Rädd för foglossning!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rädd för foglossning!!

Ja det var inte riktigt meningen att vara så ambitiös;)

Vi sms:ade och hon skrev att hon är på väg att bli datoravvand under semestern. Och då svarade jag med att du behövde råd om foglossning - mer på skoj.

Men naturligtvis kom det en utläggning som svar:D
 
Sv: Ta det lugnt!

havreflinga skrev:
(Svara helst: "Nej, ta det lugnt med dammsugningen men rid så mycket du vill!";) ;) )
:D
Gör det som KÄNNS BRA!
Känns det bra att rida, GÖR DET!
Känns det bedrövligt att dammsuga, lasta över den sysslan på maken ;) (känns gärna efter noga i det fallet :D)
 
Sv: Ta det lugnt!

havreflinga skrev:
Alla skriver eller säger det, men det är ju inte så kul...:(

Allt har gått så bra innan. Jag har varit pigg och aktiv och nästan ridit mer än vanligt. Och så kommer detta helt plötsligt!:mad:

Fast jag har bara liiiite ont än så länge. Måste jag verkligen sluta med allt kul redan nu? (Svara helst: "Nej, ta det lugnt med dammsugningen men rid så mycket du vill!";) ;) )

Ursäkta, jag försökte bara uppföra mig lite korrekt. Själv slutade jag naturligtvis inte rida förrän jag fick be kompisen om hjälp att ta av ridstövlarna efteråt för att jag hade så ont så jag inte kunde röra på benen. :crazy:

Och så satt jag upp 2,5 vecka efter mitt kejsarsnitt....och andra sidan kände jag fortfarande av foglossningen 6 månader efter förlossningen. Jag vet inte, det kan ju ha något samband:smirk: .
 
Sv: Ta det lugnt!

Pauling skrev:
Ursäkta, jag försökte bara uppföra mig lite korrekt. Själv slutade jag naturligtvis inte rida förrän jag fick be kompisen om hjälp att ta av ridstövlarna efteråt för att jag hade så ont så jag inte kunde röra på benen. :crazy:

Och så satt jag upp 2,5 vecka efter mitt kejsarsnitt....och andra sidan kände jag fortfarande av foglossningen 6 månader efter förlossningen. Jag vet inte, det kan ju ha något samband:smirk: .

Men du lever ju! Och är glad!:idea:

Nej, allvarligt... Jag förstår att jag nog borde ta det lugnt. Men jag försöker förneka det.:crazy:

Det här lät ju jättehemskt!:eek: "Annars kan du "nöta" sönder fogarna i bäckenet, vilket kan leda till permanenta skador."

Men då får man väl trotsa smärtan rättså rejält, innan man orsakar sådana skador på sig själv? Jag har ju bara lite ont. Jag vaknar t ex inte på nätterna av att det gör ont. Inte än i alla fall...:crazy:
 
Sv: Ta det lugnt!

Som sagt, ville inte låta som en olyckskorp men samtidigt är det vad min BM sa till mig när jag inte vill använda kryckor eller när jag försökte motionera och longera. Om du vet om riskerna men sen ändå väljer att göra saker trots smärta så är det ju ditt eget val.

Jag var dock mycket illa däran som jag sa. Med Miranda kunde jag bara ta mig fram med ett gåbord sista veckan.

Jag blev mycket hjälpt av ett stödbälte, finns olika varianter man kan köpa på välsorterade bebisbutiker. Bältet gjorde att jag klarade av att longera in i det sista.

Vissa saker är ju så roliga att man inte kan låta bli. Även om man borde med tanke på att jag idag inte kan göra vissa saker utan att känna av det.
 
Sv: Rädd för foglossning!!

Jag får vansinnigt ont av att longera, har löst det med att löslongera istället, får inte alls ont då! :) Vet inte varför just longeringen sliter så, har inga hästar som "drar" i linan heller...

Men jag upprepar, sök hjälp med det samma så kan du få råd av sjukgymnast!!!
 
Sv: Rädd för foglossning!!

Fast jag upplevde inte att det var så jobbigt med longeringen av våra tränade voltigehästar. Däremot gav jag mig inte på nya hästar eller tömkörning. Det jag var mest matt av var att ha stått länge i ridhuset utan att ha vilat.
 
Sv: Rädd för foglossning!!

Hej du!

Jag har haft foglossning regält i 4 veckor nu, och observera att jag är i v 17, nu!! :crazy: Så man kan nog säga att jag är lite av en expert just nu. :D

I alla fall, lyssna på din kropp och gör inte saker som gör ont. Rida kunde jag ej efter v 10. Du är i v 25 och behöver inte ha panik, enligt mig. Min åsikt är att du ska sluta rida nu om du har ont, då det kan förvärra det hela. Men o du vill rida och är av annan åsikt, så rid.

Det som händer är ju att bäckenleden blir rörligare, och det blir en belastning när du exempelvis går, eftersom att du tar och vrider till då i höften. Så gå med korta små steg i lugn takt, för det minskar belastningen på bäckenbenet.

Själv kan jag inte gå alls mkt.

Ta kontakt med en sjukgymnast, så får du övningar. Akupunktur är en bra hjälp, samt vattengympa. Jag går på vattengyma 2 dagar i veckan hos sjukgymnast där jag tränar musklerna runt bäckenbenet (dvs mage o rygg) för att det ska hjälpa till o stabilisera.

Bälte är också bra. TENS-apparat har jag också beställt (en slags akupunktur du har hemma som smärtlindring, helt ofarligt för barnet).

Unvik att gå i trappor, ta alltid hissen, gå så lite som möjligt, lyft ej tungt och lyssna på kroppen. Gör det ont så kan det hela bli värre.

Det behöver alltså ej bli värre, men kan bli det om du inte ser till o stoppa upp det hela i tid genom att återhämta dig..

Ligg på sidan med kudde mellan benen (ger en jämnare belastning på bäckenet) eller på rygg.

Lycka till!
 
Sv: Ta det lugnt!

havreflinga skrev:
Jag har ju bara lite ont. Jag vaknar t ex inte på nätterna av att det gör ont. Inte än i alla fall...:crazy:

Men just nätterna är ju det som går bäst, för mig i alla fall. För då vilar kroppen, den belastas ej. Så reagera mer över hur det känns vid olika aktiviteter.

Jag har inte hört ngn som har ont av foglossning o vaknar på nätterna av det, mer att det blir värre för varje timma man är uppe.

Jag är helt ok dvs helt utan smärta på morgonen, efter 1 h kommer det o eskalerar tills jag ej kan göra så mkt alls vid lunch och sedan går jag hem o vilar (är sjukskriven deltid pga detta).
 
Sv: Rädd för foglossning!!

Lovis skrev:
Jag har haft foglossning regält i 4 veckor nu, och observera att jag är i v 17, nu!! :crazy:
---
Rida kunde jag ej efter v 10.

Stackare! Och så sitter jag här och tycker jättesynd om mig själv...:crazy:

Det som händer är ju att bäckenleden blir rörligare, och det blir en belastning när du exempelvis går, eftersom att du tar och vrider till då i höften. Så gå med korta små steg i lugn takt, för det minskar belastningen på bäckenbenet.

Det som gör mest ont nu är när jag rör mig i klassrummet bland eleverna. Om nån ber om hjälp snurrar jag automatiskt runt, liksom utan att flytta fötterna, och då gör det jätteont. Jag har ju både läst och tydligt känt att jag ska hålla höften rak och flytta fötterna med små steg, men det är jättesvårt att lära kroppen ett helt nytt rörelsemönster. Jag är i normala fall en ganska snabb person (i alla fall fysiskt) som flyttar mig hit och dit utan att tänka.

Ligg på sidan med kudde mellan benen (ger en jämnare belastning på bäckenet) eller på rygg.

Rygg gör oxå ont. Inte medan jag ligger, men sen när jag ska vända mig.

Antagligen är jag en ganska rörlig person även när jag ligger i sängen, för jag tycker att det är jobbigt att bara ha två ställningar att välja på (på höger eller vänster sida). Då börjar det krypa i benen istället. Känner du oxå så?

Blä, just nu är det skittrist att vara gravid!:mad:
 
Sv: Rädd för foglossning!!

Ja ibland är det inte så roligt o vara gravid. Men som jag sa du kommer klara dig, om du accepterar din situation och anpassar dig därefter. Ignorera inte din smärta, lev efter hur du mår, och rid inte om det blir värre. Det är ju bara en persiod i livet detta, det får gå...

Tänk på mig, jag hann rida min nya häst hela 5 minuter, dvs en jä*la gång innan jag blev gravid med foglossning,

känns bra att ha en häst som man aldrig ridit *snyft* särsklit när folk undrar hur han är o rida... ;-)
 
Sv: Rädd för foglossning!!

Om ni har problem med att vända på nätterna kan jag rekommendera sidenlakan, de gör att man lättare kommer runt untan att fastna. Jag fick också rådet att när jag ska upp ur sängen hålla ihop benen så mycket som möjligt för att inte fresta på ytterligare. Likaså när man går ska man inte försöka älga på utan tänka på att hålla ihop knän och ta små steg. (Man ser inte klok ut dock.

Håller tummarna att ni med foglossning ska ha det så bra ni kan.

Jag fick mycket stöd och råd på forumet allt för föräldrar där det finns en särskild snackgrupp om foglossning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 646
Senast: emma-vsm
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är ganska fascinerande att iaktta hur den här jobbsituationen påverkar mig, och vilken enorm skillnad det är att (ofrivilligt)...
Svar
16
· Visningar
2 874
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
14
· Visningar
7 030
Senast: Caoimhe
·
Hundhälsa Jag måste börja nysta i om och när det blir dags för mitt hjärta att vandra vidare. Har några delar jag skulle vilja bolla med den som...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 869
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp