raka skaklar?

S

StoraThora

Dum nybörjarfråga...:o
Har en ardenner som jag vill köra, får låna en rockard av en bekant, men skaklarna är för trånga för min häst. Dock är dom avtagbara och man kan sätta dit rör istället, men då är dessa helt raka. Sedan får man göra någon anordning för att fästa dom här "tapparna"i som håller skaklarna i selen (gud, kommer inte på vad dom heter....)
Gör det något om skaklarna hamnar ett par cm ut från själva hästen? Förstår ni hur jag menar...:crazy:
Hur långt fram ska skakeländarna sluta, för att dom inte ska peta in i hästen när man svänger runt?

Sv: raka skaklar?

Man tar gassvetsen och glödgar rören så kan man forma dom som man vill sedan. Sen till det som är ännu enklare, du bockar helt enkelt till ett par u-formade järn som du sedan svetsar fast i skaklarna, däri fäster du sedan seltungorna.

Längst ut böjer du skaklarna utåt, bort från hästen så petar dom inte in när du svänger.

En händig person gör detta på en pisskvart eller tre, om du inte har något att vare sig glödga järnet (gassvets, ässja eller liknande) med eller nått att svetsa med ("pinnsvets"- MMA, TIG, MIG/MAG) så hör efter i din bekantskapskrets, det där går att fixa till ganska enkelt.

Det går att ha raka skaklar. Vi har ett par i trä. Men det är ju inget att rekomendera tycker jag. Dom går alltid emot hästen då man svänger den. Försök att värma och bocka ut om du kan.

Dum nybörjarfråga...:o
Har en ardenner som jag vill köra, får låna en rockard av en bekant, men skaklarna är för trånga för min häst. Dock är dom avtagbara och man kan sätta dit rör istället, men då är dessa helt raka. Sedan får man göra någon anordning för att fästa dom här "tapparna"i som håller skaklarna i selen (gud, kommer inte på vad dom heter....)
Gör det något om skaklarna hamnar ett par cm ut från själva hästen? Förstår ni hur jag menar...:crazy:
Hur långt fram ska skakeländarna sluta, för att dom inte ska peta in i hästen när man svänger runt?

1. Magen på hästen ska inte gå emot skacklarna.
2. Framme vid dragringen kan det däremot vara tajt så blir det bekvämare att åka i rockarden
3. 10-15 cm kan vara lagom att ha framför dragringen och då ska den änden vara utböjd från hästen.
4. Är skackeln gjord av rör så MÅSTE änden svetsas igen annars kan man få riktigt tråkiga skador på hästen vid en eventuell omkullkörning.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 983
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 170
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 153
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 526
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka