Sv: Ragdoll
Jag har haft och fött upp ragdoll i 5 år, och det är verkligen en underbar ras! Dock är det ingen ras man ska välja om man uppskattar livliga utåtriktade katter (som tex rex eller aby), eller klättriga katter.
Ragdollen som ras är generellt väldigt lugn, på gränsen till lat (eller nä, dom är lata!) Mina hoppar tex aldrig upp på diskbänken, det finns inte i deras världsbild. Visst kan även raggisar få "katt-fnatt" och rejsa runt, men det brukar bara vara kortare stunder, och inte på samma nivå som de livliga raserna.
De är väldigt sociala och människoberoende. Mina är i princip alltid i samma rum som jag, förflyttar jag mig så kommer de efter. Men utan att vara påflugna eller påstridiga, de vill liksom bara vara i närheten.
Att kalla ragdollen för en krävande katt tycker jag rimmar väldigt illa med mina erfarenheter, enligt mig är det en väldigt lättskött och bekväm ras. De är generellt väldigt snälla och medgörliga, det är inga problem att hantera dem i olika situationer.
På utställning så upplever jag att ragdollen oftare är blyg än aggressiv (jag har sett en och annan katt "smälla" på utställning, och det har varit av alla möjliga olika raser, men jag förstår ju att det beror på individen och inte på rasen).
Ja, det finns mycket man kan berätta, men jag kan ju visa lite bilder på mina raggisar istället:
Skyler:
Leola:
Sammi:
Chivas: