Rallylydnad

Enny

Trådstartare
Hej! Jag har läst lite om rallylydnad, men vet inte så mycket.. Vad går det ut på? Hur kan man träna på det? Finns det kurser?
Tack på förhand

I rallylydnad går du och hunden en bana, utmed banan finns det skyltar med olika moment som ska utföras vid skylten. Om du går in på brukshundklubben.se och sedan "Tävling och utställning" och därefter "Tävlingsgrenar" och "Rallylydnad" så finns det en hel del information där, inklusive tävlingsregler och alla skyltar.
Ska du träna rallylydnad (eller egentligen vad som helst) så är en bra kontakt med hunden A och O. Sen är det "bara" att lära sig skyltarnas innebörd och få hunden att göra det som står på skylten. I nybörjarklass är det inte så jätteavancerade moment: sitt, ligg, stå, svängar, gå slalom mellan koner och liknande. Sedan blir det förstås svårare ju högre upp i klasserna man kommer :)

De flesta brukshundklubbar har väl kurser numera. Prova, det är jättekul!

Hej! Jag har läst lite om rallylydnad, men vet inte så mycket.. Vad går det ut på? Hur kan man träna på det? Finns det kurser?
Tack på förhand

Rallylydnad är en tävlingssport där de tävlande ekipagen går en bana och passerar skyltar där olika lydnadsmoment ska utföras. Man börjar i Nybörjarklass och efterhand som ekipaget utvecklas går man vidare till svårare klasser upp till Mästarklass som är den högsta klassen.

Tävlingsledaren gör nya banor för varje tävling och väljer ut vilka skyltar som ska ingå. Från början har alla 100 poäng och så får man avdrag för fel vid varje moment - allt från -1 poäng till -10 för stora fel (eller diskvalificering) . Föraren får ge tecken och tala med hunden men inte röra hunden.

Förutom de olika momenten bedömer man också helheten och att det ska finnas ett bra "flyt" och ett bra samarbete mellan hund och förare.

Rallylydnad är väldigt roligt och jag rekommenderar att du går en kurs för att lära dig grunderna. Då får du dels träna på momenten och också lära dig att läsa banskisser och hur det går till på tävling. Kolla läget för kurser på en hundklubb nära dig. Det finns också privata tränare som ordnar kurser. Finns säkert någon Bukefalist som kan tipsa dig om du berättar var du vill gå kurs.

Liknande trådar

Övr. Hund Finns det några ”officiella” översättningar? :) Tänker då på grenarna vars namn inte rakt av är på engelska t.ex.: - Personspår -...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: hastflicka
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
884
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 381
Senast: ii-ssa
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
620
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka