Jag köpte mitt 2 1/2 åriga sto för drygt två veckor sedan och jag misstänker att det är regnskållor hon har. Vad tror ni? Det är hårda klumpar i pälsen som (när man börjar pilla och titta ordentligt) sitter en bit ut på hårstråna. I vissa områden är det lite mer, ungefär som ett skorvlager över huden som täcker ungefär upp till 2cm. Klumparna är riktigt hårda och går inte att lösa upp med vatten. Försöker jag pilla bort klumparna så lossnar pälsen istället och lämnar fläckar med kal hud. Då ser man verkligen att klumparna inte sitter intill huden, utan kanske en halv cm ifrån. Jag har inte sett några "kratrar" eller sårbildningar i huden än så länge bortsett från de ställen där jag råkat rycka bort hennes päls och orsakat det. Jag vet att hon hade lite av dessa klumpar när vi hämtade henne men tänkte inte mer på det, men nu har det blivit markant mer. En veterinär har tittat på detta men trodde inte att det var något farligt utan bara allmän smuts som klumpat sig. Jag trodde också på det först eftersom hästen stått på lösdrift (utan täcke) större delen av livet med minimal hantering, men nu har jag ryktat henne ordentligt varje dag i snart tre veckor och även försökt tvätta rent utan att lyckas. Håller henne också täckad för att hålla pälsen torr. Det har nu som sagt blivit lite värre. Jag ska prova ge henne foderjäst ifall det kan hjälpa henne med foderomställningen om det är det som orsakar spridningen. Vad tror ni? Finns det några bra hemmakurer så vi kan bli kvitt klumparna? Och som sagt, är detta regnskållor?