rakt sittande lydnad

Victoria1993

Trådstartare
Hej! Jag tränar rally och har problem med att få hunden att sätta sig rakt när jag dirigerar den från att ha suttit framför mig till att sätta sig vid min vänstra sida. Jag skulle helst vilja lära henne med metoden där man först lär hunden att gå i sidled på typ en bok/annat föremål och på så sätt alltid sitta rakt vid föraren, men hon är så svår att shejpa!
Tar inga initiativ, det går inte att vänta ut henne för då blir hon osäker och tröttnar tillslut. Vi har kommit så långt att hon bara nuddar burken vi använder med nosen, men inte ens en tass har hon försökt lägga på.
Har ni några tips? Finns det annara någon annan metod att få till ett rakt sittande?

Jag har "stolpat" min hund till raka sättanden, och bakdelskontroll över huvud taget. Sök på youtube "stolpa alba" så hittar du en video om det. Kanske inte funkar för alla, men mycket bra för oss.

Hej! Jag tränar rally och har problem med att få hunden att sätta sig rakt när jag dirigerar den från att ha suttit framför mig till att sätta sig vid min vänstra sida. Jag skulle helst vilja lära henne med metoden där man först lär hunden att gå i sidled på typ en bok/annat föremål och på så sätt alltid sitta rakt vid föraren, men hon är så svår att shejpa!
Tar inga initiativ, det går inte att vänta ut henne för då blir hon osäker och tröttnar tillslut. Vi har kommit så långt att hon bara nuddar burken vi använder med nosen, men inte ens en tass har hon försökt lägga på.
Har ni några tips? Finns det annara någon annan metod att få till ett rakt sittande?

Visa med hand och godis? Du får ju använda samma på tävling minus godiset i handen.

Malibu_Stacy: Det är så jag gör nu men det är svårt att få till det eftersom jag har en liten ras också. Ibland sätter hon sig rakt men kan lite gärna hända att hon sätter sig snett. Kanske om man hade en större hund som var i höjd med handen och kunde följa den mer exakt.
Isafore: Har kollat, problemet är att min hund är så liten så det fungerar inte...

Malibu_Stacy: Det är så jag gör nu men det är svårt att få till det eftersom jag har en liten ras också. Ibland sätter hon sig rakt men kan lite gärna hända att hon sätter sig snett. Kanske om man hade en större hund som var i höjd med handen och kunde följa den mer exakt.
Isafore: Har kollat, problemet är att min hund är så liten så det fungerar inte...

Stå på knä! Det gjorde jag när min hund var liten. Jag började med stolpmetoden för att han inte fattade pallen. Sedan gick vi över på pallen och jag visade först på samma sätt som med stolpmetoden.

Det tog 4 månader med träning varje dag innan han fattade just den där övningen. :p

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag har en Australian shepherd valp på 16 (kanske 17 nu? Tiden går fort) veckor. Tanken är att hon ska bli en framtida...
Svar
19
· Visningar
2 110
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Alltså jag sliter snart mitt hår... Har en småosäker och väldigt försynt retrievertjej som gärna bär på saker. Stort föremålsintresse...
Svar
12
· Visningar
1 600
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 652
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 914
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar