Ramaskri i leden

älgen

Trådstartare
Har jobbat med avel tidigare, då med renrasiga hästar och en ras som inte är spec rastypisk..

mina korkade frågor är nu som följer..

Har ett sto som ligger precis på ponnymåttet.
hur liten hingst kan man betäcka med och kommer han nå upp? :o (de flesta ponnyer står väl på naturlig betäckning)

Är det troligast att avkomman ärver sin mors eller fars storlek?

Jag vill alltså (helst då) få fram en b-ponny

Senast ändrad:
Sv: Ramaskri i leden

Det är svårt att beställa en sån liten häst ! möjligen om du betäcker med en shettis....

Det går ju att ställa märren i en grop så den biten funkar nog.

Hmmm...så snöpligt - istället för att betäcka, plums ner i en grop...

Allvarligt talat - kolla med de som har småhingstar hur de gör med större ston och mindre hingst(tex Welsh här på forumet). Jag tror faktiskt att de använder grop.

Däremot tror jag att storleken på ungen blir svår att få så liten...

Om man bortser från att märren troligtvis är för stor för att producera en b-ponny..

Vilken av föräldrarnas storlek är mest arvbar.

Är det troligare att skulle bli en liten ponny om modern var liten och hingsten större?

Jag har för mig att Welsh berättat att hon använt sig av ett dike. Hon får berätta själv i detalj!

Var det inte någon här som hade ett sto som lade sig ner? Kanske går att lära henne? ;)

Jag har hört någon gång men vet inte ju inte säkert att det stämmer att litet sto är bäst då fölungen rättar sig mkt efter hur stor plats för tillväxt som finns i mamman.

Jag tror att det är ursvårt att säga om hingsten eller stoets storlek är mest arvbar faktiskt. Men vad jag har hört är att föl/fostret anpassar sig efter mammans storlek så om märren är liten och hingsten stor så blir iallafall fölungen liten som nyfödd och det kan ju stämma, men sen vet jag inte om det bara är anpassning som gäller själva moderlivet och att den fortsätter vara liten genom hela livet.

Jag vet ett ponnysto som betäckts med hbl hingstar och alla ungar har blivit över 160.
Sen vet jag ett anant ponnysto som lämnat en ponny med hblhingst och två som nog blir minst 160 med en annan hbl hingst.

Vad har du för storlekar bakom mamman?

Storleken vid så skilda mankhöjder är ett lotteri.

Jag såg nyligen en korsning shetland/fullblod i den storlek du önskar, den var söt men inte direkt proportionerlig :o stort huvud och väldigt lång rygg.

Det är ju inte någon poäng med att en ponny håller sig under 130 cm om det bara är för att benen är korta :crazy:

Xeline skrev:
Men vad jag har hört är att föl/fostret anpassar sig efter mammans storlek så om märren är liten och hingsten stor så blir iallafall fölungen liten som nyfödd och det kan ju stämma, men sen vet jag inte om det bara är anpassning som gäller själva moderlivet och att den fortsätter vara liten genom hela livet.
Det ar mer nar det galler ponnier som ar betackta med en storre hingst. Folungen vaxer till sa mycket plats det finns och nar den sedan kommer ut sa brakar det ivag riktigt. Jag vet fol som har fatt sta pa knana for att kunna fa mat i sej fran stoet!

Stoet är en travare :o :D .
Hennes föräldrar var av medelstorlek, runt 155-160 ca

Stoets pappa har tidigare lämnat en del stora drasuter i 170 klassen

Då har ditt sto förmodligen inte gener för liten mankhöjd... Låter som ett osäkert projekt att avla små ponnyer på ;)

Säkrare och billigare att köpa en i rätt storlek, så kan du välja kön, exteriör och gång också :cool:

Visst är det säkrare att köpa och avlar jag vill jag vara 70% säker på att få vad jag vil ha.

Detta var bara lite funderingar från min sida då avel alltid är något av ett vågspel.

Kan dock tillägga att jag sett en mysko korsning b-ponny där mamman var shettis och pappan bruksnordis :eek: :p

Jodå, visst kan ston lägga sig ner och bli betäckta :D det gjorde min 1.50 märr förra sommaren när hingsten var 1.17 :rofl:
Annars är det så att man ställer stoet i nedförsbacke alt i en grop om hingsten inte når upp. Vi gör både och beroende på stoet.
Vi har även varit med om det snurpliga att hingsten ramlar ner under stoets mage :eek:
Har i helgen lärt mig att en cob som är 1.48 i manken är oftast högre över rumpan än vad ett fullblod på 1.60 är. Alltså spelar inte höjden på manken någon roll utan det är höjden på korset som är intressantas. Ett fullblod är nog mer fött i uppförsbacke än vad en ponny är.
Tillbaka till saken igen,
vi använder oss av diket vid vägen. Har olika höjder som passar olika ston. Hingsten står på vägkanten och man får bara passa så han inte glider ner med en hov i diket.
Mitt sto som har gener som ligger runt 145-150 har med en 1..29cm hingt fått en avkomma som är nu runt 1.34 och fick i år med en hingst som är 1.17 (med anlag för att vara under 1.20)ett föl som föddes 90 cm hög, det är 5 ck högre än förra årets föl! Inte en chans att ett så pass stort sto som du pratar om med en annan genetisk bakgrund än mitt sto, skulle kunna få en B-ponny. Isåfall är du nog nere på minifalabellahöjd på hingsten och redan där är det tveksamt. Med en sådan hingst får du nog seminera ;) Vill du ha en B-ponny med steg, shoppa en färdig hos mig istället :D

Steg?
Skit samma..Den ska hoppa hus :D

Dottern har dessutom endast lyckats skrapa ihop 3500. Får man en svans då? ;)

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 946
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 291
Senast: ginnies
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 370

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka