Ralide tree?

S

Sasse_

Vad är det för material?

Kvalité?

snabbt svar tack! ;) Letar sadel som en tok... :D

Sv: Ralide tree?

Haha jag är ju efter.. Har alltid trott att det är råhud.. Men det är ju såklart rawhide som är det.. Eller? Hahah

Ralide är plast. Återfinns i billigare sadlar.

Om man kan få en dubble c sadel för 9.200:- som väl har träbom(?)

Och startpriset på denna andra jag tittat på med "ralide tree" är 10.700:- då utan utsmyckning eller nått, bara en ren sadel sen får man lägga till extra utöver...

Då borde man alltså välja dubble c sadeln?

Mest kvalité för minst pengar?

(Bara det att jag nästan blivit lite kär i den andra som tyvärr har ralide tree)...

Är det bara skit allt annat än trä bom?:crazy:

En sadel med ralidebom kan visst vara bra men det är en billigare bom. Den är helgjuten i ett enda stycke och har inte samma viktspridingsegenskap som en träbom. Om sadeln passar din häst och du trivs med den så kör på!

En sadel med ralidebom kan visst vara bra men det är en billigare bom. Den är helgjuten i ett enda stycke och har inte samma viktspridingsegenskap som en träbom. Om sadeln passar din häst och du trivs med den så kör på!

Har tyvärr inte kommit så långt att vi provat den än... :crazy: Den finns på www.westernhorsemen.dk Garland reiner butterfly, jag har enbart blivit kär i att den ser skön och bekväm ut och har "extra slim seat" och butterfly skuren (har lite korta ben så vill inte ha en massa läder massa som hindrar mig att komma intill hästen).

Den andra sadeln dubble c har jag både provat ut på hästen och provridit med, så den passar...

Är ändå sugen på att prova den andra, men det kanske inte är värt att lägga ner pengar på att prova ut den om det är en skitsadel?

Det är säkerligen ingen skitsadel för att det är en ralidebom. Det finns showsadlar i 100.000 kr klassen med ralidebom.

Fördelen med en Ralidebom är att den passar på hästar med kortare rygg eftersom bladen är kortare än på en råhudsbom (~5 cm)och så har den bättre grundsits än en sadel i samma prisklass med råhudsbom. anliggningsytan mot hästen är lite mindre .

Fördelen med en Ralidebom är att den passar på hästar med kortare rygg eftersom bladen är kortare än på en råhudsbom (~5 cm)och så har den bättre grundsits än en sadel i samma prisklass med råhudsbom. anliggningsytan mot hästen är lite mindre .

Kee? Man strävar väl alltid efter att anläggningsytan mot hästen ska vara så stor som möjligt? (undantags fall araber som kanske kräver kortare sadlar pga. kortare ryggar o dyl.)...

Undrar också; grundsits?

Bättre grundsits????
Grundsits= det som finns under sitslädret, som är uppbyggt över mellanrummet mellan bladen, oftast en plåtbit med läder över. Det är grundsitsen som avgör formen på sitsen och bekvämligheten. En dåligt gjord grundsits = Pain in the ass! Elementär sadelkunskap!
På de flesta sadlar i mellanprisklass o under har man från fabriken sparat en massa jobb med grundsitsen ( det som är under sitslädret som du inte ser) = fuskat, o på en Ralidebom är grundsitsen gjuten i plast o en integrerad del i bommen så den är mycket bättre utformad än på en billig träbom. Har öppnat sadlar o kollat!
Citat från Ingemar Stenmark: De é int lätt å förklar för dom som int´begrip nåt.

Senast ändrad av en moderator:

Den skavara så stor som hästryggens storlek tillåter o den är tillräckligt stor på en Ralidebom.

Senast ändrad av en moderator:

Om man kan få en dubble c sadel för 9.200:- som väl har träbom(?)

Och startpriset på denna andra jag tittat på med "ralide tree" är 10.700:- då utan utsmyckning eller nått, bara en ren sadel sen får man lägga till extra utöver...

Då borde man alltså välja dubble c sadeln?

Mest kvalité för minst pengar?

(Bara det att jag nästan blivit lite kär i den andra som tyvärr har ralide tree)...

Är det bara skit allt annat än trä bom?:crazy:

Double C sadlarna är bra i grunden men billiga p.g.a. läderkvalitén. Sköter man om den ordentligt är det en mycket bra sadel.Jag köpte en ny Double C Trail Apache för några år sedan, efter första smörjningen visade det sig att lädret inte var ordentligt sträckt på ena sidan. Skickade iväg den och den åtgärdades utan kostnad. Tyvärr, växte hästen ur den så jag sålde den...Önskar att den fanns i stl XXL. Skulle inte tveka att köpa en till av samma märke;).

Har ingen erfarenhet av Ralide, tyvärr...

Kan bara konstatera att jag och Bill har väldigt olika erfarenheter av vad en kvalitetssadel är. Billiga träbomssadlar har jag aldrig befattat mig med. En riktig sadel är alltid en träbomssadel, och den är även alltid överlägsen i komfort när det gäller både sits och allt annat. Jämför inte guld med sand. Ralide vs skitsadlar. Plocka sönder en riktig sadel och jämför.

Sökte lite på nätet och hittade faktiskt info om just "Double C" sadelns bom...och jag blev jätteförvånad, trodde ju att bommen var i ett helt stycke:confused:...men va tusan vet en annan egentligen:o

Kan bara konstatera att jag och Bill har väldigt olika erfarenheter av vad en kvalitetssadel är. Billiga träbomssadlar har jag aldrig befattat mig med. En riktig sadel är alltid en träbomssadel, och den är även alltid överlägsen i komfort när det gäller både sits och allt annat. Jämför inte guld med sand. Ralide vs skitsadlar. Plocka sönder en riktig sadel och jämför.
När jag pratar kvalitetssadlar så menar jag handgjorda, för kvalitetssadlar produceras definitivt inte på nån fabrik, kenneth! jag har stött på "kvalitetssadlar" som kostat en bra bit över 20 000:- men som inte allas var bättre än en för 6 - 7 000:-. Så allt med träbom glimmar inte som guld!

Oki... Vad rekomenderar ni?

Dubble c trail-träbom, 9.200:-

Garland Reiner Butterfly- ralide tree, 10.700:-

Crates(?) Förmodar att det är träbom i dom? Ska åka och hämta och prova idag, vet ej pris men den är begagnad ovanstående är nya...

Pullman, Förmodar träbom här också! ;) 10 år gammal 9.500:-

En sadel med okänt märke imp. USA, ska titta på endast för att den säljs i samma landsbygd som jag bor i (kan va vilket skit som helst, eller ett fynd?) :) 5000:-

Fördelar och nackdelar om dessa sadlar? Vad tycker ni?

Som ni förstår är jag helt ny på westernsadlar och i och med att det blir min första westernsadel så är jag inte beredd att slänga ut en förmögenhet! Men vill ändå ha en bra sadel för min häst och mig och lättare tävling...

Equi-fit heter en träbom som återfinns i många av dom bättre sadlarna. Continenatal, Crates, Rocking R, Dakota mm. Det är en träbom som är glasfibervävsöverdragen. Den finns också överdragen med råhud för roping och arbetssadlar, det brukar anges. Om man lyfter på jockeyn så ser man vad det är för bom.

Crates är riktigt bra sadlar och enligt mig själv, bland de skönaste som finns!!! Trots dåligt med "fläsk" på rumpan (min egen alltså) så kan man tillbringa hur många timmar som helst i en sån utan att få ont i ändan! :D

Liknande trådar

Western Tittar runt på lite western sadlar och kom förbi en bona allen sadel. Är det en kvalité sadeln? Har inte hört det märket förut.
Svar
2
· Visningar
1 153
Senast: Bubbles
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 611
Senast: Nepenthe
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
945
Senast: Ketrawzc
·
Western Går i tankarna att köpa mig en westernsadel men har inte en jättestor budget så därför söker jag efter begagnade sadlar och vill hitta...
Svar
10
· Visningar
2 247
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023