Räkna ut MJ och Smrp?

pastejja

Trådstartare
Finns det något smart sätta att göra det?

Har en pellets som jag vill tilla närmare på som innehåller följande:
(Galax utmärkt)
Raps, extraherad 33,8%
Sojamjöl 19,1%
Palmkärnor, expeller 12,7%
Melasserad betmassa 10,6%
Vetekli 8,0%
Raps, expeller 7,2%
Torkad drank 5,9%
Kalciumkarbonat 4,9%
Betpressmassa 2,7%
Betmelass 2,0%
Koksalt 2,0%
Monokalciumfosfat 0,23%
Fettsyror 0,16%

Råprotein 265 g och råfett 39 g
Vad betyder egentligen "råfett"?

Hoppas någon har svar!
/U

Sv: Räkna ut MJ och Smrp?

smrp är ju smältbart protein, det har inget med råprotein o göra. Man kan sas inte generallisera att man får ut ett visst värde av råproteinet som man kan kalla för smrp. Eftersom det finns en del speciella ingredienser som det kanske inte går att hitta värden på rakt upp o ner så kan det vara väldigt svårt o räkna ut detta även om man plussar ihop allt så att säga. Det lättaste kan nog vara att antingen kontakta foderleverantören. Eller skicka in det på analys... Råfett får nån annan svara på

Tack för svar! Jag googlade vidare och lyckades hitta de siffror jag behöver.

Finns det något smart sätta att göra det?

Har en pellets som jag vill tilla närmare på som innehåller följande:
(Galax utmärkt)
Raps, extraherad 33,8%
Sojamjöl 19,1%
Palmkärnor, expeller 12,7%
Melasserad betmassa 10,6%
Vetekli 8,0%
Raps, expeller 7,2%
Torkad drank 5,9%
Kalciumkarbonat 4,9%
Betpressmassa 2,7%
Betmelass 2,0%

Koksalt 2,0%
Monokalciumfosfat 0,23%
Fettsyror 0,16%

Råprotein 265 g och råfett 39 g
Vad betyder egentligen "råfett"?

Hoppas någon har svar!
/U

OT, men jag undrar vad som är skillnaden mellan ovanstående fetstilade:crazy: Dock är det inte jättemycket skumma ingredienser i det här fodret om man jämför med många andra (skulle väl vara palmfrö kanske). Det verkar liksom som ju längre ingredienslista desto bättre försäljning eller något...

Kan inte svara på varför listan är så lång, men den handlar om ett mindre flashigt kofoder med mycket protein och selen.

Vad är det ? Som du vill fodra med ? Ser inte ut som hästfoder rent allmänt ?

Galax Utmärkt är ett foder för nötkreatur. De värden som anges gäller således för kor och inte för hästar. Hästar och kor har olika metabolism vilket gör att värdena för smältbart protein och omsättbar energi är olika för de olika djurslagen.

Exakt . Å andra sidan har väl TS redan konstaterat det vilket är anledningen att hon vill räkna om till häst ?

Jag fattade det som att TS helt enkelt ville veta vad det innehöll i form av MJ och smrp... fast jag kanske missade något underförstått?

ja, det är det jag har gjort.

TS letade efter ett sätt att räkna ut MJ och smrp efter en innehållförteckning, men hittade sedan siffrorna hon sökte när hon googlade.

ok jag har missuppfattat allt då, jag trodde hon ville räkna utefter ingredienserna. :o

ok jag har missuppfattat allt då, jag trodde hon ville räkna utefter ingredienserna. :o

Jag tror inte att du har missuppfattat någonting. Ts frågade först om man kunde räkna ut energivärdet och SmRp från ingredienserna vilket man inte kan. Sen hittade Ts värden för energi och SmRp vilka finns angivna för det aktuella fodret. Det är bara det att dessa värden gäller för kor och inte för häst eftersom produkten är avsedd för kor.

Jag förstår inte varför man överhuvudtaget ska ge ett foder som är framtaget och avsett för kor till en häst. Man kan undra om Ts själv äter hundmat.

Jag förstår inte varför man överhuvudtaget ska ge ett foder som är framtaget och avsett för kor till en häst. Man kan undra om Ts själv äter hundmat.

Min spontana tanke är för att det är oftast billigare foder, inga extra dyra flashiga säckar och marknadsföringskostnaderna betydligt lägre per kg misstänker jag.

Detta har inte med saken att göra, men hur många hästägare väljer en vit eller ljusbrun säck med en vit etikett med svart text påklistrad före en med färgbilder och glansig yta?

När man väljer hästfoder så kanske man ska tänka på hur många kronor betalar jag till marknadsföring om jag väljer den ena säcken istället för den andra med likvärdigt innehåll?

Men man kan oxå välja att göra sina blandningar själv. Det blir ännu billigare plus att man då vet lite mer exakt vad man stoppar i hästen.

Jag brukar köpa ofärgade säckar om jag har en möjlighet. Men så är jag miljömupp också och smålänning (ja, västgöte nuförtiden. Snålare släkten finns väl inte :p), så jag vill inte betala en massa extra för något jag ska slänga så fort jag kommer hem. Ska jag köpa rena råvaror, som havre, köper jag det gärna i "bulk" direkt av en bonde. Då tar jag med min fodertunna till bonden och fyller den där. Smidigt värre.

Jag hittade värden för häst. Det finns flera mycket kunniga hästmänniskor som ger sina hästar på pellets för kor som komplement till grovfoder, om de hittat ett pellets som har de värden de söker.
Jag bryr mig personligen inte om ifall det är en färgglad häst på utsidan av säcken eller en vit klisterlapp. Jag tror att kvaliteten är precis lika hög som hästmat för att jag tror att kobönder som lever av sina kor är minst lika petiga och kunniga som hästfolk som har det som hobby. Kanske rentav kunnigare och inte bara köper en säck foder till tävlingshästar och tror att amn får en tävlingshäst.
Hur som helst.. Kass dag så här långt, men hästarna är blanka och fina ändå.. Om jag bara varit lika noggrann med min egen mat som hästarnas så hade det varit bra..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Kålpudding med potatis I

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka