Sv: Ragdoll

*Bilderna är lånade från Ragdoll-klubbens hemsida*

Här är en choklad, men med ganska dålig maskfärg:
zebastian_ofthelivingdolls.jpg

och här är en lila:
sarais_oroonoko.jpg

Jag har ju Birma men dom har exakt likadana maskfärger som Ragdollen, här är min choklad och min lila :)

molly_ny2.jpg
14juni_5.jpg

för ett otränat öga (som mitt) så ser ju choklad och brun exakt lika ut? vilken är skillnaden? :p

Brun är nästan svart (färgen "n" betyder svart hos andra raser) medans choklad har en varmare ton och är ljusare. Chokladen har en mycket ljusare kroppsfärg än vad dom bruna har också, en brunmaskad kan bli riktigt mörk i pälsen, speciellt på ryggen och på "höfterna".

Om man ser dom brevid varandra så ser man tydligt skillnad på färgerna:
samson080202.jpg
molly1.jpg

Brun__________________________________Choklad

Men vissa choklader är väldigt mörka och vissa bruna är väldigt "blaskiga" i färgen, då kan det vara svårt att avgöra ibland, men har dom bra maskfärg så är det ganska stor skillnad i nyanserna :)

Senast ändrad:

*puttar*

Uppdaterar tråden, i helgen ska vi hämta hem den 4-åriga hona vi var och tittade på! FULLSTÄNDIGT underbar! :love: :love: :love:

Jag har haft och fött upp ragdoll i 5 år, och det är verkligen en underbar ras! Dock är det ingen ras man ska välja om man uppskattar livliga utåtriktade katter (som tex rex eller aby), eller klättriga katter.

Ragdollen som ras är generellt väldigt lugn, på gränsen till lat (eller nä, dom är lata!) Mina hoppar tex aldrig upp på diskbänken, det finns inte i deras världsbild. Visst kan även raggisar få "katt-fnatt" och rejsa runt, men det brukar bara vara kortare stunder, och inte på samma nivå som de livliga raserna.

De är väldigt sociala och människoberoende. Mina är i princip alltid i samma rum som jag, förflyttar jag mig så kommer de efter. Men utan att vara påflugna eller påstridiga, de vill liksom bara vara i närheten.
Att kalla ragdollen för en krävande katt tycker jag rimmar väldigt illa med mina erfarenheter, enligt mig är det en väldigt lättskött och bekväm ras. De är generellt väldigt snälla och medgörliga, det är inga problem att hantera dem i olika situationer.

På utställning så upplever jag att ragdollen oftare är blyg än aggressiv (jag har sett en och annan katt "smälla" på utställning, och det har varit av alla möjliga olika raser, men jag förstår ju att det beror på individen och inte på rasen).

Ja, det finns mycket man kan berätta, men jag kan ju visa lite bilder på mina raggisar istället:
Skyler:
skyler14.jpg

Leola:
leola15.jpg

Sammi:
samira15.jpg

Chivas:
chivas18.jpg

Precis så har jag också upplevt dom! :laugh:
Vi tittade först på Cornish Rex men jag kom fram till att ett sådant yrväder inte skulle passa varken mig eller sambon. Så det blev en helomvändning istället. Min katt som jag har hemma hos mamma är semilånghår, visserligen blandras men med ett temperament som överensstämmer med ragdollens och min sambo älskar henne så då fick det bli ragdoll istället :). Vår blivande katt överträffade våra förväntningar och på söndag anländer hon! :D

Spännande! :D Själv ska jag ev. nästa vecka åka och titta på några kattungar :laugh: så jag blir kanske också en raggis ägare snart :D

Kul, då får vi båda lägga ut en massa massa bilder sen! :D
Vad heter uppfödaren? (Om man får vara nyfiken)

Om det inte vore för att mitt minneskort har bestämt sig för att bara plötsligt gå sönder så hade jag bombarderat er med bilder! :mad: hmpf...

Nu har lilltjejen iaf varit här i en vecka, och det känns som om hon alltid funnits hos oss! :love: hon är otroligt go med typiskt ragdoll-temperament, så otroligt kelig och helt orädd. När hon kom hoppade hon direkt ut ur buren och spann som ett helt maskineri hela kvällen och strök sig mot allt. Lite blyg, men det släppte snabbt! jag som är så van vid skraja bonnkatter som bor under soffan en vecka innan de behagar visa sig blev väldigt förvånad! :D

Men hon är toppen, första natten var det ju såklart lite jamande men nu sover hon med oss i sängen och spinner bara man tittar på henne :love:.

Senast ändrad av en moderator:

Jag fick hem min kille idag :love: Vi har varit hemma nu i snart 2 timmar, lite försiktig av sig (har ju även en bjässe till hund dock gudasnäll med det vet ju inte katten :D) Otroligt kelig och spinner för fullt så fort man närmar sig honom, jag ångrar mig inte en sekund :love: Jag kan lägga in några bilder imorrn om det är någon som vill se? :)

Tack tack :D Han är helt underbar, en riktig liten ängel :) Just nu ligger han och sussar på klösmöbeln, hunden har nosat på honom och det gick bra så vi får se hur det kommer gå :)

Liknande trådar

Övr. Katt Min nuvarande kattfröken börjar bli till åren och jag börjar överväga att flytta från landet och bli stadsbo, så jag börjar så smått...
2
Svar
33
· Visningar
1 810
Senast: Zoya
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
570
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 728
Senast: linnsan
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
779

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka