Raka hoppsadlar med stora kanaler

Fredag

Trådstartare
Finns det någon som kan lista hoppsadlar för raka hästryggar och en väldigt vid kanal (minst 6,5 cm, helst 7 cm på snävaste positionen)?

Företrädelsevis sadlar som går mot takformade ryggar snarare än platta!

Teckna gärna ned minsta kanalvidden också, om ni har tillgång till den!

Sv: Raka hoppsadlar med stora kanaler

I princip alla har ju 6,5-7 cm i kanalbredd, 6 cm är det minsta. Jag trodde din hästs ryggrad var 7 cm bred... Men nu är jag med :D

Men om Ankyn funkar hade jag satsat på en Pessoa hopp också. Equipe låg inte bra har jag för mig att du skrev i förra tråden?
Annars hade Equipe också kunnat vara ett alternativ.

Oj, nu har massor av tid gått och jag har fortfarande inte köpt någon ny sadel (pga problem m hästen) - däremot sålt den gamla som hade för smal kanal! :)

Jag har i alla fall nu lyckats prova ett par.
Ena var en Globus Esperanza. Den låg rätt skapligt, men hade på tok för liten mankfrihet, trots att min häst inte har någon rejäl manke.
Jag har också provat en Pfiff Gottard, äldre modell, som likt Globusen inte hade tillräckligt med mankfrihet. Den var också väl låg i resten av kanalen där sitsbotten kommer lite för nära tornutskotten.

Hästen har en vinkel på ungefär 83 grader.
Funderar på en Kentaur Poseidon med bomvidd 3. Kan den funka på en takformad rygg?
Hur framåtskurna är de? Kan en 17,5" passa mig som är 177 cm utan att knäna hamnar utaför stöden med hoppläder?

Pessoan misstänker jag kan funka eftersom den förmodligen har liknande bom som Anky Salineron STS:n (dressyr), men har inte fått tag i någon stor nog (har 18" i Ankyn, de är små i storlekarna).

Bates? Gillar att det går att byta järn! Har noll koll på hur modellerna skiljer sig i bommen.
(Måste berätta... Hittade en Bates till salu på annons i "rätt" storlek. Mailade och fråga bl a om sadeln var helt symmetrisk. Svaret blev "Nej, den har luftfyllda bossor"...)

Senast ändrad:

Tycker faktiskt att Pessoa låter som det optimala baserat på din beskrivning. På de nya Pessoa kan man dessutom byta bomvidd själv ;)

Jag har en Pessoa-sadel som jag varit mkt nöjd med. Min tillhör dock de tidiga innan de flyttade tillverkningen.
Nu passar den inte min nuvarande häst, men sadeln är mkt mjuk & bekväm på alla sätt.

Har även haft en Anky tidigare, men jag upplevde den inte alls som liten i storleken, men det är kanske olika mellan modellerna.
Föredrar hoppsadeln framför dressyrsadeln om jag ska välja.

Ja, XP3:an med utbytbara koppjärn hade ju varit något... :d
Men hade tänkt mig en gräns på 10 000 kr och då gärna begagnat och Pessoan finns knappast för det priset än.
Hur är de andra modellerna, har ingen riktig koll?
Vill gärna slippa de allra flataste. Önskar bra stöd och gärna lite djup i sitsen.

jag har också en helt rak ponny med nästan ingen manke, jag köpte en morris and nolan hoppsadel och han funkade jätte bra på den i 4 månader när han sedan fick ont i ryggen av den han slutade hoppa på tävlingar och så :O Så vi tog ut en kiropraktor och sa att dethär är nästan helt säkert att det är av sadeln, så vi tog ut en sadlutprovare och hon kollade och sa att ah, den ligger jätte bra och han kan nästan inte ha så många andra sadlar men ah, det visade sig även vara att den var lite tunt stoppad fram, men nu har jag bytt sadel till en prestige, visst dom är svängda men man får tänka på att det är hästen som bestämmer, inte rak eller svängdheten på sadeln, han är bättre en någonsin i prestige sadeln fick mycket bättre rörelse längd och mönster och hoppar kanon i den, så jag föreslår att kolla på alla sadlar som du tycker om, visst ser man herregud vad svängd den var så kanske inte men asså, vet många raka hästar som går bättre i en svängd en i en helt spikrak sadel.

Det är hästen som bestämmer inte du jag eller en sadelmakare.

Tack för dina synpunkter!
Men nja, jag väljer nog helst en sadel som ligger väl på ryggen till min känsliga "rygghäst". ;)

Ja, XP3:an med utbytbara koppjärn hade ju varit något... :d
Men hade tänkt mig en gräns på 10 000 kr och då gärna begagnat och Pessoan finns knappast för det priset än.
Hur är de andra modellerna, har ingen riktig koll?
Vill gärna slippa de allra flataste. Önskar bra stöd och gärna lite djup i sitsen.

AMO är väl en aning djupare och både den och andra modeller kan du nog få begagnade för 10.000 eller mindre. Min var 2 år gammal och inte mycket använd eftersom hon bytte häst och den passade inte. Den gav jag 8.000 för, med kvitto garantier o allt Det var i o f s några år sen nu.

Jag har haft en gammal pessoa och den älskade jag mest av alla sadlar jag haft, men tyvärr är den för smal för denna häst. Den nyare pessoan är helt ok, men inte lika flat som jag egentligen vill ha.

Har du koll på hur breda Pessoasadlarna är i kanalen? :bow:

Jag bor i tassemarker och har jättesvårt att åka runt och titta på nya sadlar i butik så jag vet hur de ser ut...

Jo jag kan mäta på mina. Den gamla, är nog 20 år nu snart, är ganska smal i kanalen men den nyare är nog cirka 4 fingrar tror jag, ska mäta, hoppas jag kommer ihåg bara!

Tack, det vore jättesnällt!

Köper jag en så lär det bli en nyare, så den är nog mest intressant.

Då var nya sadeln inprovad och beställd (och plånboken tom!). :laugh:

Det blev en Jeremy Rudge Flight som låg riktigt bra. Provsadeln var inget vidare för mig, men med extra framåtskurna kåpor blir det nog jättebra. Mjuk och skön i sitsen var den i alla fall.

Sadeln är helt rak med extra hög mankfrihet och något lite vinklade bossor som passar min häst väldigt bra. Ortspestarna till bommen ska vara något längre och välformade för högmankade hästar.

Liknande trådar

Utrustning Ny häst och nya sadelproblem :angel: Har haft honom i snart ett år och han har fått använda den andres sadlar, vilket funkar okej men...
Svar
5
· Visningar
3 095
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 462
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning Har kört fast totalt när det gäller hoppsadel till min häst. Han har en ganska hög manke och rak rygg. Har testat diverse sadlar det...
Svar
5
· Visningar
3 698
Utrustning Hej! Har tvingats inse att igångsättning utan sadel är svårt.. Behöver därför en ny sadel (eftersom fröken inte uppskattar den gamla...
Svar
8
· Visningar
1 717
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Vilket är ert favoritgodis?

Hund, Katt, Andra Djur