Räkna foderstat

MiaFia

Trådstartare
Ska räkna ut foderstat men det står helt still i huvudet
Om ts är 49 och tex kalcium 4,2 räknat i ts hur omvandlar jag det till kilo foder?

Tacksam för hjälp
 
Googla "räkna om från kg ts till kg foder" så hittar du formerna. Jag är så dålig på att förklara. Men det är roligt att räkna foderstater (och bra för djuren). Kul att du vill lära dig!
 
Jag tycker det är enklast att räkna i enheter för då behöver man aldrig komma ihåg någon formel mer än att procent betyder "del av", dvs delen/hela summan (tex 49/100=0,49). Du vet vad du har i en enhet o du vet vilken enhet du vill komma till.

1 kg = 1000 g
49 % TS betyder egentligen 490 g TS/1000 g foder. Vilket är samma sak som 0.49 kg TS/1 kg foder.

Du vet att du har 4.2 g Ca/1 kg TS.

För att få 4.2 g Ca till /1 kg foder måste du multiplicera med 0.49 för då tar enheten 1 kg TS ut varandra då den står både som tälja och nämnare. Kvar i nämnaren blir /1 kg foder.

4.2 g Ca/1 kg TS * 0.49 kg TS/1 kg foder = 4.2*0.49 g Ca/1 kg foder
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
508
Senast: WildHorse
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 806
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 036
Senast: Görel
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 230
Senast: Lisalei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp