Sv: Raka hoppsadlar med stora kanaler
Oj, nu har massor av tid gått och jag har fortfarande inte köpt någon ny sadel (pga problem m hästen) - däremot sålt den gamla som hade för smal kanal!
Jag har i alla fall nu lyckats prova ett par.
Ena var en Globus Esperanza. Den låg rätt skapligt, men hade på tok för liten mankfrihet, trots att min häst inte har någon rejäl manke.
Jag har också provat en Pfiff Gottard, äldre modell, som likt Globusen inte hade tillräckligt med mankfrihet. Den var också väl låg i resten av kanalen där sitsbotten kommer lite för nära tornutskotten.
Hästen har en vinkel på ungefär 83 grader.
Funderar på en Kentaur Poseidon med bomvidd 3. Kan den funka på en takformad rygg?
Hur framåtskurna är de? Kan en 17,5" passa mig som är 177 cm utan att knäna hamnar utaför stöden med hoppläder?
Pessoan misstänker jag kan funka eftersom den förmodligen har liknande bom som Anky Salineron STS:n (dressyr), men har inte fått tag i någon stor nog (har 18" i Ankyn, de är små i storlekarna).
Bates? Gillar att det går att byta järn! Har noll koll på hur modellerna skiljer sig i bommen.
(Måste berätta... Hittade en Bates till salu på annons i "rätt" storlek. Mailade och fråga bl a om sadeln var helt symmetrisk. Svaret blev "Nej, den har luftfyllda bossor"...)