Räkna foderstat?

Starforsaken

Trådstartare
Vi har tänkt testa ett nytt foder till våra hästar (lite olika anledningar). Har själv räknat foderstaterna så jag vet vilken sort JAG vill ha till hästarna. Jo, det förstår jag också att det är individuellt, men man får ju i alla fall en vägledning om UNGEFÄRLIGA behovet...

Min systervar hos återförsäljaren igår och pratade med denne. Han sa att det inte går att räkna foderstater. Det enda man kunde göra var att ta ett blodprov som hans veterinär kunde kika på och föreslå en foderstat med hans sortiment. Han gav i alla fall syster en sort som han tyckte skulle passa våra hästar (en sort som jag ratat direkt då den inte passade någon av dem enligt mina beräkningar). Han menade att det skulle bli mer ekonomiskt med denna sort och att vi skulle behöva ge minst två kg av den andra sorten för att täcka mineralbehovet. Men jag räknade ju, det skulle räckt med ett halvt?! Och han kan ju inte veta hur vårt hösilage ser ut med värdena. Låga värden med låga kvoter, jag vill ha ett foder med högre kvot samt att vi måste ge extra fosfor, men enligt honom skulle vi bara göra det höst och vår.

Foderstatsprogrammen finns väl inte helt utan anledning? Jag vet ju så många andra som räknar... Har han eller jag fel?

Sv: Räkna foderstat?

Han menade att det skulle bli mer ekonomiskt med denna sort och att vi skulle behöva ge minst två kg av den andra sorten för att täcka mineralbehovet.

Jo jag tackar jag, klart det blir mer ekonomiskt för HONOM om ni ger 2 kg av hans foder/häst. För att täcka mineralbehovet??
Utgå du från din beräkning och behövs mineraler så köp passande sort. Blir bra mkt billigare! Ofta behövs ju bara selen tillsättas tom.

Håller med ovanstående - Trams på hög nivå. Han vill sälja sina varor punkt slut!
Men det vore ju fiffigt om ett blodprov kunde visa grovfodres innehåll och hästens exakta behov:rofl::rofl:
Dyrt för dom som har många hästar bara :crazy:, vi har 25 ca. Men det är klart, denna vet. skulle ju tjäna massa stålar på alla blodprovstagningar. Och sen skulle alla behöva just HANS foder!

Vilket trams! (oj, nu blev jag den tredje i denna tråd att använda samma ord :p )
Den mannen skulle jag inte lyssna på.

Tack för svar, bra att ha någon bakom sig :)
Synd bara att min syster inte lyssnar lika mycket på mig som på såna som har dubbel erfarenhet :cool: Ska se om jag kan övertala henne om att jag har rätt...
Ang vet. så skulle han tjäna enorma summor på oss... 4 hästar och 10 mil bort. Tänk er milersättningen bara :eek:

Tack för svar, bra att ha någon bakom sig :)
Synd bara att min syster inte lyssnar lika mycket på mig som på såna som har dubbel erfarenhet :cool:

Du får säga till systeryster att bli bukefalist hon också, och läsa lite på fodersidan hur det fungrar med uträkning av foderstater :angel:

Du får säga till systeryster att bli bukefalist hon också, och läsa lite på fodersidan hur det fungrar med uträkning av foderstater :angel:

Hon vet hur man gör, men förstår inte :smirk: Och så tycker hon att det är jobbigt för hon har aldrig tyckt om matte :p
Nu har i alla fall en sort hemma som vi ska testa, fungerar det inte så vill hon ha tillbaka det gamla fodret och jag vill ha det här nya fast en annan sort... Knepigt... Får väl se om hon kan lyssna senare :cool:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 557
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
689
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Jag har gjort en foderstat för första gången och det visar sig att min häst får i sig för lite kalcium då kvoten mellan kalcium och...
Svar
4
· Visningar
1 070
Senast: MiniLi
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 232

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka