rak OCH vågig man!

mariajonsson

Trådstartare
Jag har två irish cobb cross åringar i hagen, och den ena killen har både rak och vågig man. Den svarta manen är rak, medan den vita manen är riktigt vågig.
Hur kan det komma sig? Den andra ICCkillen har ingen skilnad på svart och vitt.
Mödrarna är swb och fäderna IC.

Här syns det kanske att den vita manen är betydligt lockigare än den svarta.

Sv: rak OCH vågig man!

Ridklubben har en (troligtvis) tinkerkorsning med brun grundfärg, han har också väldigt olika kvalitet på den svarta och den vita delen av manen, det svarta taglet sitter mycket hårdare och är nästan om öjligt att rycka te x. Dock är inget vågigt på honom tyvärr..

Men varför vill man rycka manen på en tinkerkorsning??
Varför ska alla hästar ha "halvblodsman"?
Mitt halvblodssto har så underbart vacker, vågig, tjock och LÅNG man (ja, för att vara swb) så jag skulle aldrig snagga den.

Men att det vita sitter lösare är ju roligt, jag tycker nämligen att den vita pälsen fäller före den mörka. Är det kanske för att det ljusa syns bättre på kläderna eller? :idea:

Måste bara kommentera min egen bild på Fille. Han är fotad från manlösa sidan. Det är ju bara "överspillet" från manen som vi ser på fotot!

Senast ändrad:

Ja, så var det inte. (lyckades blanda ihop killarna igen):o
Det är mansidan som vi ser på bilden.
Mina två killar är som spegelbilder av varandra.:p

Man vill rycka manen på en tinkerkorsning för att den inte ska vara ivägen för små barnhänder och för att det ser välvårdat ut bl a. Ridskolan har kort man på alla utom nordsvensken och haflingerkorsningen som inte skulle se kloka ut med kort man, tinkerkorsningen är jättesnygg i kort :love:

Jag förstår ju att mankvalite säkert är ärftligt. Men är det ingen som är DNAguru (typ Ameo :D ) Som kan ge en förklaring till varför vita och svarta manen är olika.

Min hbl-skäck hade också vågig vit man och rak svart man tills hon var runt 2 år, sen försvann det. Dock är fortfarande den svarta manen betydligt tunnare och väldigt svår att rycka.

Hon var också vågig i det SVARTA taglet i svansen, men spikrak i det vita fram till för nåt år sen, fortfarande kan man ana att det snurrar ihop sig väldigt lätt. Alltså tvärtom i svansen.

Har 4 st halvblod och två av dem (mor och dotter) har vågig tjock man och svans. Mormor häst har tunnare och rak man och svans medan hennes son har tjockare i volym men ändå raka strån. Så det ärvs nog olika det där, det går säkert att spåra vilka gener som styr. Alla mina har svart tagel.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 610
Senast: Pratsch
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 940
Senast: Jamtland
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 830
Senast: Imna
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 907
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka