Rallylydnad

Fått plats på fortsättningskurs som börjar I augusti 🙂 är en tävling på grannklubben i slutet av augusti också så funderar på om vi ska ha våran premiär då. Momenten sitter ju jättebra men det är nosandet som är problemet. Men känns som det är just tävla vi behöver göra för att träna bort det.
Hoppas kunna få till lite träningar ihop med någon/några på klubben i sommar för extra träning.
 
Vet inte hur jag ska göra med tävlingen på grannklubben. Det är ju ganska stora problem med nosande/fokus på nya platser så vi kommer säkert göra bort oss totalt. Men det kanske ändå är ett bra träningstillfälle och bra att få in foten i tävlingsvärlden. Hur hade ni andra gjort? Han är 16 månader då.
 
Vet inte hur jag ska göra med tävlingen på grannklubben. Det är ju ganska stora problem med nosande/fokus på nya platser så vi kommer säkert göra bort oss totalt. Men det kanske ändå är ett bra träningstillfälle och bra att få in foten i tävlingsvärlden. Hur hade ni andra gjort? Han är 16 månader då.
Är det inte långt att köra hade jag tagit det som ett träningstillfälle. För att t ex se vilken uppvärmning hunden behöver på annan plats. Och om det är dubbla starter, hur hunden tar det. Är han jättetrött av att bara varit där eller har han ork kvar klass nr två?

Och går det dåligt, ta en disk för att peppa upp för framtiden. En av mina första starter diskade jag oss pga mycket nos i första klassen. Petade henne lite i sidan för att få tillbaka kontakten och tog sedan några bra skyltar och belönade sedan med leksak. Domaren kommenterade "smart disk" på protokollet. Andra klassen fick vi godkänt.
 
Är det inte långt att köra hade jag tagit det som ett träningstillfälle. För att t ex se vilken uppvärmning hunden behöver på annan plats. Och om det är dubbla starter, hur hunden tar det. Är han jättetrött av att bara varit där eller har han ork kvar klass nr två?

Och går det dåligt, ta en disk för att peppa upp för framtiden. En av mina första starter diskade jag oss pga mycket nos i första klassen. Petade henne lite i sidan för att få tillbaka kontakten och tog sedan några bra skyltar och belönade sedan med leksak. Domaren kommenterade "smart disk" på protokollet. Andra klassen fick vi godkänt.
Tack 😃 det är inte ens 3 mil, just därför det bara känns dumt att inte ens testa 😅 klubbarna här verkar dessutom inte ha så många anmälda så man "hjälper" ju till lite också om man är med så det blir fler starter.
 
Tack 😃 det är inte ens 3 mil, just därför det bara känns dumt att inte ens testa 😅 klubbarna här verkar dessutom inte ha så många anmälda så man "hjälper" ju till lite också om man är med så det blir fler starter.
Jag håller med @Silver Girl, ta det som en träningstävling. Att han nosar på nya ställen kan också bero på att du blir annorlunda? Det är en lugnande signal för hundarna att nosa så behöver inte betyda att det luktar supergott. Att diska sig i rallyn är jätteviktigt tycker jag. Min unga hund har precis fått gå upp i mästarklass, hon har 5 disk på 6 starter än så länge 😂 Men jag är helt trygg med att det kommer bli bra med tiden.
 
Tävlat mästarklass idag. Superbra känsla i första klassen. Hon var med mig hela tiden och försökte verkligen. Några missar gjorde att poängen inte blev så bra, men känslan är det viktigaste.
Andra klassen var hon trött och det var varmt, så hon bestämde sig för att springa ett varv när det blev jobbigt.
 
Ska tävla nybörjarklass med valpen 31 augusti, hon fyller 10 månader 24 august och vi har inte fått till något bra fotgående 🙈, hur ska vi lyckas lära in det på en månad? Jag tror att jag har tagit mig vatten över huvudet men i värsta fall får jag se det som träning.

Hur lär ni in stå vid sidan? Jag har inte lyckats få till det bra på någon hund än trots att jag tagit mig upp till avancerad klass med en tidigare hund..

Ska tillägga att jag har små hundar, typ 30cm i mankhöjd.
 
Blev anmälan till den där tävlingen så det blir spännande om vi nu får en plats 😁

Har också lite problem med Stå då han gärna tar ett steg åt sidan med rumpan precis när han ställt sig så ska börja träna mot ett staket/vägg eller nått. Han ställer sig bra först men står inte kvar stadigt.
 
Blev anmälan till den där tävlingen så det blir spännande om vi nu får en plats 😁

Har också lite problem med Stå då han gärna tar ett steg åt sidan med rumpan precis när han ställt sig så ska börja träna mot ett staket/vägg eller nått. Han ställer sig bra först men står inte kvar stadigt.
Lycka till!

Gör han så oavsett om det är träning eller han stannar av sig själv?
 
Sjukt mycket hundar på klubben ikväll. Liten klubb och det var både valp, rally och agilitykurs samtidigt 😅 Blev lite kaos i huvudet på min unga hane, bådar inte gott inför tävlingen men jag får helt enkelt se det som träning bara. Vi fick ändå till en hel del bra. Blev lite kaos i min hjärna med. Jag hade från allra första början min hand vid mitt vänstra lår vid fotgåendet, på nybörjarkursen tyckte den instruktören att det var helfel för hans bakdel åkte ut så hon präntade in i mitt huvud efter mycket om och men att jag skulle ha den vinklad utåt. Så nu har jag tränat på att ha den så i ett halvår. Tills idag när nya instruktören frågar varför jag har handen sådär konstigt, allt blir mycket bättre om du har den vid låret. Och det blev det. Så nu ska jag bara lära om igen🙈 vart har ni eran hand vid fotgåendet?
Allt kändes i alla fall mycket bättre med den här instruktören, kände mig mycket mer hemma och bekväm, det gör så mycket!
 
Hjälp en nybörjare. Har läst nånstans att 2 veckor innan tävlingen ska det skickas ut pm. Vart hittar man det?
 
Vilken helg för lille Mint! 🤎
Igår 89 o 99p och vinst i nybörjare och på det RLD N 🍾
Fick dessutom efteranmäla till fortsättning idag och trots mycket liten förberedelse och träning på dom nya momenten i klassen så presterar han 84 o 95p och en andra plats idag!
Fantastiska lilla hund!
IMG_5817.jpeg
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det allra bästa jag vet är djur, förr tränade jag hästar men har lämnat hästlivet och är nu hängiven hundägare. Jag ÄLSKAR att träna...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 223
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp