Rakriktning genom böjning

Sv: Rakriktning genom böjning

Om man bara ser till ryggraden så kan den stelopereras.
:devil:
MAO kan jag som är så stel bli en gymnast:idea:

en balettdansös måste träna vighet o böjning åt alla håll o kanter för att sen kunna prestera sitt allra bästa.

det krävs en massa mjuka, starka o tänjbara muskler för att hästen ska kunna utföra allt med rakriktning/ liksidighet.
 
Sv: Rakriktning genom böjning

Nu blev Anna panna förvirrad... M. longissimus dorsi har väl ingen infästning på Skapulae?? Longissimus passerar under Skapulae och till och med under Serratus musklerna.

Eller hur menar du "Longissimus dorsi förflyttar skulderbladen över bröstkorgen"
 
Sv: Rakriktning genom böjning

Hrm, nu ska vi se vad de skriver exakt så översätter jag:

(3 bilder till texten, en med EMG-kurvor i muskeln vid 12e och 16e bröstkotan och 3e ländkotan, en med ett hästskelett i böjning men muskeln utritad [och den går under scapula ja] och de olika kotorna markerade och tyngdpunkten utmärkt, 2i1 bilder på en häst i öppna sett framifrån och från insidan)

Knick in der Optik:
Der lange Rückenmuskel Longissimus dorsi verläuft längs der Wirbelsäule. Die Elektromyographie (EMG) beim nach rechts gebogenen Pferd an verschiedenen Stellen des Muskels zeigt eine besonders grosse Aktivität im Bereich der Brustwirbelsäule (Grafik A). Das kommt daher, dass der mit dem Schulterballt verbundene Muskel das Schulterblatt nach hinten zieht. Dadurch knickt die Vorhand nach rechts; es scheint, als würde sich das Pferd in den Rippen biegen, was aber kaum der Fall ist (Grafik B). Ausserdem zeigt die Messung, dass die grossen Rückenmuskeln in der Biegung beansprucht und trainert werden, um die Wirbelsäule zu stabilisieren und gerade zu halten. Biegen richtet deshalb gerade.


Översatt till ungefär:
Optisk böjning:
Den långa ryggmuskeln Longissimus dorsi går längs ryggraden. EMG-mätning på olika ställen utmed muskeln vid högerböjd häst visar att det är extra stor aktivitet i runt bröstryggraden (Grafik A). Det kommer sig av att muskeln, som är förbunden med skulderbladet, drar skulderbladet bakåt. Därigenom böjer sig framdelen åt höger; det ser ut som att hästen böjer sig i revbenen, vilket inte alls är fallet (Grafik B). Förutom det visar mätningen att i böjningen blir den stora ryggmuskeln (Longissimus dorsi) använd och tränad för att stabilisera och hålla ryggraden rak. Böjning riktar alltså hästen rak.
 
Sv: Rakriktning genom böjning

Ni verkar ju ha klurat ut det där (och kommit med massa fler kloka saker) medans jag varit borta över helgen :idea:

Men visst hjälper inte överdriven böjning/vikning med utskjutande bog till att rakrikta hästen... Hos hästar ridna/jobbade på det sättet har jag tvärtom sett väldigt underutvecklad Longissimus dorsi (=de ser rätt svankiga ut, däremot har de ofta rätt stora muskler på bakdelen och halsen).
 
Sv: Rakriktning genom böjning

jacko skrev:
Jaha! Nu fattar jag!

Ohyggligt vad korkad jag är! :o Men det ni kallar böjning kallar jag rakriktning! :idea:

Eller så är allt en skuggvärld och jag mer än lovligt schizofren!


...Eller så skulle det krävas lite tydligare begrepp inom ridspråket :idea:
 
Sv: Rakriktning genom böjning

*KL*

Sååå.... vad är nyckeln till en bra uppbyggelig böjning, som så småningsom leder till att man rent hypotetiskt :angel: kan sitta på en liksidig häst...

Bogen med, inte utskjutande? Graden av böjning? Vad ska vi obegåvade lunsar titta efter? Jag brukar hålla koll på inner höft (från marken) samt ytter bog. Och att halsen inte ska se mer böjd ut än kroppen (ja alltså illusionen av böjning eller vad man ska kalla det)

Vad är generalfelen?
 
Sv: Rakriktning genom böjning

Jag brukar titta på var energin tar vägen. Är den jämn och följer hästens böjning eller går den ut på något konstigt ställe? Man kan ju säkert räkna på det rent fysiskt, med krafter (Newton) och annat. Skulle vara kul att se på en kraftplatta (som mäter storlek och riktning av kraften som extremiteten mot plattan utövar) hur olika hästar ger utslag när de rör sig på olika sätt. Så som en tränare så fint uttryckt det; pyser det i vattenslangen någonstans eller är den hel så all energi (vatten) går ut framåt?

Fast det kan ju vara svårt att se och är väl lite flummigt kanske :angel:

Även om hästen går tyngre på något ben. Faller den ut genom bogen brukar den ju ofta gå tyngre på det frambenet och faller den inåt går den ofta tyngre på det inre frambenet. Tränar man sig till att lyssna på det (blunda när hästen går) så kan man utläsa mycket från det. Hälta är ju en extrem av det (hörs tydligt att den går tyngre på något/några av benen), men även en ohalt häst går olika tungt på sina ben oftast. Till slut så kan man utläsa nästan "allt" genom att lyssna på gången, men det är jag lååångt ifrån :crazy:

En till sak är att titta på hur huvudet är, är det rakt eller lutar det? Är öronen på samma nivå?
 
Sv: Rakriktning genom böjning

*KL*

Jag har fått för mig att rakriktning är när hästen bär lika mkt vikt på bägge bakbenen och utan att ngt av benen är ett innerben eller ett ytterben. Och att man i böjningen helt enkelt koncentrerar styrketräningen på *ett* bakben och att man på så vis når (strävar efter att nå) rakriktning genom böjning. Alltså, jag tänker mig inte böjningen som stretchande i första hand, utan ffa ett sett att styra styrketränandet.

Eller gör jag det alldeles för enkelt för mig då tycker ni?

Böjning för mig är olika grader av skolor - öppnor, slutor och mellantinget. Mellantinget = förstadiet till rakriktning där hästens bakben är precis bakom frambenen och strävansmålet är att de bär lika vikt, men med kroppen lätt böjd för att man ska kunna styra bakbenen lättare. (typ: Nu känner jag att ytterbak tar i för lite, alltså tänker jag i mellantinget liiiite sluta). Det böjda mellantinget kan man sedan försöka räta ut genom att böja om, från vänsterböjd till högerböjd och tillbaka till vänsterböjd igen osv och försöka öka på antalet steg med helt rak kropp däremellan.

I piaffen jobbar jag mkt på det här viset. Vi har ännu inte nått den fulländade raka piaffen utan gör vänster- och högerpiaffer och försöker utöka våra mellanlägen.

~Flip *som frisknat till och varit uppe på hästryggen idag, första gången på fem veckor :banana: *
 
Sv: Rakriktning genom böjning

Jag tycker psycho svarar bra men vill tillägga - min erfarenhet är att flödet blir jämnast och med mest kraft (= störst stärkande och gymnasticerade effekt) i böjningen om hästen är så lite böjd som det bara går utan att den tappar böjningen :idea:

Sedan hur mycket eller lite det är, beror på häst och ryttare och situation. På den vältränade hästen som är väldigt rakriktad och fin mellan hjälperna kommer böjningen vara nästan minimal - den kommer knappt synas. Det är på den balansgången mellan "nästan helt rak och ändå böjd" - som hästen stärker sej allra mest. Det är i den sortens böjning som man kan märka hur användbar böjningen är.

På fysiologisk nivå handlar det väl om att muskler i ytterlägen inte kan utveckla maximal kraft. Men kan man hålla sej inom spannet för det "optimala läget" för musklerna att jobba, både på yttersida och innersida - då jäklar händer det grejer!

På en mer otränad häst kan böjningen för ögat behöva vara lite större för att den övht ska böja sej genom kroppen - bakifrån och fram. Så mycket att hästen kommer fram med innerhöft och rundar sin innersida helt enkelt, men inte mer.

Obs bara min erfarenhet.

Men det är svårt. Många ingredienser som måste liksom bakas ihop på rätt sätt :)
 
Sv: Rakriktning genom böjning

Hästar är som rörligast på några olika ställen i sin kropp - vad jag har lärt mej är det mellan sacrum och sista ländkotan, mellan första ländkotan och sista bröstkotan, mellan första bröstkotan och sista halskotan och i nacken.

Det är i de "brytningspunkterna" som man märker om böjningen är jämn eller inte. Kompenserar hästen någonstans?
Det vanligaste är förstås att hästen viker av i första bröstkota/sista halskota och blir som en 7 (eller åt andra hållet - fast 7: orna är vanligast...). Kan man anpassa böjningen efter den led som är som MINST rörlig, då börjar man hitta optimala "böjningen" - det är ju först då den kan vara jämn. Men den är så nära helt rak, så det nästan inte är någon skillnad :)....
 
Sv: Rakriktning genom böjning

Får jag göra ett tonårsinlägg?

Jag tyckte det var extremt bra beskrivet, Evis. Riktigt riktigt bra.
 
Sv: Rakriktning genom böjning

FlipTheFrog skrev:
*KL*

Jag har fått för mig att rakriktning är när hästen bär lika mkt vikt på bägge bakbenen och utan att ngt av benen är ett innerben eller ett ytterben. *

Detta är för mig rakriktad. Alltså att hästen själv väljer att bära lika mycket vikt på bakbenen i förhållande till varandra och tillika lika mycket vikt på frambenen i förhållande till varandra i alla gångarter och svåra övningar (som är tänkta att vara raka). Tveksam om det finns någon häst som är fullständigt rakriktad.

Rakriktning är den strävan mot ovanstående ”mål”. Hur man nu når det finns det flera teorier om… Och vems väg som bär till Rom lär vi dividera till döddagar.

Att rikta hästen rak är när jag placerar den på ett rakt spår då den kanske skulle välja att skjuta ut med ett bakben eller liknande. Jag "tvingar" den helt enkelt att arbeta som om den var rakriktad.

Någon som förstår mina lätt flummiga tankar?
 
Sv: Rakriktning genom böjning

det är ambitiöst att försöka reda ut begreppen!

Men rakrikta, rakriktning används så vitt att det är svårt att få grepp om. Alla har vi väl blivit tillsagda som halvnybörjare att vända upp från spåret och rakrikta hästen. Då var det inte peta in några bakben minsann utan att träffa rätt bokstav :D Eller hoppning, "glöm inte att rakrikta hästen mellan hindren"

Och sen den här diskussionen... Jag själv har tolkat det som Flipthefrog, men det finns ju fler sätt...

det visar om inte annat hur viktigt det är att ha ett gemensamt språk där olika begrepp betyder samma sak för oss...
 
Sv: Rakriktning genom böjning

två jättebra inlägg! Det klarnar lite undan för undan...

I min träning märker jag hur lätt det är att förböja:o . Försöker få till så lite som möjligt, men måste ha en rätt tydlig böjning, om än inte stor, för att det ska hända nåt. Det är ändå en väldigt diskret böjning jämfört med vad det ibland blir när jag "tar i" alldeles för mycket på min stackars häst.
 
Sv: Rakriktning genom böjning

Är det någon som sagt att böjning ÄR rakriktning?
Böjningen är vägen till rakriktning.
 
Sv: Rakriktning genom böjning

*kl*

Börjat läsa på en bok om sjukgymnastik för häst, skriven av Jean-Marie Denoix och Jean-Pierre Pailloux, där kanske inte helt motsatta åsikter och forskningsrapporter visas. Dock är det ganska ordentlig skillnad mot vad forskningsrapporten i Cavallo sa.

Jag återkommer när jag kan redovisa mer om vad boken redovisar för forskningsrapporter och vad de innehåller. Det är iaf bland annat att lateralflexionen (böjningen) i ryggen är som störst (förutom i nacken, men där är den förenad med rotation) runt T9-T14 (bröstryggen)! Alltså att det visst böjer sig, och det betydligt mer än vad ländryggen gör. Dock är böjningen i grader/procent som allra störst i lumbo-sacrala leden (L5-L6-S1).
 
Sv: Rakriktning genom böjning

Det vore intressant för en nybörjare att få höra hur ni korrigerar vid rakriktning.
Om det är så att det viktigaste är att bakbenen jobbar korrekt, är det då sitsen man ska fokusera mest på, eller är det lika viktigt med skänklar o tygel? Jag förstår ju att det beror på situationen ,men kan man ha detta som en utgångspunkt för att lära sig rakriktining?
Läste en am westernryttare, som menade att all rakriktning börjar bakifrån.
Jag kan alltför litet om detta, men förstår att här finns nycklar till att komma vidare med ridningen...
 
Senast ändrad:
Sv: Rakriktning genom böjning

Yossarian skrev:
Men rakrikta, rakriktning används så vitt att det är svårt att få grepp om. Alla har vi väl blivit tillsagda som halvnybörjare att vända upp från spåret och rakrikta hästen. Då var det inte peta in några bakben minsann utan att träffa rätt bokstav :D Eller hoppning, "glöm inte att rakrikta hästen mellan hindren"

Nä men däremot att rakställa hästen mellan hindren och när man vänder upp på medellinjen.
 
Sv: Rakriktning genom böjning

Det vore intressant för en nybörjare att få höra hur ni korrigerar vid rakriktning.
Om det är så att det viktigaste är att bakbenen jobbar korrekt, är det då sitsen man ska fokusera mest på, eller är det lika viktigt med skänklar o tygel? Jag förstår ju att det beror på situationen ,men kan man ha detta som en utgångspunkt för att lära sig rakriktining?
Läste en am westernryttare, som menade att all rakriktning börjar bakifrån.
Jag kan alltför litet om detta, men förstår att här finns nycklar till att komma vidare med ridningen...

Rakriktning kan du nog hitta i många trådar om du söker.

Det viktigaste anser jag är sitsen. Sitsen är grunden och utan det spelar det inte så stor roll vad man gör med ben eller händer.
 
Sv: Rakriktning genom böjning

Det vore intressant för en nybörjare att få höra hur ni korrigerar vid rakriktning.
Om det är så att det viktigaste är att bakbenen jobbar korrekt, är det då sitsen man ska fokusera mest på, eller är det lika viktigt med skänklar o tygel?

Min häst bär gärna lite mer med höger bak och lite mindre med vänster bak. Detta försöker jag avstyra genom att se till att vikten är där den ska (hon vill gärna förskjuta min tyngd, t ex utåt när jag rider i vänster varv) och att med sätet bjuda in till mer öppnatänk i vänster varv och slutatänk i höger varv. Detta för att vara säker på att vänsterbak får sin del av styrketräningsdosen. Om jag känner att vänsterbak fuskar så är det nog i första hand vänster skänkel som aktiverar det bakbenet så att påskjutet (eller sladdandet bakom/utanför) minskar och bärtiden/kraften ökar.

Jobbar mkt med att försöka känna dessa nyanser, svårt, har haft god hjälp av min sambo från marken.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp