Rakriktning genom böjning

psychogrrl

Trådstartare
Detta uttryck har vi väl alla hört flera gånger, men aldrig riktigt fått en förklaring på..? I senaste numret av tyska tidningen Cavallo presenterades en rapport från en forskning gjord av Nancy Nicholson i USA.

Bland annat att bröstkorgen+bröstryggen ju är ganska så orörlig i sidled (lateralflexion), endast 1-4 grader kan revbenen röra sig mot/ifrån varandra. Alltså är det mycket svårt för hästen att böja sig i bröstryggraden.

DÄREMOT mätte hon aktiviteten i Longissimus dorsi och upptäckte att den arbetar mer vid 12e bröstkotan än vid 16e och 3e ländkotan. Longissimus dorsi förflyttar skulderbladen över bröstkorgen och gör i en böjning att det inre skulderbladet vandrar närmare bäckenet och det yttre då skjuts något framåt. Detta ger en ILLUSION av att hästen är böjd i bröstkorgen!

Samtidigt som muskeln förflyttar skulderbladen över bröstkorgen verkar den också på varje segment i ryggraden. I böjningen används och tränas alltså muskeln till att stabilisera ryggraden och att hålla den rak.

Detta leder till att böjning riktar hästen rak!
 
Sv: Rakriktning genom böjning

Läste oxå denna artikel! Kul att det är fler som läser den tidningen, innehåller oftast väldigt mycket intressant material. Lite större utbud i tyskland än i sverige...;)
 
Sv: Rakriktning genom böjning

Tack!!:bow: :bow:
Äntligen så förstod jag också, ska spara förklaringen utifall mad stöter på någon mer som undrar.
 
Sv: Rakriktning genom böjning

Men det finns ju många fler muskler än l. dorsi som fäster i ryggradskotorna? Och visst tränar man muskeln, men lär man in rörelsemönstret rakhet? Bara för att jag är stark i en muskel betyder det inte att jag också kan slappna av i den och jobba optimalt. Eller ens jobba rätt! Jag kan ju göra 1000-tals situps mha fel muskler t ex.

Rakhet i ryggraden kommer av att kotorna placeras mitt för varandra och onödig spänning i muskler som fäster i ryggkotorna försvinner. Ryggradspelaren ska vara "avslappnad" men stark. Med avslappnad menar jag att det ska finnas en grundstyrka men musklerna ska inte jobba med något "onödigt" utan all kraft bakifrån ska kunna flöda framåt.

Jag förstår dock att stärkandet av l. dorsi är bra för ryggen, inte tu tal om saken! Jag kan verkligen inte få ihop det med att böjning riktar hästen rak. Att böjning är positivt för l dorsi - absolut!
 
Sv: Rakriktning genom böjning

Men om man talar om rakriktning genom böjning brukar man (i alla fall jag) mena att hästen ska spåra och gå rakt längs med t.ex. en vägg. Alltså att den inte ska gå och trycka med bogen mot väggen så den går snett så som en unghäst går mer eller mindre automatiskt.

Nu pratar vi väl om att man arbetar hästen i grunden böjd för att sedan kunna rida hästen rak. Inte rakriktad genom böjning.

Eller tänker jag bara på fel sak? Eller menar vi olika?
 
Sv: Rakriktning genom böjning

Så som jag läste Psychogrrls inlägg tolkade jag det som att det nu finns en amerikansk studie som säger att om du stärker l.dorsi gm att rida din häst böjd (muskeln blir ju inte bara starkare i några delar, tänk på det... Lika stor kraft som den drar sitt skulderblad bakåt, samma kraft sprids ju ut på fästena - för mig är detta INTE en rak ryggrad) och den blir därmed rak.

jag vänder mig mot
1) att rakhet inte kommer bara för att ryggmuskulaturen är spänstig och övats att dra skulderbladet bakåt.
2) att rakhet inte fås per automatik gm att "böja" hästen, dvs dra skulderbladet bakåt. Rakhet är ett rörelsemönster som man måste lära sig själv och hästen. Att böja är ett väldigt grovt instrument enligt mina erfarenheter och jag tror faktiskt inte att en ryttare som aldrig "lärt" sig rakrikta skulle träffa rätt gm att böja.

men jag kan ha missuppfattat.

Rakt är rakt. Rakt är inte böjt. I min värld. Men jag är iofs inte professor i kvantfysik, kanske är vissa böjda ljuspartiklar raka! Men i mekanikens värld är rakt rakt. Inte böjt.

men rakriktning är rätt svårt faktiskt. Det kräver att ryttaren tar sig tid att lära sig känna små nyansskillnader, lär sig behärska och koordinera sin egen kropp. Det tar lång tid om man är "medelbegåvad"! Så jag förstår varför man hellre vill böja!
 
Sv: Rakriktning genom böjning

Jo det är jag med på.

Jag menade mer att rakriktad genom böjning inte är en rak häst utan ett sätt att få hästen att gå "rak" (inte tränga med bogen mot väggen) och att spåra. Givetvis finns det andra aspekter på det också.

Så jag satt och funderade på om det var det hon menade eller om hon menade att hästen är rak i kroppen av det arbetet.

Jag har precis hört lite om den artikeln och får väl sätta mig och läsa den.
 
Sv: Rakriktning genom böjning

Min tolkning av det är att när man arbetar hästen böjd och jobbar med skolor stärker man hästen så att den tillslut blir lika stark i båda sidor och därmed liksidig=rakriktad
 
Sv: Rakriktning genom böjning

Det är vad jag tror med, hästen blir lösgjord och stärkt. Det bör vara därför som de la Guérinière ansåg att en korrekt öppna var grunden för all ridning i le manège.
 
Sv: Rakriktning genom böjning

Jag tolkar texten som att man genom konsekvent korrekt böjning på båda sidor kan vara mer säker på att hästen så småningom ärligt kan rakriktas än om man rider rakt för tidigt och överlåter till sin egen tro om att man minsann känner om hästen verkligen är rak i varje detalj i varje steg. Att man genom skolorna snarare ger hästen en mer renhårig chans att klara uppgiften ...
 
Sv: Rakriktning genom böjning

Jag tror att det är rätt.
Då vi ryttare knappast är lösgjorda o rakriktade så påverkar vi ju hästen att bli lika oliksidiga.

Jag tycker inte att det är fel att böja hästen i halsen- en kort stund- för att lättare komma åt böjningen i bålen.

Jag är ingen professor i biomekanik så jag vet inte hur skadligt vissa böjningar som sker konstant är i längden- men jag har mina funderingar.

Jag brukar visa på ett spö- vikten av att ha hjälperna på rätt ställe.

Kan man böja på det utan att använda trycket på olika ställen?
Nej!
 
Sv: Rakriktning genom böjning

Fast tom din/vår tränare säger att rakriktning inte är möjlig utan böjning och att hästen behöver böjning från dag 1 för att utvecklas.

Problemet brukar vara att ryttaren inte kan....Det är SVÅRT att böjja rätt.

Jag förstår dock dina åsikter och håller med om att böjjning är lite mer komplicerad än vad som nämnts ovan :angel: :angel:
 
Sv: Rakriktning genom böjning

Fast enligt min plågsamma erfarenhet av böjningslektioner så blir det nästintill omöjligt att böjja bålen om man böjer hästesn hals. Böjer man den bakifrån och fram så blir allt mkt lättare!!!
Då böjjer sig halsen gratis och man inser hur himla lite den och resten och kroppen ska böjjas.......
 
Sv: Rakriktning genom böjning

Jag tror det är väldigt olika vad man får höra även om man har samma tränare. Jag har ridit för henne i fem år, i stort sett 2-3 ggr/månad och aldrig hört det du nämner. Har aldrig hört henne säga att man måste böja för att rakrikta. Har aldrig böjt heller för att rakrikta! Lagt vikten i olika hål för att få hästen att balansera om, absolut! Men det är ju inte böja för att rakrikta. Även "böjt" för att få benen att spåra, men det är ju inte heller rakriktning. Bara en av ingredienserna. Och sen hör man olika saker och förstår olika saker också! Om 10 år kanske jag fattar vad du pratar om nu! :)

kan hända att vi behöver olika saker att öva på och att vi har suttit på olika typer av hästar! (Det är ju också det som jag uppskattar med "vår" tränare - att hon har så många tusen instrument i sin låda och kan förklara dem på olika sätt!)

Jag förstår dock att böjningen är viktig och stärkande! (Även om inte JAG kan utföra den så att den blir det! :o )

Och jag är fullt på det klara med vikten av gymnasticerandet, jag fattar bara inte varför hästen automatisk ska bli rak av att någon "böjer" den. Rakheten kommer ju inte av att muskelfästen är starka utan att kotorna placeras mitt för varandra, onödig spänning släpper och ryggraden blir fri och håller inte i sig.
 
Sv: Rakriktning genom böjning

Den blir rakriktad för att den är liksidig- går lika bra i båda varven o kan göra krumellutter lika bra åt bägge hållen.

Har ridit för Lussanelever där vi i början av passen har böjt åt bägge hållen o vips så går allt som en dans.
 
Sv: Rakriktning genom böjning

Som sagt, jag tvivlar inte på att rätt utförda böjningar bra och stärkande. Men böjning är fortfarande inte rakriktning.
 
Sv: Rakriktning genom böjning

Men Jacko, tänk såhär: om rakriktning sker genom att kotorna hamnar mitt för varandra (dina ord) och hästen går med krokig (sne) ryggrad, så genom böjning, som ju innebär tänjning och längning av en sida i taget, så hjälper man ju hästen att få kotorna mitt för varandra och därmed bli rak.

Böjningen måste givetvis ske på rätt sätt, måttligt, och, där håller jag med DJ, bakifrån och framåt.

Och :devil: vilken häst och vilken bjudning man får då!!
 
Sv: Rakriktning genom böjning

Jaha! Nu fattar jag!

Ohyggligt vad korkad jag är! :o Men det ni kallar böjning kallar jag rakriktning! :idea:

Eller så är allt en skuggvärld och jag mer än lovligt schizofren!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp