Rak kort rygg.

S

Sweet

Har provat lite olika westernsadlar och antingen så har de varit för böjda i bommen eller för långa, eller både och. :crazy:

Märken som jag provat är Double C, Simco, Big Horn, Dakota + några märkeslösa.

Dakotan jag provade verkade vara ganska rak men den var ju alldeles för lång istället så det var svårt att se hur den egentligen låg.

Ni som har hästar med rak, kort rygg vilka märken på sadlar har ni?? :confused:

Sv: Rak kort rygg.

Vad är det för Double C sadel du provat. ? En Classic reiner är en helt rak bom som passar breda raka hästar..En Trail sadel har en något skålad bom.
Har haft en Double C Classic Reiner på min häst, som inte är alltför lång i ryggen och den passade utmärkt. ! Han har 135 i täcken så han är inte så lång.

Jag har samma problem. Simco, Double C och Big Horn är för svängda i bommen. Continental har däremot bommar för rakryggade hästar. Man skickar ned en ryggprofil så får man en sadel som passar...

Trail Rider Apache och Nevada Fancy har jag provat, passar i längd men var för skålade i bommen. Kanske ska testa en Classic Reiner också då...

Både Trail rider och Nevada Fancy har skålade bommar. Nevadan mer än Trailen. En Classic reiner har en rak bom. Så passar en Double C i längden på hästen så skulle jag nog prova en Classic Reiner.

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 242
Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 575
Senast: Fibusen
·
Utrustning Hej! Undrar om någon vet om det finns någon stocksadel med kortare anläggningsyta. Den enda som jag har provat har varit tillräckligt...
Svar
2
· Visningar
619
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 888

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka