Räkna ut energibehovet, hjälp!

P

Phlipp

Är det någon som på ett någolunda enkelt och begripligt sätt orkar förklara för mig hur man räknar ut sin hästs underhålls och energibehov...?

Hade tänkt att försöka sätta mig in i det här ordentligt, men det jag hittills försökt läsa mig till har jag inte förstått speciellt mycket så nu behöver jag nog lite hjälp... :crazy:

Sv: Räkna ut energibehovet, hjälp!

0,5 x hästens vikt upphöjt till 0,75 = MJ (underhållsbehovet)

6 x MJ (ovanstående resultat) = Protein (underhållsbehovet)

0,4 x MJ = Ca

0,3 x MJ = P

0,15 x MJ = Mg

Beställ hem Hästen Näringsbehov och fodermedel av Christina Planck.
Där kan du lära dig hur man räknar osv.. Kostar inte mer än lite över 100 kr.
Man kan ringa till SLU. Sveriges Latbruksuniversitet.
Annars kan du ju skriva här vad du har för häst. Hur mycket du rider. Väger osv. Så finns det alltid någon som kan vägleda dig.

:o Jag måste vara en tvättäkta idiot, för när jag räknar så blir det jääättekonstiga siffror... antar att det beror på att jag + matte = :eek:

Innan jag gör bort mig helt å hållet måste jag bara fråga HUR ni skulle räkna ut 0.5 x hästens vikt upphöjt i 0.75 (om hästen i fråga väger ungefär 550 kg) och vad sjutton ni får det till... :o :o :o

:bow: Till den som orkar bry sig...

56,78 i MJ

Antar du slår lite galet på miniräknaren: Du slår ju först 0,5 därefter på gångerknappen, därefter 550, därefter upphöjtknappen, därefter 0,75 och därefter är lika med knappen.

Senast ändrad:

Mynta2 skrev:
Jag skrev ju just hur man räknar..såg du inte det ?
Det är väl klart att jag såg det. Men ville hjälpa henne lite mer på traven. Fick jag inte det för dig eller? :smirk:

Jo, det får du..men jag är så van att folk aldrig läser genom inläggena..det lät nästan så på ditt inlägg.

Tack! Jag tyckte inte heller att min svar var dumt. Hon ville veta hur man räknar. Jag gav henne instruktioner om en bok som jag tycker är väldigt bra och lärorik. Inte konstigare än så. :D

Men, om jag skriver att jag tyckte så..ja då tycker jag ju det..eller hur ? Varför upprepa ?? JA, jag tyckte så...men det är ju JAG som tycker så..andra får tycka vad dom vill..Ingen har skrivit du gett DUMT råd heller.

Ge dig du får väl erkänna att ilägget var ganska onödigt. Att du gett ett svar skall väl knappast vara ett hinder för någon annan att svara!
PL

Vad bra! Då har du lärt dig hur man räknar ut behovet för en normalhäst som inte rids och inte växer osv...
Nu behöver du bara veta hur mycket du ska höja när hästen rids, ålder tex unghäst, diar, ger di, fullblod eller annan ras, utedrift osv...
Det är sånt man kan lära sig i boken som jag gav som exempel att köpa om man vill lära sig mer.
:)

Japp! Har suttit och räknat på det här en stund nu och det börjar faktiskt klarna en del... :) Har experimenterat lite med gamla höanalyser, klippt och klistrat för att få det att gå ihop med kraftfodret, mineralerna etc och känslan är så himla cool när man ÄNTLIGEN FATTAR! :bump:
Ska köpa boken också, för nu vill jag veta MER! :D

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
857
Senast: MiniLi
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 360

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka