Raka för första gången nu?

BulletForMyValentine

Trådstartare
Min a-ponny har fått fuktexem under manen, hela halsen,bog och mellan frambenen.
Han kliar sig väldigt mycket och har nu fått små sår i huden.
Funderar på att raka han på dessa ställen men går detta nu när fällningen har börjat?

Hur påverkas pälsen?
Finns det nått annat alternativ till rakning?
Vad tycker ni?

Tacksam för svar!
//B

Sv: Raka för första gången nu?

Jag klippte mitt kallblod med björnpäls första gången för säsongen i mars förra året. Han fällde ordentligt då, men som han svettades fanns det inte så mycket alternativ.
Det gick alldeles utmärkt:) Fin sommarpäls växte fram sen på vårkanten:laugh:

Det bör man normalt inte göra, men om hästen har exem pga pälsen så har du ju inte så mkt val.

Jag skulle rakat. Men tänk på att du måste täcka den!

Raka hästen tycker jag. Det hjälper säkert. Sedan gäller det att täcka förstås.

Jag tycker inte att du har så mkt val! Har den fuktexem så måste pälsen bort. Däremot finns ju ingen anledning att helraka hästen utan bara frampartiet.

Tack för svaren:)

Ska bara klippa framdelen nu har jag tänkt.
Sen får jag se om han fortsätter klia sig, då kanske jag tar all päls.:(
Men måste man verklingen täcka om man bara klipper
hals, halva bogen och mellan frambenen?
Iså fall vad för tjocklek? Han har bra med päls annars och verkar inte va den som fryser lätt. Men då har han aldrig varit rakad innan heller.

Jag har lärt mig att bara man inte tar på rygg, mage och rumpa så klarar sig hästen utan täcke, stämmer det?:)

Har tyvärr ingen möjlighet att hålla på att ta av och på täcke på vardagarna,
då jag bor på internatskola långt hemmifrån och har ingen som gör det åt mig:(. Så jag vill helst inte täcka han.

Vad tycker ni?

//B

Senast ändrad:

Raka av honom på bog och under mage. Så länge det inte är svinkallt och snöstorm borde han klara det utan problem utan täcke.

När hästen har problem av sin päls har du inget val.

Börja o klipp där du ser problemen, men troligen blir det synbart att början till samma även är på andra platser.

det är inte optimalt att klippa nu iom att sommarpälsen redan har börjat tränga upp.

så till nästa år förebygg o klipp innan den får eksem.

Liknande trådar

Kropp & Själ "Du är duktig på att jobba och ställer upp på även konstiga arbetsuppgifter. Vi är båda nöjda med dig. Därför kommer det låta konstigt...
Svar
19
· Visningar
3 201
Senast: Avalbane
·
Hästvård Häst med krustor i huden, små (2-3mm i diameter) runda sår i klungor mellan ganascherna, på halsen strax bakom och mellan frambenen...
2
Svar
22
· Visningar
2 937
Senast: sthu
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte mått så bra på sistone, hälsan verkar vara nere i någon svacka. Jag är trött, yr och har haft koncentrationssvårigheter i...
Svar
0
· Visningar
411
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 438
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka