Rätt som det är så blir det fel...

Status
Stängd för vidare inlägg.

ameo

Trådstartare
Moderator
Tänkte dela med mig av ett litet enkelt tips i vardagen, som småbarnsförälder! (jag har fler men de har tydligen gått och lagt sig för kvällen, jag minns dem inte :crazy: har klurat på denna tråd ganska länge... De kommer när jag kommit på dem!)

Tänk på vad du säjer! Dvs menar du ordagrant det du säjer?
Låter det kryptiskt? Jo kanske... Men kom ihåg att barnet inte alltid uppfattar nyanser...
Exempel: barnet härjar runt och det börjar gå överstyr.
Du säjer, med bestämd röst: "Nu är det bra!!!"
Barnet hör att du säjer: "Nu gör du något bra"... Med bestämd röst... :confused: Hur ska barnet förstå vad du menar när ditt tonfall säjer en sak och orden en annan?
Tips: :idea: Programmera in i skallen att välja "Nu räcker det!!" i stället för ovanstående.

Har DU också några små vardagstips att dela med dig av?
 
Sv: Rätt som det är så blir det fel...

Ett liknande :

SÄG INTE "INTE" !

:D

Ex: Säg INTE :" Se upp, cykla INTE ner i hålet till höger ! "

Säg istället: "Styr rakt fram där vägen är hel !"

Gissa vem som hamnar i hålet annars :angel:
 
Sv: Rätt som det är så blir det fel...

Ett liknande :

SÄG INTE "INTE" !

:D

Ex: Säg INTE :" Se upp, cykla INTE ner i hålet till höger ! "

Säg istället: "Styr rakt fram där vägen är hel !"

Gissa vem som hamnar i hålet annars :angel:

:bump: EXAKT!
*DU får INTE tänka på "Rosa Elefant"!!*

-----

*fnissigt tillägg* :rofl:

:idea: Du kanske skulle ha skrivit

*undvik att säja INTE*
och *låt bli att säja* Se upp... osv...
;) ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Rätt som det är så blir det fel...

*hihi* - nä då kommer man inte ihåg regeln om man har teflonhjärna - och det har ALLA småbarnsföräldrar :D

...vad var det nu om INTE jag INTE skulle komma ihåg...öööhh.... :rofl:
 
Sv: Rätt som det är så blir det fel...

Tänkvärt! :)

Jag tror på att begränsa sina "Nej". Det får inte gå inflation i "Nej". Blir liksom ingen "stuns" i nej, om det kommer för ofta. Speciellt inte om nej kan prutas till ja... :crazy:

Ett nej ska kunna motiveras och vara värt att "kämpa'" för.

Att höja rösten/låta arg kan man också försöka spara till tillfällen när det verkligen behövs. Barn blir så lätt "immuna" annars... :angel:

Hoppas att jag inte låter som värsta flum-mamman nu. För så är det inte! ;)
 
Sv: Rätt som det är så blir det fel...

Det är lite komiskt hur fel det kan bli.

Jag är ju lite arbetsskadad och tänker ofta på hur man uttrycker sig.

- Hoppa i overallen, vi har bråttom, är ett lysande exempel.

Jag har sagt det på jobbet, och har sett hur lydiga barn ställer sig och hoppar på sin overall eller jacka.

Likaså hoppa i stövlarna.....

Ska fundera ut mera meningar som jag aktar mig för.

Jag försöker med att undvika ordet inte.
 
Sv: Rätt som det är så blir det fel...

Ironi funkar inte heller, speciellt inte på små barn...

Exempel: "Ja, nu var du duktig, va!?" med arg röst.

Undviks... ;)
 
Sv: Rätt som det är så blir det fel...

Nu har jag kommit på vad mer det var jag hade planerat skriva här... :p

En klassiker åtminstine här är när maken eller mormor frågar
"Ska vi gå ner och äta nu?", när de menar "NU går vi ner och äter!)

Dvs FRÅGA INTE! :idea: Utan UPPMANA!

(på tal om mimus hoppande på overallen så blev min lillebror kallad till rektorn en gång för att han var uppstudsig - när han egentligen gjort som slöjdläraren sa, men ändå inte... Han satt på en bänk och blev ombedd att hoppa ner därifrån, varpå han resolut ställde sig upp på bänken och hoppade ner... :rofl: )
 
Sv: Rätt som det är så blir det fel...

Säg inte: "din tur att kasta", när ni spelar tärningsspel.

Säg inte åt sonen som leker med en klädnypa: "sätt den inte i snoppen" :crazy:
 
Sv: Rätt som det är så blir det fel...

*kl*
personligen brottas jag med att SLUTA PRATA OM MIG SJÄLV I TREDJE PERSON. Det är skitsvårt. "Det är mammas mat", "vill du komma till mamma"... Förutom att ingen människa (av de jag har frågat) har nån vettig förklaring till varför man säger mamma i stället för jag/mig så märker jag att jag menar mer vad jag säger när jag säger jag i stället för mamma. Det är inget jag blurrar ur mig på samma sätt.

Så jag skulle vilja uppmana alla att reflektera över varför de titulerar sig själva i stället för att säga det mer raka jag/mig. Testa en dag att inte säga mamma om dig själv får du se vad svårt det är.
 
Sv: Rätt som det är så blir det fel...

Håller med, det är otroligt fånigt att fråga när man dessutom redan har bestämt vad som gäller. Dessutom slipper man hamna i oändliga förklaringar som åtminstone små ungar ändå inte fattar. Hörde nyligen följande:

-Ska vi gå till parken nu, XX?
-Nä
-Men går vi inte nu så blir det mörkt och sen ska vi äta.
-Näääääh!
-Jo nu går vi.
-Näää (bråk följde)

Detta sagt till en 1,5-åring.
 
Sv: Rätt som det är så blir det fel...

Anledningen att man pratar om sig själv i tredje person tror jag är att man benämner vad man gör.

För ett litet barn, kan det bli otydligt om alla sa - kom till mig, vilka är "mig".

Man benämner att man ska komma till mamma, eller att nu är det mamma som utför ex blöjbyte, nu är det mormor som sätter på dig tröjan.

Man tydlig gör på det sättet ännu mer vad barnet är med om + att man tydlig gör skillnader i språket.

Jag tycker nog mera att man kan fundera på i vilken ålder man ska börja säga "mig".


Jag håller med om att inte ställa ett påstående eller att berätta vad man ska göra i frågande form. Det kan bli jätteknasigt och man sätter ofta sig själv och barnet i en konfliktsituation.
 
Sv: Rätt som det är så blir det fel...

Jag gillar inte när man hotar barn med straff som man ändå inte kan hålla.

Idag när min vän´s son, 3 år, kastade tidningar i affären: "Sluta, annars får du inget godis". Ungen slutade inte, mamman puttade ungen åt sidan och ställde tillbaka tidningarna. Sedan sa hon: "Hade jag varit hemma hade jag kunnat ta tag i honom och säga att han inte får göra såhär, men nu törs jag inte bråka i affären". Medan hon säger det står barnet bakom hennes rygg och river bort ännu mer tidnigar :crazy:

Hon hotade med straff som ändå inte hölls.
Han fortsatte kasta tidningar.
Vad ger det för signaler till barnet att det inte är allvar när mamma säger nej, bara för att man är i affären? Jo, det är tillåtet att bråka, för mamma blir ändå inte arg.

Har dessutom strax innan jul hört mammor som hotar med uteblivna julklappar. Det är ju lika illa :crazy:
 
Sv: Rätt som det är så blir det fel...

Hoho, här har du en som burit ut ungar från affärer eller lagt ned dem som pitbullvalpar på golvet och återtagit ledarrollen :devil:

Det brukar vara lika delar förskräckt som beundrande publik men hittills har ingen polisanmält i alla fall...

Och vi handlar nästan alltid med båda barnen.
 
Sv: Rätt som det är så blir det fel...

Kom på ett till tips:

När ni är på ett roligt ställe och ska åka (det klassiska är lekrummet på McDonalds :p ) - börja då i god tid och informera:

"Vi ska åka om x min"

"Nu är det bara en liten stund kvar"

och "nu är det dags att komma ut"

och gör inte barnet det (dvs det är normalt och föredrar att leka med polarna) säger man:

"Kom ut nu, annars kommer jag in och hämtar dig för vi vill inte åka utan dig"

Och kommer inte ungen går man in och hämtar oavsett protester :devil:

Det lär de sig SNABBT för det är liiiiite pinsamt rätt tidigt i åldrarna.

Det man INTE INTE INTE ska göra (som 95% gör) är att säga "Nu åker vi ! Om du inte kommer nu så åker vi utan dig! " och låtsas ge sig i väg.

URRK ! man signalerar att man är beredd att överge sitt barn, och/eller man inte menar vad man säger.

Varför GÖR folk så ? Kan inte komma på nåt bättre svar än att de själva är uppfostrade på det viset och inte har förstånd att byta metod :crazy:
 
Sv: Rätt som det är så blir det fel...

Det var svårt att sluta med "mammandet" och börja säga jag/mig... :crazy:

Jag tror att jag slutade med det när döttrarna var runt 3 år. Då hade de full koll på vem som var vem. :)
 
Sv: Rätt som det är så blir det fel...

En klassiker åtminstine här är när maken eller mormor frågar
"Ska vi gå ner och äta nu?", när de menar "NU går vi ner och äter!)

Dvs FRÅGA INTE! :idea: Utan UPPMANA!

:bow: Precis!

Man hör det vid hämtning på fritids/dagis:

Ska vi åka hem nu, Kalle?

Precis som du skrev, så är det ett startskott för onödiga diskussioner.
 
Sv: Rätt som det är så blir det fel...

Men det borde väl inte vara svårare att lära sig jag och mig än andra ord? Jag tycker att det tyder på att man har tagit på sig en roll som har en titel och det är inte den typ av raka relation som jag vill förmedla. Dessutom måste det ligga nåt annat bakom, man gör ju samma sak till djur (kom till matte), kanske har det med hur makt och respekt demonstrerades för (genom att inte dua).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 301
Senast: AlmostEasy
·
Kropp & Själ Lång text men jag behövde få ur mig det här och det är så många delar som spelar in att det inte gick att få det kortare, lämnar ut mig...
2
Svar
37
· Visningar
6 135
Senast: Qelina
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 473
Senast: cirkus
·
L
Träning Hej, Ursäkta ett långt inlägg, men så här är det: Jag har en 5-årig connemara som jag håller på att utbilda. Nu jobbar vi mycket...
2
Svar
36
· Visningar
3 657
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp