gulkiwi

Trådstartare
Någon som kan förklara för mig vad det är och gärna en bild på dessa!?

Det enda jag uppfattade var att det typ var några tygelhandtag som någon känd ryttare red med och att dom skulle vara väldigt populära i skåne. Dom har nog inte kommit hit där jag bor. :D

Sv: Rainbows?

Rein-bows ska det vara ;) Har ingen egen bild men om du googlar så får du fram bilder. De är precis som du säger, det är ett handtag. Tror det är/var Svante Johansson som rider/red med sådana.

Så här står det i en produktbeskrivning:
"Rein-Bows fästs enkelt vid tygeln för att hjälpa till att hålla rätt tygellängd och för att undvika att man tappar tygeln. Passar bäst på gummityglar"

Senast ändrad:

inte regnbågar utan reinbows, de är nog inte bara populära i skåne ;)
De är jättebra för ovana ryttare som har svårt att hålla tygellängden, tror det var tanken från början med dem.
Jag har dem i hoppningen på min stora fux som är expert att dra tygeln ur händerna på mig. Tappar även lätt tygeln över hindret, samt att det är toppen när tygeln blir blöt av svett eller regn.

100922-051_108848624.jpg

Jaha rein-bows! Inte undra på att jag bara fick en träff när jag sökte efter dom, tyckte det var ett skumt namn. Nu blev ju namnet helt självklart plötsligt :D

Åh, kanske perfekt till ungar som inte kan hålla rätt längd på tyglarna också?

Nackdelen är ju att det kan bli väldigt stumt med dem, en och samma längd. En ovan ryttare som rider med dessa kan jag tänka mig bli lite hård i handen om man har otur.
Det kan ju vara bra om hästen kan dra ur tygeln lite ur handen på den ovana ryttare om den håller för hårt.

Nu vart det konstigt, hoppas du förstår.

Jag själv tycker att de är väldigt svåra att få på rätt ställe på tygeln. Det ultimata är väl gummityglar men sånna ogillar jag. Har man tyglar med stopp så gäller det att de sitter nära varann, annars blir det väldigt lätt att tyglarna blir för långa eller för korta.

Delvis kl, väcker denna gamla tråd istället för att starta en ny :p

Nån som haft problem med att deras rein bows funkar dåligt? Jag tänkte köpa sånna till min kusin, men min lokala ridsportbutik hade visst slutat sälja dessa pga att partiet dom hade fått hade vart helkasst :crazy: Gick inte att fästa på tyglarna!

Nån som haft problem? Eller var det nått tillfälligt med just det partiet kanske :cool:

De är rent generellt ganska svåra att fästa eftersom rekommendationen är att använda tjocka gummityglar, men många använder smaaala lädertyglar eller liknande.
Jag hade köpt ett par billiga tyglar i vävribb och gjort en knut bakom reinbowsen för att de garanterat skulle stanna kvar där jag vill ha dem.

Personen som jag köper till använder just tjocka gummityglar, så jag hoppas på att det ska funka (har köpt ett par nya åt henne också, kul att få lite nytt när man fyller år liksom :D).

Men dom kan alltså ändå va svåra att fästa? Tyglarna jag har köpt är Shire's rosa/ljuslila/ljusgröna, så tjocka är dom ju....

Handtagen travfolket har på sina tömmar borde funka minst lika bra. Tömmarna är dessutom i ganska smalt läder om det är det som är problemet.

KL

Är det inte enklare att använda stegtyglar?
Åtminstone om man vill kunna skifta tygellängd och ändå ha "handtag".

Funktionsmässigt ja, rent estestiskt nej :grin:
Tjaa, jag skulle iallafall inte vilja ha 2-3 jättestora överblivna öglor fladdrandes omkring, men det kanske bara är jag...

Ja, det borde dom ju, men går det att fästa sånna på vanliga tyglar? Jag vet iofs inte ens hur dom sitter, har aldrig reflekterat över det :angel:

Jag kan ju kolla på tömmarna jag har hemma i stallet :D (jag kör inte så ofta *harkel* :angel:)

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 391
Skola & Jobb Hur hade ni hanterat denna situationen? En manlig kollega till mig skickar denna bilden i vårt grupp teamchat och skriver "kanske något... 2
Svar
24
· Visningar
2 323
Senast: Enya
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 519
Senast: Otherside
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 190
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka