Rätt Ca/P-balans men för lite...

Puppan

Trådstartare
Hur gör man om det är för lite kalk och fosfor i maten trots att balansen är riktig och hästarna redan får den enligt tillverkaren rekommenderade dosen av mineraltillskott?

Detta enligt foderstatsprogrammet på Hippocampus.

Jag har tidigare bara kollat att kvoten stämmer och aldrig kollat noggrannare på själva mängderna, så därför undrar jag vad som händer om balansen visserligen är OK men mängden för liten.
 
Sv: Rätt Ca/P-balans men för lite...

Hur stort får ett eventuellt överskott av kalcium och fosfor vara (är det ok så länge som överskottet kommer från grovfodret och kvoten stämmer?)
 
Sv: Rätt Ca/P-balans men för lite...

Du måste först och främst se till att täcka behovet, sen kollar man kvoten.
 
Sv: Rätt Ca/P-balans men för lite...

Kommer överskottet från grovfodret så är det lugnt att få ett stort överskott, det kissas ut. Att ge för stora mängder mineraler gör dock att man belastar markerna mycket, särskillt fosforn.
 
Sv: Rätt Ca/P-balans men för lite...

Tack! :)
Men kan ett stort överskott av kalcium orsaka urinsten hos hästen?
 
Sv: Rätt Ca/P-balans men för lite...

Knappast troligt.
 
Sv: Rätt Ca/P-balans men för lite...

Den rekommenderade dosen är ju bara en riktlinje. Kolla så att du inte kommer upp i farliga doser av de andra ingående mineralerna (främst kanske selen), annars kan du ge mer av mineralfodret. Om det blir för mycket av de andra mineralerna kan du ge t ex dikaliumfosfat som tillskott som bara innehåller kalcium och fosfor.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 732
Senast: Jamtland
·
Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
18 384
Senast: caradan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var och tog ett nytt test för att kolla mina järnnivåer. Och gissa om min glädje när jag såg att Ferritinet återigen har tagit...
Svar
0
· Visningar
1 468
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en sak att säga när det gäller vett, etikett och rent allmänt hyfs. Jag är uppriktigt sagt skittrött på att tacka för gåvor som...
Svar
0
· Visningar
1 079
Senast: Skorpion76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp