Raka benen?

Sv: Raka benen?

Ptja, jag är ju kompis med hon som hade hästen..? Den dog inte, men det var inte långt borta. (dog senare av annan orsak)

Jag är väldigt rädd att det händer något. Risken ökar ju för varje sår.

(nu har hon ett 4 cm långt brett sår som bara glipar, för hon drar av sig lindorna. Knä i komb med kliande gör inte gott)

Det är så många småsår.

Känner en vars häst nästan dog av ett sådant småsår. Känns som om hon har hur många som helst som jag inte vet om.
Sen ser jag ju inte djupa små sår, om jag nu inte lyckligtvis hittar dem
.

Pälsen fastnar i alla sår, och jag kommer inte lika lätt åt att tvätta. Det är det mest "långhåriga" problemet jag har;) Sen att man inte ser, men där kvittar det om håren är 3 cm eller en dm.

Sår som du inte vet om ? Tänk hemska tanke att dom läker alldeles själva. Hur ofta tror du småsår blir allvarligt infekterade?

Min häst har jag bara tvättat med vatten när han haft sår, små och stora och inget har varit infekterat. Och det är bara dom jag sett, alla jag inte sett har läkt dom också utan tvättning :eek:.
Skulle han få nåt större så får jag väl klippa på nåt vis, men inte i förebyggande syfte. Dessutom så skyddar nog pälsen mer än den skadar.

Ta det lugnt.

Ptja, jag är ju kompis med hon som hade hästen..? Den dog inte, men det var inte långt borta. (dog senare av annan orsak)

Jag är väldigt rädd att det händer något. Risken ökar ju för varje sår.

(nu har hon ett 4 cm långt brett sår som bara glipar, för hon drar av sig lindorna. Knä i komb med kliande gör inte gott)

Har du kontaktat veterinär för knä-såret?

Nepp, det såg superfint ut fram tills nu i em.

Jag snackar inte 10 småsår, jag snackar MÅNGA.
Jag bryr mig i princip aldrig om dem, på någon häst. De brukar läka fint helt själva.

Helt dum är jag inte.

"Normala" småsår kan ju komma åt genom att blöta och svampa med vatten och grönsåpa varje dag. Vid större sår kan man ju behöva klippa rent runt om men då kan man lika gärna använda sax (med runda spetsar!). Om hästen är rädd om benen blir det nog större problem att klippa än att tvätta - och även om benen är rakade måste du ju tvätta så det borde inte bli någon större skillnad i hanteringen.

Rakade ben är mycket känsligare för fukt och skav så då ökar ju risken för fler sår och skav av benskydd, mugg etc. Det finns ju absolut de som klipper hela hästen inklusive ben så nog går det men risken är ju att du orsakar dig själv mer problem än du slipper!

Min får mugg och problem med skav om jag inte klipper hennes ben! Så hennes ben är klippta året runt, mycket lättare att sköta småsår i karleden och så vidare.
Jag föredrar helt klart att ha henne klippt på benen. Men har man en klantig häst så skyddar ju visserligen hovskägg och päls lite.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 460
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
765
Senast: tara
·
Hästvård Någon annan här med häst som konstaterats med mild astma? Hästen är otroligt prestationsnedsatt trotts ytterst mild astma. De ska ligga...
Svar
3
· Visningar
403
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 129
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka