Rakning , lösdrift

J

JuliaAndersson_

Jag tänkte raka mina två shettisar, de rids och körs några dagar i veckan. Jag hade tänkt rakningen, hela halsen,bogen och fram till frambenet och sen under magen som en låg spårrakning. Men frågan är, hur tjocka täcken bör de ha och har kollar på lite halstäcken men de kanske inte behöver för halsen? Tacksam för svar!:D

Sv: Rakning , lösdrift

När jag tränade mitt shettis sto 6 dar i veckan (kördes i medel tempo ca 3-4 km) så klippte jag som en fältklippning fast enbart halva halsen. Det räckte gott och väl. Jag hade då av bekvämlighets skäl ett täcke med lite foder, skulle aldrig köpa ett halstäcke, min har för mycket man för det.
Min plan för denna vinter är att klippa som innan fast hela halsen, hon kommer gå ca 4 km varannan dag i medel tempo. Om det är uppehåll i morgon så klipps hon då, tänkte skippa täcke helt och hållet i år, kanske ett med lite foder när det blir riktigt kallt sen. Min tjej går på lösdrift.
Lisa :)

Jag tänkte raka mina två shettisar, de rids och körs några dagar i veckan. Jag hade tänkt rakningen, hela halsen,bogen och fram till frambenet och sen under magen som en låg spårrakning. Men frågan är, hur tjocka täcken bör de ha och har kollar på lite halstäcken men de kanske inte behöver för halsen? Tacksam för svar!:D

Jag skulle tro att du de flesta dagar inte behöver täcka dom alls, möjligtvis något tunt fodrat som tar vätan vid riktigt oväder.

I och med att du behåller pälsen över bakdel och rygg så täcker du dom delarna som avger mesta av värmen ändå.

/Camilla

aa, skippar halstäcket helt och klipper dem tidigt så dem kan gå utan täcken så mycket som möjligt!:D

De borde inte behöva täcken alls låter det som, om det inte är nån av dem som är väldigt frusen av sig.

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 114
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 975
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 758
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka