Rakriktning genom böjning

Sv: Rakriktning genom böjning

Mycket intressant; kände idag att stoet gärna faller utåt vid skänkelvikning för höger skänkel, försöker hålla emot med vä skänkel o tygel. Är jag på rätt spår då? Eller kan jag åstadkomma detta med bara sitsen...
Håller på att sätta igång henne, så hon är ganska svag och obalanserad än så länge, så jag vill gå försiktigt fram, men denna tendens hade hon redan då jag fick hem henne för ett år sedan.
Fast det kan ju också vara så att det är jag som är svag i den sidan, har en gammal idrottsskada som hämmar vä ben en aning...
Ska be min dotter prova samma rörelse och se vad hon får för resultat.
 
Sv: Rakriktning genom böjning

prova att lägga till vä överskänkel - bar ase tilla tt knäet ligger intill,
och se till att bröstkorgen verkligen är med i övningen och inte kommer på efterkälken
 
Sv: Rakriktning genom böjning

Min häst bär gärna lite mer med höger bak och lite mindre med vänster bak. Detta försöker jag avstyra genom att se till att vikten är där den ska (hon vill gärna förskjuta min tyngd, t ex utåt när jag rider i vänster varv) och att med sätet bjuda in till mer öppnatänk i vänster varv och slutatänk i höger varv. Detta för att vara säker på att vänsterbak får sin del av styrketräningsdosen. Om jag känner att vänsterbak fuskar så är det nog i första hand vänster skänkel som aktiverar det bakbenet så att påskjutet (eller sladdandet bakom/utanför) minskar och bärtiden/kraften ökar.

Jobbar mkt med att försöka känna dessa nyanser, svårt, har haft god hjälp av min sambo från marken.

Det är väl den vanligaste snedheten, har i alla fall varit det på mina.
Även den jag rider nu bar extremt mycket mer på höger bakben i början.

Sen är det så att jag har svårast i vänster att koordinera vad jag gör (svårt i båda:( men mest vänster axel, arm, sida)

När hästen då sen blivit mer liksidig fungerade inte högerslutan i början ändå, och jag skyllde det förstås först på hästens svaghet. Men efter lite tankearbete och obseravtioner var det jag:o som hindrade högerbogen och vek mej på ett nytt käckt sätt i vä sida i mina försök att inte vika:crazy: . Så när jag kom åt det gick högerslutan nästan bättre än vänster:confused:

Jag har utanför dressyrbanan tränat styrkan på olika sätt bla genom galopp i backar. Då har jag varit noga med att hon ska gå i höger galopp tex två gånger och vä en, för att stärka vä bak. Nu tränas hon ju extremt i styrka pga sitt "yrke", men jag har tränat ungefär likadant på andra hästar också.

Det har betytt mycket för att hon idag är väldigt liksidig vad gäller styrkan och det som nu är svårare i hö varv är helt och hållet ryttarrelaterat:o dvs jag. Jag skulle vilja operera in nåt slags chip i hjärnan eller så.:idea:

cristobal: i linje med detta kan det lika väl vara du som är svagare som gör problemet, oftawst är det ju vi själva, tyvärr. Och man viker lättare på skumma sätt när man anstränger sig att få med sin egen svaga sida.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rakriktning genom böjning

Kolla in den här sidan!
sustainabledressage.net
Och där Shoulder in volt.
Hu rgör man för att en hemsiad ska bli en länk, alltså klickbar???
 
Sv: Rakriktning genom böjning

Kolla in den här sidan!
sustainabledressage.net
Och där Shoulder in volt.
Hu rgör man för att en hemsiad ska bli en länk, alltså klickbar???

Du kopierar adressen i adressfönstret på hemsidan, sen när du skriver meddelandet så klickar du på den lilla jordgloben i verktygsraden ovanför rutan där du skriver, och kopierar in sidans adress där. Enkelt!

Tack före adressen, den sidan hade jag tappat bort. Sidan var på svenska tidigare, vilket jag föredrog, men gjordes om och är på¨engelska nu, tyvärr.
 
Sv: Rakriktning genom böjning

Alltså, jag tänkte bara en tanke om det här med hjälperna.
Trad islandshästridning använder man ju ganska långa stigläder. Då måste ju hjälperna "ta" olika jft med vanlig längd på dito.
Och då ligger mitt knä lite längre bak och ned än om jag har kortare stigläder. Provade i går att hålla ihop med knäet, och jag tyckte det gick lättare med kortare läder (dottern hade kortat dem).
 
Sv: Rakriktning genom böjning

Det gör väldigt stor killnad bara på ett hål hit eller dit tycker jag.

Angående 'nichols' väldigt bra bilder, på hur viktigt det är att hitta balansen från ytter bak tycker jag.

Men jag orkar inte läsa hela sidan - vad tänker du på - kan du referera bättre.
 
Sv: Rakriktning genom böjning

Äsch, nu har jag inte det i huvudet längre, men jag tyckte det var en intressant sida, minns någon diskussion om huruvida hästen ska luta eller ej i kurvorna, men det kanske var i en annan tråd (trött av förkylning o f mkt jobb). Det finns många bra bilder på skolorna på den siten...
H*n skriver också om hur viktigt det är med en avspänd häst, för att ö h t sätta igång med de övningar vi diskuterar här. Kan tänka mig att det många ggr itne går så bra som det borde pga att man inte får hästen avslappnad innan man sätter igång.
Då är man ju inte avslappnad o fokuserad själv...
 
Senast ändrad:
Sv: Rakriktning genom böjning

Rider "unghästridning" på min nu, (rekommenation av tränaren) ledande innertygel och inner skänkel för att hålla kvar på spåret för att få upp honom på yttertygeln och därigenom kan sedan bli rak. Får ett jättebra sug på ytter genom att rida på detta, för mig, konstiga sätt. Det är inget dragande och sparkande, bara leda in, leda in, leda in och han slappnar av och söker sig framåt/nedåt mot yttertygeln, skithäftigt!!! (häst rätt låst i hals/rygg)

Så det är ju också en form av rakriktning genom böjning!? Fast kanske inte vad ni avser?
 
Sv: Rakriktning genom böjning

Jo det är jag med på.

Jag menade mer att rakriktad genom böjning inte är en rak häst utan ett sätt att få hästen att gå "rak" (inte tränga med bogen mot väggen) och att spåra. Givetvis finns det andra aspekter på det också.

Så jag satt och funderade på om det var det hon menade eller om hon menade att hästen är rak i kroppen av det arbetet.
den.

Med utrycket menas väll att hästen blir lika stark i båda sidor (främst bakbenen) och skuter/ bär lika mycket på båda "benen" och blir där igenom rakriktad!

eller är jag också ute och cycklar???
 
Sv: Rakriktning genom böjning

Jag brukar visa på ett spö- vikten av att ha hjälperna på rätt ställe.

Kan man böja på det utan att använda trycket på olika ställen?
Nej!

Fast är det rätt sätt att förklara på?
Jag är kanske inte på det hela med vad du menar, men en häst kan ju hålla emot? Den har en egen kraft som inte ett spö har.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp