Räkna foderstat

Marvin

Trådstartare
Hur gör ni, räknar ni på fri hand eller använder något program? Vilket i så fall?

Jag beräknade tidigare i år och fick då en foderstat som enligt programmet innehöll för mycket energi. Nu får min häst ännu mer och tappar ändå i vikt, tror jag behöver räkna om. :p

Sv: Räkna foderstat

Jag har gjort ett eget "program" i excel, med såväl energi, protein som makro- och mikromineraler. Med kunskap och ögon blir det bra.

Antingen med miniräknare, penna och papper eller i ett eget exel-ark så som sthu. Oftast grovräknar jag på papper och sen gör jag finliret i exel. Där har jag även med kostnad/kg och per dag samt lite andra krusiduller så som kvoter osv.

Det brukar dock bli så att jag varje år får justera och ev. lägga till nåt efter ett par veckor då jag ser hur foderstaten fungerar "in action"

Räknar för hand. När hippocampus foderprogram fanns så använde jag det som snabbräkning och justerade i efterhand så att det passade mina hästar.

Huvudräkning. Jag vet sen tidigare vad min behöver och sen ögat och handpåläggning :D

På den websidan spelar ts ingen roll, eftersom värdena anges /kg foder, inte /kg ts. :)

Tycker det låter som en väldigt hög ts-halt om det är silage du har...

Senast ändrad:

Jag har gjort ett eget excelprogram att räkna foderstat i. Sambon är duktig på datorer (jag är pinsamt dålig... ;) ), så han gjorde programmet och jag sa vilka värden som skulle in på de olika fodermedlen.

I övrigt har jag alltid räknat för hand.

tack! kollade den tidigare men fanns inte någonstans man kunde fylla i TS-halt?

sen är ju det konstiga att jag inte fyllt i ca/p på mitt hösilage men lägger jag till 0,2 kg betfor så skriker programmet att ca/p är för hög :O ska man itne kunna ge betfor?!? :confused: hmmm... hur räknar man själv? formel?

Jamen då struntar du i det om du ändå inte vet vad det är för värden på Ca/P i höt. Har ni ingen mineralanalys?

På den websidan spelar ts ingen roll, eftersom värdena anges /kg foder, inte /kg ts. :)

Tycker det låter som en väldigt hög ts-halt om det är silage du har...

okej dåså :)

vårt hösilage är väldigt torrt, det är som hö i stort sett!

men om man inte har mineralanalys på grovfodret (står inhyrd och vi får det analyserat och färdigt, dock nu då utan mineralanalys), kan man inte beräkna då? menar, protein och energimässigt ska ju funka. eller anser ni att det är helt onödigt om man inte har mineralanalys?

Jag har köpt PC-horse konsultprogrammet... Kollar även med ögat så klart. Analyserat hö o ger mineraler så klart =) Jag skulle nog kolla om det finns liknade värden på det hö jag har med de som ligger hos SLU i programmet... Jag skulle nog inte bara våga chansa helt men i det grova så kan man ju se att brist på Zink kan ge hudproblem o när man ger ev för mkt zink så kan det bli obalans mot koppar.. O det påverkar ju bland annat skelettet och det ser man ju inte - jag räknar alltid exakt nu eller så noga som möjligt iallafall... Även halten av kalcium o fosfor är ju viktig.. Brist på e-vitamin för muskler... Ja mkt att kolla o hålla reda på. Generellt så tycker jag att de flesta märken har för lågt på mkt o jag gillar inte att dutta här o där o vara värsta kocken vid utfodring så jag kör Advance Concentrate rakt av - men utan analys så beräkningar skulle jag inte klara mig..
En fobi jag har haha ;-)

Jag räknar för hand. Det är enkelt. Papper, penna och miniräknare. (och fodrens näringsvärden förstås) Bra tips är att skaffa en bok i ämnet. tex Christina Plancks "hästens utfordring". Där är allt enkelt beskrivet.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar