Raka eller inte? Gammal häst

hesttjej

Trådstartare
Min häst är snart 20 år, och jag funderade på att raka henne förrut men stallägaren sa att jag inte skulle göra det för att det är bra om gamla hästar håller värmen också med tanke på hennes rygg. Men jag åker ofta iväg på träningar och hon har ju fått sig en rejäl päls nu och det börjar bara bli till besvär när hon blir alldeles Sjö blöt efter ca 10 min.. Också fryser hon lätt då.. Vore det värt att raka henne och täcka henne till vintern? förra ägarna gjorde alltid det på henne och jag skulle också vilja men stallägarn säger en annan sak. Vad tycker ni? :)

Sv: Raka eller inte? Gammal häst

Jag har en "pensionerad" 22 årig dam som motionssrids några dagar i veckan. Jag helklippte för även hon har riktig lurvpäls och blev dyngsur vid ridningen ffa i ridhuset.
Hon mår klart bättre torr och täckad än pälsig och blöt!
Valat var enkelt. Hon är dessutom snäll att klippa. Bara att ställa hoven på pallen för att komma åt i armhålan :o

20121111_093123_50a79aace087c368b1650f65.jpg

Min snart 25-åring har jag klippt som alla andra år, dock endast täckesklippning då han förra vintern inte klarade av att hålla värmen när han var helklippt. Så jag tycker absolut att du ska klippa din häst, hon kan ju bli förkyld av att svettas så där mkt och sen bli nedkyld av all blöt päls!

gör en halv klippning och täcka, du behöver ju inte helklippa direkt, ta och klipp halva halsen(lämna då halva halsen upp mot manken) och klipp lite ned mot bogen, då är hästen väl ventilerad och har ändå varmt om mankammen och nack/hals eller-vad-det-nu-är musklerna. behövs det mer sen så är det ju bara att klippa mer, men det är svårt att sätta tillbaka pälsen om man klipper för mycket och hästen sen blir stel i musklerna.

Bogklipper vår häst på 27 år, på så sätt skyddar man ryggen men han kan ändå vara bekväm i arbete då han har en sån megapäls. Han blir inte lika svettig som oklipp.

Du behöver ju inte klippa så mycket. Spårklippning eller klippa strupe och bog räcker långt på vissa hästar.

Även jag klipper min snart 25-åriga dam, just för att pälsen inte släpper igenom all fukt m m och att hon då aldrig blir torr ordentligt.

Har tidigare ägare dessutom klippt hästen och det har fungerat så är det väl kanske bättre att följa ett vinnande koncept:)

Som någon skrev, Du behöver ju inte helklippa, utan kan ju börja med att spårklippa.

Åldern spelar ingen roll, det är bättre att klippa än att rida en långhårig häst blöt. Det tar massor av energi för dem att torka. Mitt sto är 20 år och vi rider inte så ofta i ridhus och det är kallridhus därför har jag klippt henne över bog och hals. Skulle vi rida i varmridhus skulle jag klippa henne mer. Självklart har hon täcke för att hålla värmen när vi inte rider.

En 27-åring i vårt stall (halv)klipptes för första gången i sitt liv den här vintern. Inga problem alls, han mår bättre nu än innan.

Räcker med halvklippning, då håller hon sig varm över ryggen men slipper bli svettig :)

Det klart att du ska klippa! Dock inte helklippning, men så mycket som är nödvändigt kan du klippa bort. Spara rygg- och ländpartiet iallafall.

Jag har en 26-årig polle som självklart klipps varje säsong (halvklipps). Jag tycker att det är mycket värre att ha all päls kvar på en häst som rids och blir svettig, och då har åldern på hästen ingen som helst betydelse.

jag var så tydlig när jag skrev , men jag rider henne bara ca 1-2 dagar i veckan under vintern då de står i ett stall långt ifrån mig. Är det fortfarande värt att klippa? Jag funderar på att klippa henne till våren när hästarna åker hem och jag börjar bli ännu mer aktiv i ridningen. för en vän till mig sa att hon tyckte jag skulle klippa henne till våren, Jag vet ingenting om det och har alldrig hört talas om det, Vad tycker nì?

jag var så tydlig när jag skrev , men jag rider henne bara ca 1-2 dagar i veckan under vintern då de står i ett stall långt ifrån mig. Är det fortfarande värt att klippa? Jag funderar på att klippa henne till våren när hästarna åker hem och jag börjar bli ännu mer aktiv i ridningen. för en vän till mig sa att hon tyckte jag skulle klippa henne till våren, Jag vet ingenting om det och har alldrig hört talas om det, Vad tycker nì?

hahaha sorry för felstavningen däruppe det ska stå:
Jag var INTE så tydlig när jag skrev

Om du endast rider 1-2 ggr i veckan så måste du ju ta det lugnt de dagarna, du kan inte träna för fullt och så låta henne stå en vecka tills nästa träning! Svett eller ej, med en sån "träning" kommer din häst gå sönder....

Sluta rida henne så hårt att hon blir svettig om du rider så sällan, det är inte bra alls med så oregelbunden träning.

Har en 23-årig isis men massor av päls som ofta blev väldigt svettig vid ridning på vintern, provade att klippa bara halva halsen och lite på bogen och resultatet blev kanske inte så vackert men fungerar toppen. Känns som om hon svettas lite mindre och framför allt torkar mycket snabbare. Så nöjd och hon kan ändå gå utan täcke i hagen.

Så som någon mer skrev här klipp men börja med bara lite, ibland behövs det inte så mycket för att bli till stor hjälp

Om du endast rider 1-2 ggr i veckan så måste du ju ta det lugnt de dagarna, du kan inte träna för fullt och så låta henne stå en vecka tills nästa träning! Svett eller ej, med en sån "träning" kommer din häst gå sönder....

Sluta rida henne så hårt att hon blir svettig om du rider så sällan, det är inte bra alls med så oregelbunden träning.

Det är inte hård träning, lätta dressyr pass på ca 30 min i ridhuset, lätt jogging. kan ni förklara för mig hur det kan skada hästen

Håller helt med ett lättare pass eller en joggingrunda är nog snarare en trevlig omväxling för hästen än ett träningspass. Fortsätt att rida när du har möjlighet, man kan inte avgöra hur hårt hästen jobbat bara genom att titta på svetten. Har dom "jättepäls" kan även en skrittur på 20-30 min ge svettig häst. Är det så i ditt fall skulle jag raka lite och nöja mig med det.

Är också helt övertygad om att en äldre häst mår bättre av att ridas lungt någon gång i veckan än att bli helt stående.

Håller helt med ett lättare pass eller en joggingrunda är nog snarare en trevlig omväxling för hästen än ett träningspass. Fortsätt att rida när du har möjlighet, man kan inte avgöra hur hårt hästen jobbat bara genom att titta på svetten. Har dom "jättepäls" kan även en skrittur på 20-30 min ge svettig häst. Är det så i ditt fall skulle jag raka lite och nöja mig med det.

Är också helt övertygad om att en äldre häst mår bättre av att ridas lungt någon gång i veckan än att bli helt stående.

jo jag rider när jag kan å har möjlighet under vintern å försöker hålla igång henne så gott som möjligt med skritt turer å joggingpass å longering. men under sommaren kommer vi igång i ridningen igen och tränar mer.

Jag fick klippa ett av mina avelsston när hon gick över 20 åren. Hon blev blöt bara av att stå inomhus. Jag klippte bara halsen och bogen. Sen gick hon otäckad hela vintern (typ -25 grader) utan problem alls.
Jag gjorde samma sak med dottern när vi började rida in henne och hon kunde bli lite svettig. Inget täcke behövdes på henne heller.
Men du känner din häst bäst. Hon mår ju inte dåligt av att helklippas bara hon får ha täcke på.

Det beror ju lite på vad de har för pälskvalitet också. Mina två björnar hade ju inga problem att gå otäckade även om de var delvis klippta. Har man en häst med finare päls så får man vara observant så de inte fryser naturligtvis.

Vi klipper 22-åringen, fick en spårklippning den här vintern. Halva halsen och sedan en linje ner emot skapet. Han behöver inte gå hårt för att börja och sätter mycket päls även om han är rejält täckad.

Helklippte mitt sto förra vintern och det gör jag aldrig om igen för hon har förmodligen aldrig blivit klippt så mycket, hon som aldrig har frusit frös så utav helskotta trots tjocka vintertäcken :eek: fick sen förklarat för mig att de blir känsliga för kyla om man klipper bort pälsen över njurpartiet.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 130
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 818
Senast: Calmiche
·
Utrustning Nu får jag sluta göra täckestrådar hela tiden :o Kommer på nya saker direkt när jag postat en annan tråd, verkar det som :meh: Hur som...
Svar
5
· Visningar
1 497
Senast: Scata
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 412
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka