S
Sasse_
Vad är det för material?
Kvalité?
snabbt svar tack! Letar sadel som en tok...
Kvalité?
snabbt svar tack! Letar sadel som en tok...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ralide är plast. Återfinns i billigare sadlar.
En sadel med ralidebom kan visst vara bra men det är en billigare bom. Den är helgjuten i ett enda stycke och har inte samma viktspridingsegenskap som en träbom. Om sadeln passar din häst och du trivs med den så kör på!
Det är säkerligen ingen skitsadel för att det är en ralidebom. Det finns showsadlar i 100.000 kr klassen med ralidebom.
Fördelen med en Ralidebom är att den passar på hästar med kortare rygg eftersom bladen är kortare än på en råhudsbom (~5 cm)och så har den bättre grundsits än en sadel i samma prisklass med råhudsbom. anliggningsytan mot hästen är lite mindre .
Grundsits= det som finns under sitslädret, som är uppbyggt över mellanrummet mellan bladen, oftast en plåtbit med läder över. Det är grundsitsen som avgör formen på sitsen och bekvämligheten. En dåligt gjord grundsits = Pain in the ass! Elementär sadelkunskap!Bättre grundsits????
Om man kan få en dubble c sadel för 9.200:- som väl har träbom(?)
Och startpriset på denna andra jag tittat på med "ralide tree" är 10.700:- då utan utsmyckning eller nått, bara en ren sadel sen får man lägga till extra utöver...
Då borde man alltså välja dubble c sadeln?
Mest kvalité för minst pengar?
(Bara det att jag nästan blivit lite kär i den andra som tyvärr har ralide tree)...
Är det bara skit allt annat än trä bom?
När jag pratar kvalitetssadlar så menar jag handgjorda, för kvalitetssadlar produceras definitivt inte på nån fabrik, kenneth! jag har stött på "kvalitetssadlar" som kostat en bra bit över 20 000:- men som inte allas var bättre än en för 6 - 7 000:-. Så allt med träbom glimmar inte som guld!Kan bara konstatera att jag och Bill har väldigt olika erfarenheter av vad en kvalitetssadel är. Billiga träbomssadlar har jag aldrig befattat mig med. En riktig sadel är alltid en träbomssadel, och den är även alltid överlägsen i komfort när det gäller både sits och allt annat. Jämför inte guld med sand. Ralide vs skitsadlar. Plocka sönder en riktig sadel och jämför.