Rak eller svängd rygg / sadeltips

Sv: Rak eller svängd rygg / sadeltips

en sån rygg kallar jag normal. varken svängd eller rak utan mittemellan.

Men om du ser själva sadelläget är det ganska rakt, (fast inte spikrakt det håller jag med om, din är tex rakare)
Vid en snabb titt ser den mer svängd ut, pga skuggor osv, men om man ser noga i sadelläget är den inte "svängd".

Sen kan den förstås ändras i ryggen när manken utvecklas mer också det är sant, Miranda har tex mer utvecklad manke.

kl

18060966.jpg

Här är min ponny, han har rak rygg. (kanske inte den bästa bilden att se från..)
Jag hade nog också kallat din hästs rygg normal, kanske något mot rakare hållet..

*kl*
Lägger in en bild på en mer svängd rygg.

05.jpg

05-7.jpg

Med lite hög rumpa till ser den mer svängd ut under ryttare och sadel.

Tack så mycket.:bow: Tycker att den var ganska rejält svängd. Vad har du för sadel på honom?

Tack så mycket.:bow: Tycker att den var ganska rejält svängd. Vad har du för sadel på honom?

Tyvärr inte alls någon som passar för hans rygg just nu :( Använder en vi fick med vid köp som är från 70talet nånstans.

Letar efter en ny sadel som skall passa bättre, får återkomma så snart vi hittat någon!

Tyvärr inte alls någon som passar för hans rygg just nu :( Använder en vi fick med vid köp som är från 70talet nånstans.

Letar efter en ny sadel som skall passa bättre, får återkomma så snart vi hittat någon!

Jag antar att ni tänkt på det, men det kan ju vara därför han går med så sänkt rygg:confused: Den ser ganska rak ut men det kanske den inte är?

Jag tror också att tex nån prestige skulle kunna passa, kanske.

Vad jobbigt! Vet hur det är, jag gick igenom en stor affärs hela sadelsortiment utan att hitta något som passade min gamla häst.. Suck det är så jobbigt med dessa sadlar!:mad:

Jo ryttaren vill hamna lite i bakvikt i denna som är rak. Vi är på full sadeljakt just nu!

Lånar tråden lite och undar hurdan rygg ni tycker att min häst har. Och vilken sadel som ni tror skulle fungera. Vill ha tips på mjuka sadlar eftersom jag har mycket ryggproblem också.

IMG_9421.jpg

Ser ut såhär under arbete.
Leo.jpg

vlcsnap-69364.png

Är i sadeldjungeln just nu. Har äntligen hittat en dressyrsadel som passar min dam med något rakare rygg och så har sadlarna tendens att glida fram mot bogbladen.

Dessa märkena var bra för en något rak rygg:
Morris & Nolan, Jos Lansic, Albion - gärna med kilbossor på en rakare rygg.

Lite mer svängda:
Jaguar, Prestige (kan skilja mellan modellerna). Amerigo, Stübben (nyare sadlarna är jättesköna :D).

Jag tog hjälp av en sadelmakare och sadelutprovare för att hitta rätt dressyrsadel. Blev helt tokig på att alla sadlar kom fram, så fort ryggverksamheten kom igång.

Sen är det ju som alltid, det ska passas in för just den individen - så man kanske inte kan vara för generell...

Är fortfarande kvar i sadelträsket vad gäller hoppsadlarna. Ska prova en Henri di Rivel i veckan. Hoppas, Hoppas att den passar.

mvh
ciaAn

Ingen som har något att säga om min hästs rygg? Jag gillar Morris o Nolan och Dominus för de vet jag passar mig. Tror ni någon av dem skulle passa honom? Ja, det går inte att säga exakt genom att bara titta på en bild. Men är det ens någon ide att jag provar någon?

Jag är inte alls bra på sadelmärken skall jag erkänna. Hästen ser ut att ha rak rygg. Ett tips är kanske att gå till en sadelutprovare/kunnig hästaffär och fråga om råd. Man kan ta mått på ryggen och rita en kurva av hästens rygg för at de skall kunna ge lite bättre tips på märken. :idea:

*kl*

Har med stort intresse läst tråden för att försöka bilda mig en uppfattning om min egen hästs rygg. Efter jämförelse med de andra bilderna så känns det som han är överbyggd och ganska rak. Håller ni andra med?

uppst%e4lld.jpg

Som så många andra har jag problem med sadel till denna häst. Han har ganska kort rygg och jag behöver en sadel som är 17,5". Har provat Crown och Albion som båda var alldeles för långa/raka och inte låg an på själva ryggen. Har även provat en äldre Stübben Tristan 17" som passar sisådär, men den är också för liten för mig. Bates Caprilli 17,5" passade helt okej på hästen, men den kändes alldeles för bred att sitta i för min egen del.
Är det någon som kan hjälpa mig med tips på vilken sadel som kan tänkas passa? Tacksam för alla förslag!

Ingen som har något att säga om min hästs rygg? Jag gillar Morris o Nolan och Dominus för de vet jag passar mig. Tror ni någon av dem skulle passa honom? Ja, det går inte att säga exakt genom att bara titta på en bild. Men är det ens någon ide att jag provar någon?

Jag skulle vilja säga Isabell Weth mockasyntet som är luftstoppad. Jätteskön för ryttaren. Rak modell (skulle jag vilja säga iaf)
Lycka till!

Puttar lite.

Någon som kan komma med hjälpsamma synpunkter i denna fråga? :confused:
Rak eller böjd rygg? Idéer om tänkbara sadlar som kan passa?

ja, jag upptfattar din häst som relativt rak i ryggen. Har tyvärr inga tips, har ju själv en häst m ganska rak, kort rygg + bogblad som verkar ha hamnat för långt bak... jag hade hoppats på en albion men du menar alltså att den vart för lång? har fått uppfattningen att detta ska vara en kort sadel, men det kanske är olika beroende på modell?

Tack för ditt svar!
Den Albion som jag provade var för lång och den var 17,5". Det är möjligt att det finns andra modeller som inte är lika långa fast ändå 17,5", men jag tror ändå att jag släpper det spåret då sadeln ändå inte passar mig så bra.
Vad rider du med för sadel på din häst?

Liknande trådar

Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 321
Senast: Anna-KarinO
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
897
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
901

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka