Räkna ut TS

A

alke_

Min vall klipptes igår, och evt kommer vi pressa och plasta ikväll, beroende på vädret (imorgon) o Ts.

Har läst nånstans att man kan beräkna genom att själv torka i ugn o räkna ut men kommer inte ihåg hur man räknade.

Tog med mig det blötaste av vallen hem, 392g gräs som jag lagt i ugnen på knappt 40C.

Kommer väga det igen efter ca 2h. Hur räknar jag vidare sen för att få ut TS. För enkelhetens skull kan vi säga att den nya vikten är 200g (efter torkningen)

:bow:

Sv: Räkna ut TS

Hm, blir de inte rätt om du tar 200/293? Det blir isf 68% TS.

Men du måste ju ta en ny tuss precis när du plastar, den tuss du tagit nu är ju blötare än vad det plastade fodret kommer att vara, eftersom det har legat och torkat en stund till.

Annars får man ju TS-halten när man skickar in för näringsanalys... ;)

tack! skolmattematiken är inte där den ska vara direkt ;)

det ska analyseras men jag ville bara räkna på ett ca vad Ts kommer hamna på för jag vill inte ha ett för blött hösilage, o efts det slogs igår (alla som kan slå/pressa är fullbokade nästa v så det var min enda chans att ta det nu.) så e jag osäker om det hinner torka tillräckligt. o det lovas regn imorgon lunch/eftm så måste jag bestämma mig om det ska pressas/plasta ikväll el imorgon förm.
Så genom att ta det blötaste o ha i ugnen 2h á 40c så borde det väl vara snarlikt 4h på vallen á 20c :idea:

ilaf vägt det nu o jag gissade bra på 200!g det blev 209g! så dvs att TS låg på 53% när kl va 12.
tror ni det hinner torka så pass resten av dagen att det kan komma upp i 60-65% ?

Tsck än en gång

Senast ändrad av en moderator:

Jag har bara torkat i ugn. Man kan torka i mikron med. I ugn ska man torka 1 kg, allt på en gång går ju inte, utan man torkar i omgångar på svag värme. När allt är snustorrt väger man, då har man ts halten.

Liknande trådar

Foder & Strö En liten fråga angående skörd av silage och TS. Är det lättare att ta in ett silage med säg 40 - 45% TS (dvs rejält blött), än att ta in...
Svar
2
· Visningar
814

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka