Rakriktning

Camilla_H

Trådstartare
Jag har börjat läsa J.B:s Western Riding och har precis avslutad kapitlet om rakriktning och blev lite konfunderad. Kanske vi kan hjälpas åt att reda ut begreppen?

J.B skriver att rakriktning ska utföras på raka spår där man fokuserar på något länre fram, korrigerar hästen med hand/skänkel om den inte är rak och på så sätt får hästen att fokusera på samma punkt som en själv, och då håller den sig rak eftersom den naturligt vill vara rak.

Detta kan jag hålla med om eftersom fokus är viktigt och det är viktigt att nå hästen mentalt och inte bara kroppsligt. Dessutom finns det en nytta i att ryttaren lär sig att känna när hästen är rak eller inte och det är lättare på raka spår.

Men sen skriver J.B. att han inte tycker att rakriktning kan utföras på volten, samtidigt som han höjer dressyrryttarnas rakriktning till skyarna, och mig veterligen (via både teori och praktik) så sker dressyrens rakriktning främst på volten och INTE på rakt spår.

Har jag missuppfattat J.B.? Eller finns det en annan förklaring? (att det inte är voltARBETE han menar med volt utan att rida runt, runt utan mål). Hur gör ni själv med rakriktningen?

Min häst är hyfsat rak nu, men har alltid haft mer eller mindre tendens att skjuta ut höger bog och överböja till vänster. Jag är ju dressyrryttaren sen tidigare så jag har jobbat på volt med kontraställning, öppna och sluta.

/Camilla

Sv: Rakriktning

Har inte läst J.B. Däremot jobbar jag hästen först på böjt spår inåtställd - kontraställd, inte nödvändigtvis på volt dock :cool: . De flesta tränare anser, och jag håller nog med, att hästen måste vara stark i sidorna innan den kan gå rakt. Annars måste du stödja den hela tiden på rakt spår. Något man tydligen anser inom den gamla klassiska dressyren med.

Piraja skrev:
Har inte läst J.B. Däremot jobbar jag hästen först på böjt spår inåtställd - kontraställd, inte nödvändigtvis på volt dock :cool: . De flesta tränare anser, och jag håller nog med, att hästen måste vara stark i sidorna innan den kan gå rakt. Annars måste du stödja den hela tiden på rakt spår. Något man tydligen anser inom den gamla klassiska dressyren med.

De flesta tränare jag ridit för....skulle det stå :smirk:

Piraja skrev:

Å det värsta är att den måste vara LIKA stark i BÅDA sidorna om en ordentlig rakriktning ska kunna bli möjlig. Inte många hästar är det av sig själva och inte vi heller. Det är därför man behöver stärka varje sida för sig och styrkan/svagheten kontrolleras bäst på böjda spår eller vid öppna-slutamässiga övningar tycker jag.

Liknande trådar

Träning Har en häst på 5 år som jag haft mindre än ett år. Från början va han stel, dålig framåtbjudning osv Efter några månader börja han gå...
Svar
7
· Visningar
1 123
Senast: Tjockisina
·
Western Hej på er! Jag tar gärna emot lite tips från er för jag är GRÖN inom western men efter att ha varit på några clinics för John Moore...
Svar
11
· Visningar
2 258
Senast: Nea_
·
M
Dressyr Hej! Jag har just börjat träna dressyr igen med min lille häst efter flera års uppehåll p.g.a. små barn. Under tiden har jag ridit en...
2
Svar
29
· Visningar
4 189
Senast: Mayara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar