råkade bli en parning av misstag!

J

Jacksson_95

I går kväll så var jag i stallen då kom den ändra hästägaren dit med två hanhundar min tik trodde jag hade löpt klart hon har löpt i över tre veckor nu! å var inte nå intresserad av mammas å pappas hund å inte den ena av den andra han hunden som kom så då tänkte vi att det var ju lungt ( hon morrade åt dom andra hanhundarna).
Men när vi kom ut ur stallet så satt dom ihop:crazy: vi vart jätte förvånad! den han hunden har fått p-spruta . är det någon som vet hur långt efter men kan ta abortspruta å hur mycket den kostar?
ska ringa vet. i morgon men vart lite ivrig nu å vella veta.....

tror det inte skulle bli så bra valpar....

tiken är rottis å hanen är shäfer/colli.
eller vad tror ni.(ska iaf. inte ha valpar)

Taksam för svar!
 
Sv: råkade bli en parning av misstag!

Tror man kan ta abortspruta i ett par veckor i allafall utan att aborten blir speciellt dramatisk. ring vet i morgon och beställ tid, så är det snart avklarat.

Klokt av dig att inte fundera på att behålla valparna!
 
Sv: råkade bli en parning av misstag!

jag minns inte exakt vad abortsprutan kostade, men det var inte så farligt. under en tusenlapp.
 
Sv: råkade bli en parning av misstag!

Dom KAN bli sterila av p-spruta... Om jag fick en oönskad parning, skulle jag ta valparna till vet. och avliva dom eftersom mina tikar ska gå i avel och jag vill inte riskera något.
 
Sv: råkade bli en parning av misstag!

Dom KAN bli sterila av p-spruta... Om jag fick en oönskad parning, skulle jag ta valparna till vet. och avliva dom eftersom mina tikar ska gå i avel och jag vill inte riskera något.

Med risk för att bli halshuggen: Ganska osympatiskt, tycker jag... Så särskilt stor är ju inte risken att de ska bli sterila, och dessutom finns det ju risker med en dräktighet och valpning också.

Att avliva en hel kull nyfödda valpar när det finns andra alternativ (som abortspruta) tycker jag är oetiskt. Man ska inte förmänskliga djur, nej visst, men för att ändå göra det: Det är ens husdjurs barn det handlar om... För mig är det STOR skillnad att spruta bort några dagar gamla dagar foster mot att döda nyfödda små färdiga hundvalpar...
 
Sv: råkade bli en parning av misstag!

Dom KAN bli sterila av p-spruta... Om jag fick en oönskad parning, skulle jag ta valparna till vet. och avliva dom eftersom mina tikar ska gå i avel och jag vill inte riskera något.

Med dagens preparat, så är den risken inte speciellt stor och jag kan ju ärligen säga att skulle Cassandra, Tita eller Tulla bli parade med någon annan hanhund är Strumpan, Charlie eller någon annan renrasig aussie, eller ve och fasa någon av jakthundstikarna bli parad av BC-hanen så skulle de få en abortspruta handlöst på en gång snabbast möjligt!!

Nu är risken tämligen obefintlig att någon av mina tikar någonsin ska bli tjuvparade, men så länge jag har hemmaboende barn, så ska man väl aldrig säga aldrig till att inte fel hundar kan släppas ut tillsammans :cool:

Dessutom finns alltid risken för livmodersinfektion och andra hemska komplikationer vid en dräktighet att ta i beaktande!
 
Sv: råkade bli en parning av misstag!

Man kan ge en abortspruta länge men det bästa är ju att göra det så snart som möjligt för tikens skull. Dock finns det ju en chans att det inte blivit ngt, du kan ultraljuda efter lite drygt tre veckor och då ge en abortspruta om man hittar valpar.
Sprutan gör ont att få och det finns ju alltid biverkningar..
 
Sv: råkade bli en parning av misstag!

Jag har då aldrig varit med om att någon hund har haft ont när sprutan givits...
Varför skulle den kännas mer än andra sprutor?
 
Sv: råkade bli en parning av misstag!

Nu tror jag inte att Jacksson_95 någonsin tänker ta valpar på sin blandis och risken att bli steril vid en abortspruta är så minimal idag.

Till TS:
Varför inte kastrera tiken när ni ändå är i gång?
 
Sv: råkade bli en parning av misstag!

Vår gamla hund lyckades få till en parning 11år gammal! Många missar spelade in och vi åkte såklart och gav henne abortspruta. Hon fick inga men av det överhuvudtaget.
 
Sv: råkade bli en parning av misstag!

Hehe vet hur det känns =) en vecka sedan mina gjorde samma sak =)
Abortspruta kan man ta iaf efter tre veckor vad vet sa.. (om man ville se på ultraljud om det verkligen är valpar i magen) Priset beror på hur mkt hunden väger..
Min tik väger 20-25 Kg det skulle kosta 11-14 hundra :/ Det svider men det är bara att bita ihop ^^
 
Sv: råkade bli en parning av misstag!

Jag har då aldrig varit med om att någon hund har haft ont när sprutan givits...
Varför skulle den kännas mer än andra sprutor?

Tillverkaren har tillsatt ett medel dom gör att det svider för att människor inte ska använda det till sig själva.
Det händer att hundarna får nekroser vid injektionsstället tom.
 
Sv: råkade bli en parning av misstag!

...och jag har hört att på vissa pizzerior så använder de råttkött...
 
Sv: råkade bli en parning av misstag!

Så fort som möjligt ska tiken ha den om hon nu blev dräktig. I regel så brukar kostnaden ligga hos den som har hanhunden,för det är dens "ansvar" av det jag har hört. Vi hade i alla fall en hanhund som smet och grannens tik löpte. Ägaren till tiken hade stått och kollat och ringde sedan först när dom väl satt ihop :crazy: Blev bara att betala eftersom vi hade hanen. I alla fall tycker jag minst att mn ska dela på kostnaderna när det blir tjuvparing.
 
Sv: råkade bli en parning av misstag!

Tillverkaren har tillsatt ett medel dom gör att det svider för att människor inte ska använda det till sig själva.
Det händer att hundarna får nekroser vid injektionsstället tom.

Nekros har jag inte hört talas om (men jag kanske har missat det).
Däremot har jag lärt mig att det kan ge håravfall / annat hudsymtom (ofarligt!) och att man därför helst inte ger det i nacken.
 
Sv: råkade bli en parning av misstag!

Så fort som möjligt ska tiken ha den om hon nu blev dräktig. I regel så brukar kostnaden ligga hos den som har hanhunden,för det är dens "ansvar" av det jag har hört. Vi hade i alla fall en hanhund som smet och grannens tik löpte. Ägaren till tiken hade stått och kollat och ringde sedan först när dom väl satt ihop :crazy: Blev bara att betala eftersom vi hade hanen. I alla fall tycker jag minst att mn ska dela på kostnaderna när det blir tjuvparing.


Sikken otur jag hade att jag ägde både hanen å tiken ^^ finns ju ingen som kan betala åt mig :p
 
Sv: råkade bli en parning av misstag!

Min "lilla olycka" blev till på liknande sätt.... Mamman hans löpte och blev tjuvbetäckt,fick abortspruta och löpte om och blev tjuvbetäckt igen, fick en till spruta och löpte om. Ett antal veckor senare tyckte vi att hon började bli ovanligt rund om magen (bordercollie i stall... = aldrig vidare rund :angel: ) gick upp på kliniken och ultraljudade henne och där låg min och 5st andra inne. Antingen har hon blivit betäckt en gång till och lyckats undgå att någon såg dem sitta fast (troligast med tidsaspekten) eller så tog inte den sista sprutan. Men jag är VÄLDIGT glad för det nu!!!! Han är världens bästa misstag ;)
 
Sv: råkade bli en parning av misstag!

haha läste lite fel tror jag ^^ trodde "olyckan" parade sin egen mamma ^^ hehe tur att jag hade fel =)
 
Sv: råkade bli en parning av misstag!

...och jag har hört att på vissa pizzerior så använder de råttkött...

Det är ingen myt, infon kommer från min lärare i farmakologi (veterinär). Företaget vägrar tom att ha infotext om läkemdelet i FASS för att de inte på ngt sätt vågar "promota" produkten..
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 852
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
2 021
Senast: Nota
·
Övr. Hund Min granne med hundar kommer nog ha problem inom de närmsta dagarna... Han är envis som synden och ser sig själv som världens bästa...
Svar
3
· Visningar
1 400
Senast: vallhund
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 068
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp