Rädd för sadel osv

Maris_

Trådstartare
En fyraåring som jag känner blir väldigt spänd och vill komma undan när man ska sadla honom, lägga på täcke, lägga på tömkörningsgjord osv. Han spänner sig och går framåt och bakåt och åt sidan för att komma undan. När han väl fått på sig sakerna så är det inget problem alls. Han verkar inte tycka att det är obehagligt att ha det på sig, det är just när man lägger på sakerna.

När han blev vand med tömkörningsgjord när han var liten så var en karl lite för hård och förstod inte att han var rädd. Så vi misstänker att det är därifrån hans spänningar kommer. Men hur i hela friden får vi honom "normal"?? Han är nu inriden och har ridits regelbundet i typ två månader. Han har tömkörts sedan han var 1-2 år så man tycker ju att han borde vänja sig. Men inte.

Hjälp!

Sv: Rädd för sadel osv

min häst var lika dan ( men har inte upplevt något obehagligt) Jag gjorde så att om hon började att spänna sig och gå fram och tillbaka så stod jag och höll sadel tex i ena handen och klappade henne och pratade lugnt till henne tills hon lugnade sig.
Innan du försöker lägga på sadeln så vissa honom den och låt honom lukta och förstå att den kommer inte äta upp honom :smirk:

sadlar du i boxen så tycker jag att du ska istället ställa upp honom i gången. Men med antigen snören i grimman eller annat så om han försöker sticka så lossar repen, det är bättre än att han får panik och han kan skada både sig själv och dig. Jag brukar göra så att jag käjjer på schabraket och padden första, detta är lättare att hålla när du lungar ner honom. Sen så tar jag på sadeln. Göra så att du inte bara slänger på den utan håll den över hans rygg och sen lägger du på den försiktigt.

Och direkt efter du har sadlat och han har betätt sig bra så ge honom beröm..

Lycka till

Vi är lite tuffare mot våra unghästar än du. Är det någon häst som fortsätter spänna sig för sadel eller täcken, så tas dom av och läggs på tills hästen står still när man gör det, och detta upprepas så många gånger som dt krävs helt enkelt, så behöver man göra det 100 gånger samma dag innan hästen tar det lugnt så får man göra det, brukar då släppa efter ett par dagar.

Mvh
Camilla

kl

Min häst har sadeltvång - han gör som din häst om jag inte har resår i sadelgjorden (båda sidor) + om jag haft en sadel som inte passat.

Har jag alltså resår och en sadel som passar har jag inte dessa problem, har jag inte något av dessa två ovanstående så har jag en häst som spänner sig och trampar runt och är väldigt olycklig.

Han har varit sån ända sen "inridningen", han var ca 2,5år när jag började m tömkörningsgjord och är nu 7.

Det är bara att träna, träna, träna och vara försiktig, massor med beröm. Förmodligen går det över annars får ni leva med det...

Min häst har alltid varit skeptiskt till sadeln, men framförallt sadeljorden. När jag ska sadla låter jag honom först nosa på sadeln sedan lägger jag den först långt fram på halsen...där får den ligga en stunnd innnan jag sakta drar den ner till rätt sadelläge....(Behöver inte göra så jämt, men så fort jag ser att han börjar att gå undan)...Därefter smeker jag med handen under magen och fattar tag i sadeljorden...Lugnt och försiktigt (inte smygande) byter jag hand mot sadeljord och drar de första hålen. OBS! Inte dra så länge öronen är bakåt! Mycket smek o beröm.

Ja så gör jag och det funkar!
Lycka till!
Kramar B:banana:

ch791022 skrev:
Vi är lite tuffare mot våra unghästar än du. Är det någon häst som fortsätter spänna sig för sadel eller täcken, så tas dom av och läggs på tills hästen står still när man gör det, och detta upprepas så många gånger som dt krävs helt enkelt, så behöver man göra det 100 gånger samma dag innan hästen tar det lugnt så får man göra det, brukar då släppa efter ett par dagar.

Mvh
Camilla
okej men jag tycker att hellre en häst som får ta sin tid på sig och att förstå att det inte är något farligt än en häst som är osäker under tiden man ska sadla den.

Har haft samma problem med en häst....

Om du vet att din häst inte har ont av sadeln tycker jag att du ska dra nytta av ovanstående förslag, öva, öva och åter öva... Och var försiktig, dra sadelgjorden bara så att sadeln ligger still om hästen går iväg, men inte hårdare. Var lugn och beröm mkt...

Jag gjorde så att jag tog ett längre grimskaft (5m) och sadlade i paddocken, när hon gick (läs sprang) iväg från sadeln så la jag genst i från mig sadel och lät henne trava på volten... Efter 30 min cirka fann hon sig i att bli sadlad...
Detta är en ganska tuff metod tycker jag och man bör nog veta vad man hålls med så man inte bara slänger sin superdyra sadel i kanten på paddocken o skickar iväg hästen i 190km/tim och så ligger sadeln i vägen. Dessutom är det ju inte meningen att skrämma hästen för sadeln. den häst som jag gjorde såhär med hade lärt sig att den kunda komma undan, att sadeln/selen betydde arbeta och att arbeta är jobbigt.
Då fick hon helt enkelt välja sjäv, endera finner hon sig i sadeln (passande såklart) och vi tar en mysig tur i skogen, eller så får hon springa sig trött på volten...

Men försök på andra sätt först, eller ta hjälp av någon som gjort detta förut. (Jag var hos NH-tränare och blev visad hur man gjorde. Han sadleade hästen mitt framför ögonen på mig och när han sen lät henne löpa med sadeln på blev hon helt vild! Sedan ha rjag aldrig haft några större bvekymmer med henne).

Lycka till

//Lillan

My Beauty skrev:
okej men jag tycker att hellre en häst som får ta sin tid på sig och att förstå att det inte är något farligt än en häst som är osäker under tiden man ska sadla den.

Fast hästen spänner sig dom första gångerna, sedan är den inte spänd när vi sadlar, att unghästar reagerar när man sadlar till börja med är helt normalt sedan finns det en del där man får tjata in just det momentet med att lägga saker på ryggen.
Så menade inte att vi bara hux flux slänger upp saker utan till en början visas grejorna innan man lägger på dom.
Men sedan får dom helt enkelt vänja sig vid att det läggs upp grejor på ryggen på dom.
Så det brukar inte ta många gånger innan hästarna inte reagerar på att vi sadlar eller vad det nu är som ska upp på ryggen.
Så en viss spännig får du alltid vid inlärningen men den ska inte finnas kvar när du har lärt i betendet.

Mvh
Camilla

Har man för många hästar så man inte har tid att låta hästen få den tid den behöver så klart den spänner sig då den inte alls blivit van att lita på människan.

Men en häst som får tid på sig och som litar på sin människa spänner sig INTE första gången sadeln kommer på. Har då aldrig varit med om det. Därmot så finns det så smarta hästar som bl.a. kan spänna sig för att tala om att - den där sdeln gillar jag inte, BYT! och så är problemet borta.

ch791022 skrev:
Fast hästen spänner sig dom första gångerna, sedan är den inte spänd när vi sadlar, att unghästar reagerar när man sadlar till börja med är helt normalt sedan finns det en del där man får tjata in just det momentet med att lägga saker på ryggen.
Så menade inte att vi bara hux flux slänger upp saker utan till en början visas grejorna innan man lägger på dom.
Men sedan får dom helt enkelt vänja sig vid att det läggs upp grejor på ryggen på dom.
Så det brukar inte ta många gånger innan hästarna inte reagerar på att vi sadlar eller vad det nu är som ska upp på ryggen.
Så en viss spännig får du alltid vid inlärningen men den ska inte finnas kvar när du har lärt i betendet.

Mvh
Camilla
okej...
det finns säkert en massa sätt att få bort ett sådant beteende Maris_ behöver hjälp med och man löser det olika från häst till häst...
På min häst skulle i allfall inte det fungerar som du förklarar och på henne är mitt sätt bättre men ditt sätt fungerer säkert på dina hästar..

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte om jag är naiv eller korkad eller bara helt normal. Det är en kille som jobbar i affären runt hörnet av mitt hus, sisådär 2...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 914
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 890
Hästhantering Jag har ett "litet" problem. Eller kanske snarare, Herr Häst har ett "litet" problem. Han är livrädd för vildsvin, och allt som har med...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 498
Senast: Ginne
·
Hästvård Jag har ett dilemma och känner att jag behöver fler perspektiv. Jag har en häst som ser väldigt irriterad ut när jag ber om trav eller...
Svar
4
· Visningar
2 110

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras
  • Lämna valp ensam

Hästrelaterat

Omröstningar