Sv: Raka bett?
Lädret suger åt sig saliven och därför uppstår friktion. Ända sedan gammalt tillbaka har det sagts att "hästen trivs när den tuggar på bettet".
Gummi avsöndrar normalt sett inte lika mycket saliv om det beror på materialet vet jag ej. Ett bett som är för tjockt kan dom inte heller tugga på. Ett tvådelat bett som får den sk. nötknäppareffekten i gommen är heller inte så trevligt.
Jag var själv naiv nog och trodde att läderbettet var det mjukaste och bästa man kunde ha på sig häst, till den dagen jag testade mitt favorit läderbett på en rad olika hästar som visade sig känsliga och svåra i munnen. Detta eftersom jag trodde att min egen häst (med känslig mun) gillade läderbettet (men i efterhand så se jag att hon faktiskt gillar dom andra betten bättre - om hon få välja.)
Iallafall så märktes detta tydligast på en valack som var helt hopplös i munnen. Från att ha gått med vassa saker så bytte jag till vad jag trodde var jätte mjukt, rakt läderbett. Den hästen blev bara värre. Frågade då tandläkaren varför hästen hade varit extra svår med ett så "mjukt" bett som det raka läderbettet. Och när jag sedan provde det vanliga raka med skänklar så var han så mycket lugnare. Där kunde jag även se att när han kom in med läderbettet så fanns ingen saliv, men med järnbettet så hade han tuggat.
Happymouthbettet hade jag på en unghäst som tuggade och tuggade och jag inbillade mig att hon verkligen gillade smaken. Men under tömkörningen upplevde jag henne som oerhört känslig i munen och testade ett annat bett och då blev hästen mer "normal" känslig. Efter det så valde jag bort gummibettet. Nu kan hon ha varit speciell, men jag har hittat bett som ersatt dessa gummi och läder varianter och är fullt glad med dessa, och det är även hästarna, så jag byter inte tillbaka.
Är det nån som vill köpa ett fint smalt läderklätt raktbett med skänkar så säljer jag det gärna eftersom jag inte längre har nån användning för det.
Visst finns det hästar som funkar med alla slags saker i munnen. Det sk. Järvsöfax bettet är ju just ett bevis på detta. Det är inte ergonomiskt utformat för att ens passa en hästmun och trots detta så har många det som både träning och tävlingsbett och verkar både nöjda och glada, -som i Kejsarens nya kläder?
Jag har också Globus, en stång med skänklar och ett muffbett till 1-årigen.