Ragazzo & Modesto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Fervour
  • Startdatum Startdatum
F

Fervour

Jag ska kolla på en hingst efter Ragazzo - Modesto. Någon som kan säga mig något om dessa hingstar?
Hur ligger värdet i en hannoveranar / holsteiner korsning efter dessa, någon som vet något ?

Sv: Ragazzo & Modesto

ragazzoPrem AB. e.Raphael(Ramiro-Abhang 1) ue.Pik könig.

taget ur hingstboken 2006:
exteriört utlåtande:maskulin, välproportionerlig hingst av god modell. vackert huvud, väl ansatt hals, bra sadelläge, gott djup.
obetydligt intåad fram, rör sig nöjaktigt korrekt, ngt instabil bak. taktmässig, ngt kort skritt. taktmässig rörlig trav med god elasticitet.
poäng 88779=39(10år)

Bruksprov:Neustadt Dosse, Tyskland 1994, 1:a av 30 hingstar, totalindex 129.34 dressyregenskaper 133.01(2:a) hoppegenskaper 115.25(6:a)

avkommor:1 dressyrdiplom 2 hoppdiplom (kan ju ha många fler nu)

placerade avkommor totalt. Dressyr: Msv:MB-1

Han själv utbildades till GP, med segrar och placeringar till intermediaire 1. 1996 blev han "framtidschampion" i det tyska hingstchampionatet.

avkommestatistik. 3-års. D-30.77% (76/108) H-28.21% (60/108)

Han har avkommor som tävlat unghäst VM-dressyr, (tror även MSV hopp?)

modesto vet jag inte så mkt om, men han tävlades väl i hoppning?!
har träffat en avkomma till honom som var väldigt lång i ryggen och ganska ful(enligt mig) hoppade tydligen bra. även en som har honom som morfar, inte heller så snygg men tävlar upp till 150cm hopp.;)

hoppas du fått veta lite:p

Inser att det kanske var ett tag sen du kollade på den här hingsten - men jag har precis idag suttit på ett sto - intermezzo - som är efter Ragazzo. Och det är den bästa häst jag ridit nån gång. Mjuk, känslig, gör man bara rätt så gör hon allt man ber henne om. Och det mest fantastiska är att hon är sådan efter 3 år på ridskola. UNDERBAR häst.

Äger en valack e Ragazzo-Pascal f 02 och det är den bästa hästen jag någonsin haft att göra med! 100% ridbarhet, känslig, lyhörd, gör precis det du ber om. Ju större hinder, desto bättre....rädd om sig, bra galopp, minus för skritt o trav och benställning fram (parallellförskjuten o tåtrång) men ack så snygg att kolla på. Långa ben, nätt huvud, ganska kort i ryggen, bär sig själv.....Håller denna häst kommer jag att han mkt kul med honom i tävlingssammanhang kan jag säga, köpte honom av bertil Andersson,Bjuv som 3 åring.

Jag har bara träffat 2 avkommor till Ragazzo men båda dessa är döda idag. togs bort som 3 respektive 4-åring p.g.a Slinger..... Finns vad jag vet inget bevisat samband eller forkning om ev. ärftlighet men jag aktar mig nog för Ragazzo i fortsättningen:crazy:

Min enda erfarenhet av hans avkommor är mitt eget sto som är/varit helt okomplicerat i allt! Inkörd utan problem, inriden utan problem, löshoppar med fin teknik och helt okomplicerat. En mycket okomplicerad häst som gör vad som önskas efter bästa förmåga. Hon har även mycket bra ben och hovar. :love: Min erfarenhet av Ragazzo själv är att det är en mycket sympatisk hingst även när det är mitt i betäckningssäsong och fullt med högbrunstiga ston överallt.

Har erfarenhet av Ragazzoavkommor då min tös är efter honom. Hon är född -02. TOKbra skritt, jobbar verkligen med långa kliv genom hela kroppen, taktmässig trav och härlig galopp. Är inte så stor. Nätt typ, runt 163 cm. Bra, hårda hovar och korrekta ben. Bra ansatt hals, nyfiken och klok. Lätt att jobba med! Känslig för hjälperna! Ragazzo själv ska vara en lugn hingst enl. de som har han nu. Behöver inte påpeka mer att jag avgudar min lilla tös! ;)

Bild från sommar -07:

DSC_0009.jpg

Bild som 3 år:

IMG_8559copy.jpg

Pappsen: :D

Ragazzo998_11.jpg

Hade inte sett era svar förren nu. Jag köpte min ragazzo-modesto avkomma. Jag ångrar mig inte en sekund..
Han har fått bättre och bättre skritt hela tiden. Har en mkt bra trav och väldigt luftig galopp.

är tydligen vanligt med stabilt huvud på ragazzo avkommor.. och min kille reagerar inte på något... fast han är så ung. Man skulle kunna välta stallet över honom utan att han stressar upp sig.

Kul att höra om hans far.. för trots att han har betäckt så reagerar han inte ens på brunstande ston! nästan så man undrar om det e fel på han ibland..

han är 170.. och så lätt att rida.. mjuk och lyhörd.

Har aldrig hört talas om slinger.. men det får jag hoppas vi ska slippa..
ska se om jag hittar någon okej bild på min vackra kille...

Jag har bara träffat 2 avkommor till Ragazzo men båda dessa är döda idag. togs bort som 3 respektive 4-åring p.g.a Slinger..... Finns vad jag vet inget bevisat samband eller forkning om ev. ärftlighet men jag aktar mig nog för Ragazzo i fortsättningen:crazy:

Vet oxå en 2-åring efter Ragasso som fick tas bort pga. slinger...

Russhingstar "kasseras" om de får avkommor med slinger. Angående forskningen så tror jag inte det är bevisat att det är ärftligt, men det verkar ju vara så, själv hade jag innan jag läste detta hört talas om det på storhäst...:eek:

Hur vet du att det inte är från mammans sida då?

Känner till fler som fått avliva pga slinger efter andra högt BLUP-rankade dressyrhingstar, tror knappast att det beror på just Ragazzo. Enligt en av mina veterinärer är det snarare en risk iom att aveln går mot långa halsar och stor överrörlighet. :cool:

**KL**
om jag nu hittade en aktuell sida på hingsten så ska han stå i Storbritanien och verka med A1, hur kommer det sig att han stod på naturlig här?
U

Han stod inte på naturligt vad jag vet, utan på AI även här, iaf när lillan tillverkades. Träffade honom på Strömsholm sista året de hade hingststation där.

**KL**
om jag nu hittade en aktuell sida på hingsten så ska han stå i Storbritanien och verka med A1, hur kommer det sig att han stod på naturlig här?
U

Därför att hans fertilitet var dålig.I övrigt när det gäller Ragazzo som förrävare,tror jag man skall se honom som dressyrhingst(mödernet) med god hoppförmåga(fädernet) och med ett gott temperament.
Varför han leasades ut, berodde väl på fertiliteten,att han därigenom inte funkade på tai och således inte fick tillräckligt med ston här hemma.Det där med slinger har jag aldrig hört.

Sista året stod Ragazzo på naturlig betäckning på Lönnelids stuteri, som bla har 88:an nu, och tidigare haft bla. Uttini och Standford.

Sista året stod Ragazzo på naturlig betäckning på Lönnelids stuteri, som bla har 88:an nu, och tidigare haft bla. Uttini och Standford.

Har betäckt via TAI. Funkade! :smirk:
Han stod på Lönnelid senare som sagt tidigare. Jag har varit i kontakt med dem på "Hartpury College" och de är tokiga i Ragazzo! Han är tydligen en charmknutte=)

Jag förstår dem, han är en mycket trevlig herre! :love: Min Ragazzoavkomma fanns med på bild i min föltråd förra året, det var hon som adopterade min lillpojk när hans mor dog det 10:e dygnet på Ultuna i maj. :cry: Flickorna är rätt lika varandra i utseendet, verkar som han präglat sin avkommor rätt tydligt. :D

Hej
Här kommer hälsningar från Ragazzo! Han har efter 2 säsonger som lånehingst nu köpts av Hartpury College i Gloucstershire, England. Vi älskar verkligen denna häst som inte bara är en fantastisk hingst utan också en underbar häst. Hans temperament är totalt outstanding, vilket är en orsak till köpet. Han är 200% hingst när han ska vara det men genuint snäll och lydig att hantera i boxen för våra studenter.

Här har han utmärkt fertilitet med 99% dräktiga på AI och 87% dräktiga på TAI. Till och med Drottningen gillar honom och väntar föl efter honom!

Nedan en bild på Ragazzo och hans hovslagare.

ragazzo_barry500.jpg

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 081
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
519
Senast: Nikan
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 146
Senast: mamman
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 367
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka