I

Icka

Ragdoll folk! Finns det sånna här? Fram med era bilder och fakta om kissarna!
Om allt går enligt planerna så ska ju Tea få en kompis i sommarn, en liten raggis! Så nu vill jag se era! :)

Sv: Ragdoll

Jag föder upp ragdoll, har haft två kullar hittills. Hemma har jag två raggisar, en avelshona och en kastrerad hanne. Sen har jag en hona på foder också, från min senaste kull.

Här är bilder:

CH Samira, Rag n 03, min avelshona, som fått två fina kullar:
front_image.jpg

samira_front2.jpg

S*Daylight Blue's Victor, kallas Chivas, Rag a. Min kastrerade hankatt och tillika mattes bebis... :smirk: En riktig nallebjörn!
chivas_front2.jpg

chivas13.jpg

S*Dragonfire Tifa Lockheart, Rag n 03. Min hona som jag har på foder, hon är som sagt från min senaste kull, så hon är bara drygt 16 veckor just nu.
tifa6.jpg

tifa7.jpg

Vad, mer exakt, vill du veta om rasen?

Jag blev just kär i din Chivas!
Ahhh..kommer nog tracka dig med massa råd ang utställningar och sånt sen ;)
Ville mest se om det fanns några fler ragdoll folk! :)

Kul med Raggisfolk! Jag har en liten nystartad uppfödning på Gotland med två honor. En brun bicolour som heter Saga och en blåmitted som heter Elsa. Bilder finns på andra datorn så jag lägger in dem lite senare. Saga skall paras i vår och nu letar jag efter lämplig kavaljer-hur spännande som helst! Lycka till med era raggisar-det är en UNDERBAR ras!! ( som om ni inte visste det)

Måste bara fråga er som är inne på det här med avel! Är det dummt att köpa en hane, och ev para honom i framtiden om det går bra för honom på utställningar och så? Vet ju att i hundbranchen så är det ju ofta väldigt höga krav för vad som anses bra att avla på. Om hunden verkligen tillför något till rasen osv. Är det likadant i kattvärlden? Hade tyckt det vart underbart kul att ställa ut och kanske få en kull. Men hade isof tänkt att köpa en hankatt så det är ju inte aktuellt att bli uppfödare, utan bara att låna ut honom till någon.

Jag tycker inte alls det är dumt. Avelshanar är det aldrig gott om, eftersom det inte alltid är så lätt att ha hankatter fertila, så alla som har tid/lust/intresse av att ha hankatt som lånas ut till avel är guld värda!

Det är klart att man ska ha krav på de katter som går i avel, både honor och hanar, men å andra sidan är det bättre om flera "medelmåttiga" hanar får några få kullar var, än att en enda superhanne får alla kullar.
Det gagnar inte rasen att bara avla på toppskiktet, eftersom det lätt kan utarma avelbasen vilket kan ge stora problem i framtiden.

Om du är sugen på att skaffa en hane så säg till uppfödaren som du köper katt av att du kan tänka dig att låta hanen få några kullar innan han kastreras. Då vet denne vad du är ute efter och kan försöka se till att du får en lovande hane ur kullen.

Det viktigaste man ska se till när man letar avelsdjur, tycker jag, är temperament och hälsa. En annorlunda stamtavla är också bra. Katten ska såklart också vara rastypisk, men det måste inte vara en katt som vinner allt på utställning.

Dock ska du vara medveten om att det inte alltid är så lätt att ha en fertil hankatt hemma. Många börjar "ropa" när de blir könsmogna, speciellt om nätterna, och en del urinmarkerar. Det är upp till en själv hur mycket man står ut med. En del har sina fertila hankatter instängda i ett rum bara, men personligen skulle jag inte vilja ha det så. Då skulle jag hellre kastrera katten.

Men det finns också många avelshanar som är jättetrevliga, och som inte kissar inne.

Tack för svaret! Ja men då satsar jag på en hane och så får vi se om han känner för att kissa inne eller inte. Att han gapar lite tycker jag inte är något problem, men kiss på nya soffan är väl inte alltid så skoj! Får ge det ett försök i alla fall ,annars är det ju bara att kastrera!

puuuuuuttar upp

hur är ragdollkatter i sitt beteende, vad passar dom för sorts människor? och hur är det med deras päls, är den jobbig?
*nyfiken bara*

chivas var ju grymt fin :love: :love:

föresten, köpte TS ngn ragdoll ? :)

Har tre raggisar och en ocicat :)

Milo..
14624460_25fa41eff7.jpg

Casper
10159199_c754b4632e.jpg

och Nellie. Caspens dotter :)
10158921_47e6353c28_o.jpg

Det var tänkt att jag skulle avla på Nellie, men tyvärr så blev hon inte dräkig och efter ett par försök tog vi henne till veterinären och det visade sig då att hennes livmoder var blå! Den hade snurrat sig i magen på henne och fått syrebrist. Hade vi inte tagit henne till vet så hade hon dött inom ett halvår. :crazy:

puuuuuuttar upp

hur är ragdollkatter i sitt beteende, vad passar dom för sorts människor? och hur är det med deras päls, är den jobbig?
*nyfiken bara*

chivas var ju grymt fin :love: :love:

föresten, köpte TS ngn ragdoll ? :)

Dom är lugna, mysiga och lite som en hund. Följer efter en överallt!

Två av mina är "bredvid-katter" dvs dom vill jättegärna vara med och gosa, men inte i knät. Den andra, Milo, stormtrivs i knät, men generellt är raggisar "bredvid-katter".

Skulle tro att raggisar passar dom flesta typer av människor, dom som människor har ju också olika personligheter :)

Päls Päls.. visst, det blir en hel del hår. Ett tips när du köper katt är att kolla föräldrarnas pälsar, den får absolut INTE vara ullig. Caspen har lite av en tendens att ha en lite ulligare päls än dom andra två, och just den pälsen hårar mer samt är svårare att få av kläderna.

Det var tänkt att jag skulle avla på Nellie, men tyvärr så blev hon inte dräkig och efter ett par försök tog vi henne till veterinären och det visade sig då att hennes livmoder var blå! Den hade snurrat sig i magen på henne och fått syrebrist. Hade vi inte tagit henne till vet så hade hon dött inom ett halvår. :crazy:

Länge sedan man hörde från dig, Tilly! Din hemsida har legat nere så länge så jag har undrat om du flyttat utomlands eller så... ;) Milo har verkligen blivit superfin! :love: Och Casper är ju en av mina favvoraggisar sedan länge! :love:

*nyfiken bara*

Ragdollen är ju en lugn och ganska lat katt till sättet, de gör sig inget onödigt besvär. Det är en väldigt "bekväm" katt att ha, för de hoppar sällan upp på tex spis eller diskbänk, och mina har nog bara haft ner en eller ett par blomkrukor sedan jag skaffade dem (vilket är ca 5 år sedan nu). De är oftast inga utpräglade knäkatter (men undantag finns), utan gillar ofta att ligga tätt intill bredvid husse/matte och gosa.
De är oftast i samma rum som sina människor, och flyttar sig med dig för att se vad som händer.
Men de är inte alls så påstridigat nyfikna som många aktivare kattraser är.
En ragdoll passar en människa som vill ha lite lugn och ro omkring sig. Gillar man katter med fart i och som är högt och lågt, ja då kanske man ska titta på en annan ras.

Pälsvården är i regel inte så krävande. De flesta ragdollkatter har en mycket silkig päls som inte tovar sig så lätt. Men det kan vara bra att dra en kam genom pälsen någon gång i veckan.

Ser att mina bilder tidigare i tråden har blivit knasiga, här kommer lite nya:

Sammi, som just nu in fjärde och sista kull:
samira11.jpg

samira8.jpg

Chivas, fortfarande mattes nallebjörn! ;)
chivas8.jpg

chivas12.jpg

Och Tifa, som har blivit stora damen och numera är mamma för första gången! :idea:
tifa9.jpg

Från hennes kull ska jag behålla två tjejer!
Leola ska bo hos min mamma:
leola18.jpg

Och hennes syster Skyler ska flytta till en fodervärd:
skyler18.jpg

Casper
10159199_c754b4632e.jpg

och Nellie. Caspens dotter :)
10158921_47e6353c28_o.jpg

QUOTE]

Ooo var fina! Min katt Smilla som är birma/ragdoll är väldigt lika dessa två! men hon kommer väl att bli mörkare eftersom hon bara är 9 månader än!
tänkte passa på att fråga! uppfödaren som vi köpte henne av rekomenderade oss att ta en kull på henne, men när är en katt könsmogen?
finns det många som är intresserad av att para med just denna blandningen? eller är det som med hundar att man helst inte skall para blandisar??

Att rekomendera att ta en kull bara sådär beror på okunnighet, en katt mår inte bättre av att ha fått en kull.
Det är tvärförbjudet inom organisationerna i Sverige att blanda raser och att låta en hane para en huskatt (som din är) så är hanens ägare med där så medför det direkt avstängning för dennes del. Dvs han/hon får inte ställa ut eller registrera kattungar.

Ska du ändå para så har du lite jobb framför dig.
Inom dom raserna som din katt har i sig finns vissa problem. På Ragdoll rekomenderas ultraljud av njurarna, det förekommer njurfel och dom är troligen ärftliga. Oftast också dödliga.
Inom Birman förekommer HCM, förtjockade hjärtväggar. Detta är dödligt och ärftligt. Man scannar hjärtat för att se att det ser okej ut, sen bör man scanna om vartannat år resten av kattens liv eftersom det kan dyka upp senare.

Du bör även blodgruppera hona och hane eftersom det kan bli krockar i blodgrupperna vilket kan medföra att kattungarna dör om dom får i sig den första mjölken.

Avel är ganska komplicerat, vill man katternas bästa så tar man ansvar i sin avel. Dvs kollar upp så det inte finns ärftliga fel hos den som kan drabba ungarna. Det är inte billigt att testa, ovastående tester kanske kostar runt 2000:- sammanlagt, + kostnaden att ta fram kullen vilket kan rinna iväg ordentligt om det blir komplikationer. Kejsarsnitt på jourtid går på närmare 10.000:-, pengar som du troligen måste ligga ute med i så fall.

Wow Tilly! Helt underbara ragdolls du har, dem har jag missat! Vad heter de i stamtavlan? Casper ser väldigt läcker ut. Vad tråkigt med Nellie, hon ser ut att vara jättefin.

Till skogsbo: Jag har två ragdolls och jag håller med Tilly och humlan i vad de skriver. De är lugna, markbundna, sociala och väldigt lättskötta. Mina behöver aldrig kammas (de gånger jag kammar är det för att få bort löst hår så det slipper ligga på mattorna istället) och de har en helt underbart mjuk och silkig päls. Min hankatt blir bara gosigare och gosigare hela tiden. Han älskar numera att ligga i knät och mysa, fastän han inte riktigt får plats. :love:

Min hona Dimma, S*Morellos Another Blue, som i vår ska få sin första kull.

dimma197.jpg

dimma173.jpg

Min hane Cirrus, S*Chaver's Zohar Chaim, som snart ska få sin första tjej ;) (fast det är inte Dimma)

cirrus175.jpg

cirrus177.jpg

/Erica

Att rekomendera att ta en kull bara sådär beror på okunnighet, en katt mår inte bättre av att ha fått en kull.
Det är tvärförbjudet inom organisationerna i Sverige att blanda raser och att låta en hane para en huskatt (som din är) så är hanens ägare med där så medför det direkt avstängning för dennes del. Dvs han/hon får inte ställa ut eller registrera kattungar.

Ska du ändå para så har du lite jobb framför dig.
Inom dom raserna som din katt har i sig finns vissa problem. På Ragdoll rekomenderas ultraljud av njurarna, det förekommer njurfel och dom är troligen ärftliga. Oftast också dödliga.
Inom Birman förekommer HCM, förtjockade hjärtväggar. Detta är dödligt och ärftligt. Man scannar hjärtat för att se att det ser okej ut, sen bör man scanna om vartannat år resten av kattens liv eftersom det kan dyka upp senare.

Du bör även blodgruppera hona och hane eftersom det kan bli krockar i blodgrupperna vilket kan medföra att kattungarna dör om dom får i sig den första mjölken.

Avel är ganska komplicerat, vill man katternas bästa så tar man ansvar i sin avel. Dvs kollar upp så det inte finns ärftliga fel hos den som kan drabba ungarna. Det är inte billigt att testa, ovastående tester kanske kostar runt 2000:- sammanlagt, + kostnaden att ta fram kullen vilket kan rinna iväg ordentligt om det blir komplikationer. Kejsarsnitt på jourtid går på närmare 10.000:-, pengar som du troligen måste ligga ute med i så fall.

Tack så mycket för svaren!
Hon har ett med fött fel på ett framben som jag har kollat upp och det är inget de kan göra något åt!
men troligtvis kommer jag inte ta en kull på henne utan hon får vara så som hon är! älskar henne för mycket för att utsätta henne för det.
sen det där med kostnader, pengar har jag mer än vad jag behöver! så jag skulle inte ha några problem med de kostnaderna om jag nu skulle ta en kull på henne! :) men troligtvis så gör jag ju inte detta!!

Ooo var fina! Min katt Smilla som är birma/ragdoll är väldigt lika dessa två! men hon kommer väl att bli mörkare eftersom hon bara är 9 månader än!
tänkte passa på att fråga! uppfödaren som vi köpte henne av rekomenderade oss att ta en kull på henne, men när är en katt könsmogen?
finns det många som är intresserad av att para med just denna blandningen? eller är det som med hundar att man helst inte skall para blandisar??

Nej, precis som med hundar ska man inte para blandraser. MissFideli skrev allt väldigt bra.

På ragdolls ska man ultraljuda hjärta och njurar för HCM och CIN innan avel, och helst även testa för FIV/FeLV och blodgruppera, vilket gäller oavsett ras. Detta kan kosta allt ifrån 2000 kr och uppåt på en katt, och då ska man ju dessutom göra samma sak på hanen. Förutom mat, kattsand, leksaker etc så ska kattungarna veterinärbesiktigas, ID-märkas/chipmärkas och vaccineras. De totala kostnaderna för att ta en kull går snabbt upp i höga summor, det är inte billigt att avla. :crazy:

Med tanke på att huskatter (som alla blandraskatter är) säljs för betydligt lägre summor än renrasiga registrerade kattungar med stamtavlor, medans kostnaderna är nästan exakt lika stora, så kan jag nästan garantera dig att du kommer gå många tusenlappar minus på att avla på din hona. Om du verkligen är intresserad av avel så rekommenderar jag att du köper en renrasig hona och går på utställningar för att lära dig mer om rasens standard. Sedan när du har ett riktigt mål med din avel så är du betydligt bättre förberedd! :idea:

/Erica

Liknande trådar

Övr. Katt Vi ska ta över en 9-årig ragdoll och funderar kring hur vi ska göra med försäkring. Ägaren idag har IF stora kattförsäkring, antar att...
Svar
7
· Visningar
759
Senast: Catsu
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 143
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
458
Senast: KeeNine
·
Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 592

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka