Rävskabb - hur smittsamt o vilka?

Sv: Rävskabb - hur smittsamt o vilka?

Jag anser att det är tillräckligt smittsamt för att alla hundar i hushållet skall behandlas. Sanering eller ej beror på vilken behandling man väljer.
PL
 
Sv: Rävskabb - hur smittsamt o vilka?

jag har fått väldigt olika bud från olika veterinärer. enligt en veterinär var skabbet extremt smittsamt och menade att alla hundar i hushållet skulle behandlas + att hemmet skulle saneras och sprayas tiguspray. senaste vet menade att det inte alls var särskilt smittsamt, och tyckte bara att jag skulle behandla den hund som kliade sig (1 av 3) samt att jag inte behövde sanera. de två andra hundarna som inte behandlades blev faktiskt aldrig smittade och den som kliade sig blev bra på medicinen.

Jag fick också olika bud när min hund drabbades 2006. Vid tillfället bodde vi på hundgymansium med ett 60 tal hundar. Ingen annan smittades, inte ens hunden som tillhörde tjejen vi bodde med, eller behandlades.
 
Sv: Rävskabb - hur smittsamt o vilka?

Tillägg

Inte sanerade jag och jag behandlade bara kliande hunden.
 
Sv: Rävskabb - hur smittsamt o vilka?

hlvt kl*

Min tikvalp fick rävskabb för någon månad sen, men hon fick en ivomec spruta 3 ggr med 10 dagars mellanrum. Har även en till hund som inte verkar vara smittad. Kanske inte smittar så lätt ändå?
 
Sv: Rävskabb - hur smittsamt o vilka?

Precis vad jag också börjar tro. Iaf mellan hundar.

Min hund har kommit halvvägs i behandlingen nu, och den hund som han lekte med dagligen (även när han visade symptom men innan vi visste vad det var), har inte blivit smittad.

De umgicks flera timmar om dagen då det är svärmors hund och hon passar min när jag jobbar. Alltså var han där 6 - 9 timmar / dag. Trots detta har hon klarat sig.

Och även ett par andra hundar han träffat innan påbörjad behandling. Efter påbörjad behandling har vi givetvis hållit honom isolerad (vilket inte var uppskattat under julfirandet...... ).
 
Sv: Rävskabb - hur smittsamt o vilka?

Nej mina hundar delar ju t.o.m sovplats och umgås 24/7..
Men dt kanske är olika hur mottagliga de är eller nåt..
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min hund har fått rävskabb... :( Men han har varit hos vetrinären så han mår bra och kliar sig inte längre. Vi glömde fråga vetrinären...
Svar
13
· Visningar
2 329
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp