Raka min Häst ?

O

Otrivin9

Hej !

Jag har tänkt på att raka min 18- åriga häst ?
Iså fall a tycker ni jag ska göra för rakning !
Har själv funderat på att göra en filtklippning !
Vilket täcke behövs när , och hur tjockt behöver täcket vara ?

Tacksam för svar / Otrivin9 :confused:

Sv: Raka min Häst ?

olika klippningar kräver olika täcken. Hästar som inte klipps över hela kroppen kan ofta gå utan. Vad för täcken som passar beror på utetemperaturen, hästens frusenhet och tillgången på stråfoder. Om det är regnit bör täcket vara regntätt men att det andas är viktigt. Blöta täcken kyler ner hästen längre efter slutad regnskur än "naken" häst, dom torkar fortare. Det är dock lite sent att klippa nu, har sommarpälsen börjat växa ut kan man råka toppa den när man klipper så blir den inte lika fin. Vad för typ av klippning du ska göra är upp till dig. Vad du tycker är lagom.

Sv: Raka min Häst ?

Jag skulle inte klippa min häst nu då den redan börjat fälla vinterpälsen. Jag brukar klippa min första gången i september-oktober och sen om så behövs i december. Senaste åren har det dock räckt att klippa en gång. Jag klipper hela halsen men inte ryggen. Jag brukar lägga på ett schabrak och klippa nedanför det och under magen. Inne på natten har han fleecetäcke då vi sällan har minusgrader i stallet. Ute har han vanligt vintertäcke. Min häst är rätt livlig i hagen och får lunchhö ute. Du får nog kolla din häst och se hur pass frusen den verkar vara för det varierar.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 309
Senast: Roheryn
·
Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
960
Senast: Ray
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
467
Senast: Ponylove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka