Raka/klippa?

Lycanthrope

Trådstartare
Min schäfer/labrador verkar tycka det är väldigt varmt på sommaren.
Han har supertjock päls med massa grå ull, framförallt runt hals (som en lejonman) och på låren.

Kan man raka/klippa för att göra det behagligare för honom?

Någon här som rakar sin hund?

Sv: Raka/klippa?

Min ena hund har en tjock svart päls. Nu är hon pensionerad från träning/tävling, men då hon var aktiv blev det ett besök till frissan. Somliga tyckte jag var löjlig och att klippning inte hjälpte, men det hjälpte och hon orkade mycket mer i sommarvärmen.

Tror inte det blir så bra att klippa ner hela honom. Kanske i så fall mage bara? Har du provat att karda ur pälsen ordentligt med till exempel en coat king eller en furminator?

De flesta hundar brukar ju klara värmen bra bara man tar det lugnt och håller sig mycket i skuggan. Gillar han att bada? Har ni ingen sjö/hav i närheten kanske en plastpool för barn vore något?

Min förre bearded collie klippte jag, och han tyckte såklart att det var skönare om sommaren. Men han klarade sig faktiskt väldigt bra även pälsad, bara man höll sig utomhus och han fick ligga i skuggan eller bada.

Om han har mycket underull kan du inte i första hand tunnat ur underullen med kratta eller underullskam? Fast det kanske du redan har gjort. :)

Har försökt tunna ur en del men känns lika tjock ändå.

Han är ju gärna med ut på ridturer och promenader ner till stranden osv, så han kan ju inte enbart ligga i skuggan.

Hur snabbt växer pälsen tillbaka igen?

Jag klippte/rakade ner min hund i maj/juni beroende på hur varmt det var.
Jag kommer inte exakt ihåg hur lång tid det tog för pälsen att växa ut igen, men när det blev kallt så var hon fullpälsad.

Jag rakar hela min Kuvasz som är mer en hund som tål kallt väderlek men min vovva är bara soffpotatis/kelgris och får lätt värme eksem med sin tjocka päls om hon har den sommartid så jag brukar klippa ner henne. :)
Skönast tycker hon det är när hon manen och byxorna åker det är oftast där hennes värmeeksem brukar vara.
När jag rakar tar jag aldrig magen eller benen om det inte är full utväxnad på pälsen. Skyddar lite med päls när hon ligger på magen. :)
Utställnings skick:
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/260376_10150199186724538_735264537_7153992_1703071_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/280322_237453456272414_1078006_o.jpg

Nerklippt:
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/423635_10150609296334141_1957104062_n.jpg
Mvh Xoya

min schäfer/vit herde brukar jag raka hela undersidan på. men främst magen. hon får värmeutslag och kliar bokstavligt sönder sig annars. hon går från irriterat röd till babyskär på några timmar när vi har klippt henne. det brukar räcka med en gång. resten brukar jag försöka ta med furminator då hon fäller konstant och har en hemsk underull.

Jag klipper/rakar både mina goldenkillar varje sommar! De uppskattar det verkligen. Jag rakar hela kroppen, men lämnar fanor på ben, mage, svans och bringa.
Båda har riktigt tjock päls och blir väldigt slöa i värmen, samt att den ena kan vara fuktig i pälsen ett dygn efter han badat = eksem på sommaren.
Ser bara positiva saker med det. De badar flera dagar i veckan och då vill de till att de blir torra för att de inte ska få eksem.
Lättare att hitta fästingar.
Hunardna blir piggare och inte lika besvärade av värmen.

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 204
Senast: Lillefrun
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 623
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
8 9 10
Svar
191
· Visningar
24 109
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar