Koppen

Trådstartare
Funderar på att klippa min isis. Hon tappar massor av energi. Det går knappt att rida henne :(
Hon har MINST 10 cm lång päls! Helt sjukt hårig!! Värre än förra vintern faktiskt.

Är det bra att klippa nu, eller ska jag strunta i det?

Sv: Raka NU

Jag vart sen med att klippa förra vintern då jag trodde jag skulle slippa, men sen behövde klippa då hon vart så kopiöst svettig. Men det gick bra. Klippte och täckte med ordentligt vintertäcke med hals då det var ordentligt kallt förra vintern som du minns.

Nu är det ju rena hösttemperaturen ute så kan skulle inte tveka alls att klippa nu om jag var du.

Jag klippte min häst (halvblod) förra året precis vid nyår. Gick så bra så och pälsen i somras var lika fin som innan. Så det bör ju vara lugnt för dig att klippa nu, det är ju först i slutet på januari man ska se upp lite eftersom det börjar ljusna och pälssättningen nog sätter igång och då kan man ju riskera att klippa den blivande sommarpälsen. Men nu ska det nog gå bra. :)

Jag klippte min isis för två veckor sen :) Han höll på att dö av värmeslag av att stå i hagen så att rida var ingen idé. Klippte halsen och en del av magen så han ändå ska kunna gå utan täcke om det blir kallt och det är jag glad för att jag gjorde när det ska bli -15 under helgen....

Har klippt mina idag. Iofs var det redan 3:de gången nu i höst men pälsen har vuxit som tok. Brukar klippa i Januari eller t om in i februari också om jag tycker det behövs.

Jag hade också tyckt att det var sent på året att klippa om jag tittar i min kalender och om jag inte varit van att ha klippta hästar för man lär ju sig med åren.
Nu är det ju så pass milt väder så jag ser absolut inga hinder för att klippa.
Dessutom så har jag också gjort som en ovan att klippa runt nyår ett år och det gick fint det med. Annars försöker jag att klippa i oktober men i år blev det så tidigt som september och nu syns det inte längre att han är klippt :cool:

Jag kommer klippa min Islandskorsning i dagarna. Han har åkt på boxvila efter ett stort sår. Han svettas bara av att stå inne stackaren. Så han blir naken idag eller imorgon.

Jag har klippt honom senare än så.
Svettas hästen och mår dåligt klipper jag oavsett vad kalendern säger.

Klippte mitt halvblod i början av oktober. Kommer behöva göra det igen, blir i helgen faktiskt.
Han har pälsat på sig och blir dygn sur efter varje träningspass.

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
645
Senast: Linda_A
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 807
Senast: fixi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 570
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 742
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka