade och jag satt på pållen, allt var frid & fröjd tills det brakade till i skogen brevid. Stoet satte av i full fart på volten, tvärnitade ställde sig rakt upp och satte av full fart andra varvet, vid det här laget hade jag helt tappat balansen och hängde och dinglade brevid, fastnat räjält med foten.
Hann tänka mycket innan min kompis lyckades få stopp på ekipaget.
Gick otroligt nog bra för både mig och hästen även om vi båda var rejält omskakade. Satckars lilla hästen , hon måste blivit livrädd! Otroligt nog fick hon inga men efter detta och resten av inridningen gick smärtfritt :)

jag har också ramlat av i skritt en gång :D
skrittade av min häst på långa tyglar när någon helt plötsligt smäller igen en garageport till höger, hästen hoppar åt vänster och jag druttar av :p

Usch vad hemskt att bli släpad bakom!
Jag har aldrig blivit det själv men det verkar inte så mysigt :o

Blev lite sugen på de här barnes buckle grejerna, vart hittar man sånna och vad kostar de?
Verkar himla smarta..

Är inte säker på att jag åkte igenom med foten, om man får in fel vinkel från marken så håller tån/ovansidan av foten typ fast stigbygeln... Skitsvårt att förklara, glöm det :p

Men men, tåhätta skulle vara nåt faktiskt. Ser inte så stiligt ut bara, men det beror ju på diciplinen !

Det är exakt vad som hände mig när jag fastnade!
Och ironsikt nog så var det i en säkerhetsstigbygel det hände :(

Det blir ju npåt tryck liskom när man hamnar på backen o foten blir i den vinkeln mot stigbygeln längst upp där tån hamnar, och då håller tån fast foten även att man itne är igenom stigbygeln utan abra 'som vanligt' fast i fel vinkel.
Skitdumt.

Som jag sagt inna, barnes buckle är smart, då lossnar hela stigbygeln från stiglädret om man hamnar i fel vinkel med tryck, dvs. fastnat.

*Kl*

Jag har fastnat efter en galopperande häst som yngre, men stiglädret var så slitet att det gick av när jag försökte sparka mig loss.
Men inte åkte foten igenom bygeln, nej man fastnar mycket lätt utan att för den sakens skull ha foten igenom bygeln.

Såg ett par stigbyglar som skulle lösa ut med hjälp av någon magnetlösning, någon som hört någonting om dessa?

Jag kunde inte låta bli att skratta åt din historia men på rygg?? :eek: Hur 17 gick det till? Hur gick det med den?

Ramlat av i skritt har många gjort. :D Själv hade jag sadel, martingall och hela baletten när det hände mig. Skrittade längs hagen och ponnykompisen som gick där satte av i en häftig vårgalopp bredvid oss. Min häst blev skrämd och hoppade framåt, jag satte mig på bakvalvet och nådde inte tyglarna som jag inte hållit i pga att vi som sagt skrittade av i sakta mak hemma vid gården. Hästen var inte förtjust i att jag studdsade på bakvvalvet så han börjar trava varpå jag hamnar bakom sadel och slutligen studdsar av baklänges, landande på rumpen. :o

Det blev ett besök hos kiro efter den vurpan, jäklar va ont det gjorde i svanskotan.

Jag gjorde det på en tävling en gång..:o eeh hästen vägrade och jag flög av, men min häst stannade i alla fall utan att sparka eller så, MEN JAG HADE SÄKERHETS STIG BYGLAR!! men inga chaps så min sko fastnade...., så klart alltid lika klantig :rofl:

jag har också ramlat av i skritt en gång :D

Jag har trillat av från stillastående... Två gånger... :o:o

Första gången barbacka på ett mycket stabilt kallblod. Rider upp mot stalldörren och stannar utanför. Precis när jag vi står där börjar det prassla i busken bredvid. I vanlig fall hade varken jag eller hästen brytt sig men eftersom jag red barbacka blev jag spänd och nervös, vill inte sitta av just då eftersom det uppsittning/avsittning är läget då jag känner mig som mest utsatt. Hästen tvärvände som på en femöring 180 grader men flyttade sig inte en centimeter! Själv halkade jag givetvis av och landade på arslet i gruset... :cool:

Andra gången provred jag en ung travarnordis. Han var less på att gå på banan och bestämde sig för att sig en "tur" med mig. Jag hade inte ridit på flera år och han var stark som ett ånglok! Runt, runt, runt, runt... och sen tappade jag räkningen på varven. Ovan som jag var tyckte jag det gick ASfort, men ägaren som stod bredvid så väldigt lugn ut och tyckte att jag skulle styra lite bara... :angel: Till slut blir han trött och stannar i ett hörn. Jag hinner bara andas ut innan jag helt tappar balansen och gliiiiider ner för sidan på honom och landar i en slapp hög på marken. Jag haltade i två veckor... Och nej, jag blev inte medryttare på honom...

:rofl:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka