Rakriktning

Shaggy

Trådstartare
Nu tror jag det är dags att börja jobba med rakriktningen av Novan. Visst har jag försökt rida henne rak tidigare men nu känns det som om det är dags för en ny och högre nivå.
Igår när jag red i ridhuset för första gången på mycket länge (ca 2 år) så såg jag i speglarna att hon går med rumpan lite lite innanför i bägge varven. Vid stallet har vi en paddock som är hemsk i underlaget (felbygd från början) och det är där vi jobbat de senaste åren. Jag vet inte om det är lättare för henne att gå så eller om det beror på att jag rider henne lite snett. Det är inga som helst problem att flytta rumpan på henne. Det räcker att jag lägger bak skänkeln pyttelite och nuddar henne så går hon antingen rakt eller med rumpan lite utanför. Jag känner givetvis en skillnad på henne i dessa lägen men kan fortfarande inte skilja dem åt utan behöver speglarna (ska åka till ridhuset kontinuerligt denna höst).
Nu behöver jag tips på bra övningar för hur jag ska jobba med detta. Att bara sitta och rida rakt fram längs spåret och titta i spegeln kan säkert ge endel men det borde finnas mer intressanta (läs för hästen roligare) sätt att göra det på.

Sv: Rakriktning

Huga, ja rakriktning är ju bland det svåraste!

Visst ska man öva på att gå raka spår, men jag tror också att man ska göra övningar där man påverkar framdel och bakdel så att man har en bra kontroll över det.
Till exempel övningar på skolorna. Då får man en bra kontroll på hästens framdel och bakdel och då kan man även också hålla hästen rakriktad när det är dags för det.
Att en häst går innanför blir säkert till en vana, "såhär gör jag ju alltid". Så försök att bryta den vanan och alltid se till att hästen spårar (så länge du ska rakt fram eller på en volt utan skolor osv)
Det är nog bra att du jobbar mer i ridhuset så att du kan se bättre vad hästen gör med sina kroppsdelar.

Är det inte så att en häst kan gå med rumpan innnaför för att slippa undan samlingen? Det kanske kan vara bra att öva på att variera formen och öka/minska.

Det är mycket möjligt att det är som du skriver. Tidigare vet jag att hon gått innanför i galoppen men då har jag inte kunnat påverka det. Nu är hon starkare men har tyvärr börjat även i traven (skritt vet jag inte). Det är dock så att hon numera är mycket lätt att påverka (i både trav och galopp) så frågan är ju om hon fuskar eller jag rider snett :crazy:

Jag ska tänka på detta med att fortsätta jobba med skolorna.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 309
Senast: Juli0a
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 410
Senast: Roheryn
·
Träning Hej! Jag har problem med en lite oliksidig häst. Kommentarer om att uppsöka veterinär etc undanbes, hon blev igenomkollade i december då...
Svar
7
· Visningar
1 462
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej! Angånge att variera underlag. Hur mycket brukar ni variera? Mitt sto är väldigt nervig och har ingen möjlighet att rida ut med...
Svar
7
· Visningar
1 483
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama