Raka benen?

Silkisif

Trådstartare
Min häst är en jävel på alla sorters skador på benen, och jag orkar inte mer. Kan man raka hennes ben så man ser direkt när något hänt?
Hon är svart och islandshäst (=mycket päls och ingen tydlig blodfärg)

Är urless på att ha skador som jag ser någon dag för sent. Tycker ändå jag känner igenom henne.

Sv: Raka benen?

Kan du inte blöta ner benen, då syns ju allt mycket tydligare? Känns annars som en risk att hon skulle få ännu mer sår, pälsen lär ju skydda en hel del...

Mjo, det skulle jag kanske kunna testa.

Hon är rädd om sina ben (bakbenen speciellt), men det hade ju blivit jobbigt oavsett.
Ska iaf testa att blöta!

Kan det inte bli kallt när det dunstar? Ock torven lär ju fastna i såren?

ta en handduk (ljus) som är något fuktig och dra längst med benet. Då borde eventuellt blod luckras upp och synas på handduken och du kan leta noggrannare, med hjälp av handduken?

Handduk kan jag gå med på, det var smart!
Med de skitiga benen skulle nog inte vita handskar fungera, tror jag.

Tack för tipsen :laugh:

Raka benen.

Jag använder klippmaskin och rakar bort allt, det är enormt skönt att se senor och leder knivskarpt utan täckande päls. Med kort päls ser du även sår eller svullnader direkt.

Måste dock påpeka att det nog kommer att se lite lustigt ut om den har lång päls och du rakar benen ;)

Om du använder klippmaskin så klipper du benen. :angel:

Förlåt! men jag avskyr när folk skriver/säger "raka hästen".

:rofl: Ja det gör jag inte i alla fall, då var det mer korrekt att jag klipper benen! Dock säger jag alltid att jag ska raka hästen om jag ska använda klippmaskinen, oavsett var på hästen jag klipper ;) Men nog om det!

Klipper gør man med sax.
Om någon sæger att den klipper sin hæst tænker jag att den får manen klippt.

Klipper gør man med sax.
Om någon sæger att den klipper sin hæst tænker jag att den får manen klippt.
Rakar gör man med rakblad, klippning innebär två blad som saxas ihop och därmed klipper av håret, en klippmaskin består av 2 taggiga blad som skär mot varann och således klipper av hårstråna, som 20-25 miniatyrsaxar som klipper asfort.. så ja, använder man klippmaskin så klipper man hästen..

Som någon annan sagt, det kommer se väldigt...lustigt.. ut om du klipper benen - bara. Däremot kanske du kan 'toppa' pälsen på benen, dvs inte klippa så kort men klippa ner det, dock kommer det med se lustigt ut.

Hade en kbldam där jag hade samma problem. Inte att hon fick mkt skador, men tjock, svart päls = man såg eller kände inte sår förrän de började soppa och 'kleta ihop' pälsen.

Vad är det för sår hon får? Som påpekats så klippta ben = sämre skydd mot skråmor, revor osv.

Jag tycker du ska vänja henne vid vatten på benen, och som redan föreslagits spola/blöta benen dagligen - då ser du. Och som bonus så får du de där småsåren rengjorda dagligen så de förhoppningsvis inte blir mer.

Men vill du klippa benen, och står ut med att hästen ser ut som ett får ungefär ('tjock' luddig kropp och tändsticksben) så visst kan du göra det, bara du är medveten om nackdelen. Det finns dock också klara fördelar, så i slutänden får du ju välja själv.

OBS om du ska klippa under knä och has, ffa vid senorna, se till att du vet vad du gör OCH har en häst som står still. Med en dos otur kan du råka orsaka en senskada med klippmaskinsskären annars, om hästen sprattlar till i fel läge.

Svar på lite alla möjliga:

Hon råkar ut för allt möjligt. Mesta såren är bråksår, dvs sparkar. Hon verkar inte kunna gå med någon häst alls just nu, men hon är uppfödd i flock.
Hon fick en hovböld, två sparksår och blev sårig av ngt specialbandage vi fick av vet.
Sen bråkade hon med någon häst, och fick svullen has och litet sparksår på ena bak. Därefter kör hon in frambenet i staketet och får knäet uppskuret.

Alltså, såren är inte djupa, men har varit med om riktigt skräckexempel och är lite paranoid.

Sen har hon ju en halv miljard skrapsår och småsår.

Det där med skönhet är nog inget problem, men känns som om vet behöver vara här om vi ska raka ben, för jag tror inte jag fixar det själv.
Hästen är så söt ändå, så pinnben är nog ingen fara :p

Det känns som säkerhet att klippa före något har hänt, tycker jag.

Fast på vilket sätt har det sas blivit värre av att hon är långhårig? Har sår blivit infekterade för du inte märkt dem eller vad?

Det mesta av det du skrev som var av allvarligare art märker man ju lätt även MED päls? Och småsåren är ju ofta just bara småsår. Så vad är det som hänt iom att hon haft päls som du vill undvika?

Det är så många småsår.

Känner en vars häst nästan dog av ett sådant småsår. Känns som om hon har hur många som helst som jag inte vet om.
Sen ser jag ju inte djupa små sår, om jag nu inte lyckligtvis hittar dem.

Pälsen fastnar i alla sår, och jag kommer inte lika lätt åt att tvätta. Det är det mest "långhåriga" problemet jag har;) Sen att man inte ser, men där kvittar det om håren är 3 cm eller en dm.

Men har det HÄNT något med småsåren, för du inte sett dem?

Eller är du bara RÄDD ATT det ska hända något?

Jag hade en häst som blev svårt sjuk och dog av penicillin. Det betyder inte att alla hästar dör av penicillin. Så att du vet om en häst som dog av 'småsår' betyder inte att din gör det. (Om det nu ens är sant, det saknas nog en hel del info i det påståendet..)

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 460
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
765
Senast: tara
·
Hästvård Någon annan här med häst som konstaterats med mild astma? Hästen är otroligt prestationsnedsatt trotts ytterst mild astma. De ska ligga...
Svar
3
· Visningar
403
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 129
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka