E

elvisS

Skulle förut ge min ena innekatt räkor, vilket jag direkt började skala till honom.. Men så slog det mig, varför ska jag behöva skala för?? Och om jag nu inte skalar, är det farligt att ge dem hela med tanke på benen och skalet?

Sv: räkor!

Nej de e inte så bra om du ger räkorna hela.. kommer ihåg när våran katt hoppa upp på bordet o börja äta hela med skalet på, hade givetvis tagit bort henne om vi hade sett henne.. efter en stund spydde hon upp de..oxå kan de ju fastna ben i halsen.. de e bättre om du skalar dom åt han:)

Senast ändrad:

Min katt äter hela räkor. Det tar mycket längre tid innan han tigger nya då :angel: Dom äter ju för fasiken hela möss. Det knastrar ju så att det står härliga till :smirk:

Menade bara att katter är ju designade för att äta hela saker och räkskal är ganska mjukt. Det är väl förstås inte så bra att de äter många kanske men jag har aldrig upplevt att de skulle få problem av att äta någon enstaka.

jag skalar alltid räkorna om Alfons får ngn. För en kissemiss kan räkskalet vara jättevasst och dom kan skära sig invärtes har jag hört från flera olika personer.. Det vill jag inte riskera!

Jag ömkar och skalar bort det hårdaste av skalet, medans mina föräldrar ger han hela (utan huvud), av ca 25 gånger har han spytt 3, antagligen pga skalen...

*knapplån

Flera av mina katter spyr när dom får räkor (skalade) tar 5 min sen *burp*. Så tror inte skalet spelar någon, måste vara något annat, men vad:confused:

Jag läste någonstans att man inte ska ge räkor till katter för det är så mkt salt i,kan vara farlig för njurarna.
Om man inte fiskar den själv å kokar i saltfritt vatten vill säga..

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
795
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
460
Senast: KeeNine
·
Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
37
· Visningar
2 896
Senast: Frida.G
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Hjälp- jag har blivit med svärdfisk!