Rädd för foglossning!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

havreflinga

Trådstartare
Jag har börjat misstänka att jag kanske har foglossning...:( Den senaste veckan har jag fått ont i ljumskarna vid/efter ridning. Nästan som träningsvärk, fast jag inte har någon anledning. Sedan två, tre veckor har jag en liten ömhet i svanskotan. Den känns främst när jag ligger på rygg, eller framför allt när jag ska ändra läge efter att ha legat på rygg.

Men igår började träningsvärken i den ena ljumsken gå över i tydligare smärta. Särskilt när jag går. Det känns som om det sitter i blygdbenet.

Har sökt lite på nätet och upptäckt att foglossning tydligen kan kännas så. Och om det är foglossning ska det tydligen bara bli värre och värre. Jag vill inte!!! :mad: :cry: :mad: Jag vill kunna rida åtminstone en månad till! Jag är i vecka 25.

Är det kört nu? Blir det bara värre och värre?
 
Sv: Rädd för foglossning!!

Prata genast med din bm och fråga vilken sjukgymnast som de rekomenderar (eller om de tom använder sig akupunktur-det bästa!).
Hos sjukgymnatsten kan du få övningar plus ett "bälte" (helt suveränt!!)
För mig var ridning den absolut bästa träningen enligt "min" sjukgymnast!

För mig har det inte blivit "värre" mer en jämn nivå, går jag på promenad börjar det göra ont fram, åkte "stjärtlapp" häromdagen och fick vansinnigt ont efter osv (får ju skylla mig själv):smirk:
Men ta kontakt med kunnigt folk.
Tydligen ska akupunktur kunna göra en i stort sett helt bra, värt att testa!!
 
Sv: Rädd för foglossning!!

Tack för ditt svar, Tokmaja!

Jag ska snart till min bm igen. Då ska jag fråga.

Tokmaja skrev:
För mig var ridning den absolut bästa träningen enligt "min" sjukgymnast!

För mig har det inte blivit "värre" mer en jämn nivå, går jag på promenad börjar det göra ont fram

Idag red jag en runda på två timmar! Visserligen mest skritt, men ändå. Och det blev inte värre. Det verkar faktiskt som att det är mer ansträngande att gå.

Jag har fått hoppet tillbaka. Igår var jag så ledsen att jag nästan började gråta!:crazy:
 
Sv: Rädd för foglossning!!

Om du fortfarande behöver veta om nån knapp vecka, hojta på Silverkedjan. Det finns i princip ingen kroppsdel där hon inte haft foglossning;) - fast hon är på semester just nu.
 
Sv: Rädd för foglossning!!

För mig var just gåendet själva döden det enda gående som fungerade var uppför trappor.
 
Sv: Rädd för foglossning!!

Har haft foglossning sedan i aug, alltså sedan v15, nån gång.. Kan sitta i ljumskarna, känner det nu och har bf 2/3. Har annars haft ont i ena skinkan..Hö sida först och främst. Akupunktur kan ges av bm, men först och främst får du låna ett resårbälte att sätta över höfterna. Av sjukgymnastiken, jag köpte ett eget istället eftersom det började så tidig på mig. Jag har rejält ont, varje dag, men får inte akupunktur så länge jag ska hålls i stallet..
 
Sv: Rädd för foglossning!!

Foglossning kan dyka upp i några veckor, lugna sig lite och sen återkomma på slutet.

Det du ska göra rent generellt är att undvika assymetriska rörelser, dvs sånt som belastar sidorna olika. Att cykla o gå i trappor borde vara döden, med andra ord..

Jag slutade rida när jag inte kunde sitta emot längre utan stor smärta, men jg var också jättedålig bara några dagar senare (typ i vecka 18 eller nåt)
 
Sv: Rädd för foglossning!!

ameo skrev:
Jag slutade rida när jag inte kunde sitta emot längre utan stor smärta, men jg var också jättedålig bara några dagar senare (typ i vecka 18 eller nåt)

Sitta emot har jag inte kunnat på några veckor, för då kissar jag nästan på mig!:p

Så nu handlar det bara om att kunna åka häst.
 
Sv: Rädd för foglossning!!

Jag tycker det låter som foglossning, helt klart. Jag har haft det med båda barnen och det har börjat tidigt och varit så pass allvarligt att jag har haft kryckor och med sista barnet nu kunde jag nästan inte gå alls sista veckorna.

Det jag har fått höra är att det är otroligt viktigt att lyssna på sin kropp och de signaler den sänder ut. Annars kan du "nöta" sönder fogarna i bäckenet, vilket kan leda till permanenta skador. Det finns extremfall som blivit rullstolsbundna efter graviditeten.

Nu vill jag inte låta som nån olyckskorp, men många tror att det bara är att kämpa på och ta i trots att det är motigt och det kan tyvärr straffa sig.

Känns det ok att rida så fortsätt men tar det emot eller gör ont så kan det nog vara smart att avstå. Trots allt är graviditeten en begränsad tid och ett övergående tillstånd.
 
Sv: Rädd för foglossning!!

du kan också ringa sjukgymnasten kopplad till ditt bb, det är inte alltid barnmorskan har så där jättestor koll på tex ridning...

Jag hade foglossning i början som senare försvann och sjukgymnasten sa att ridning i sig inte var farligt. Det värsta för mig var helt klart att gå, ett tag räckte det med att jag gick 200 meter till bussen för att jag skulle få värk. Tyvärr är ju foglossning så att det enda som hjälper är att vila, man kan inte träna bort den på nåt sätt. Annars finns det massor av tips som man kan testa om de hjälper; sova med kudde mellan knäna, hålla ihop benen så mycket det går (gå med små steg, sätta sig upp försiktigt) inte gå nedför trappor, alltid balansera lika mycket vikt på varje ben samt tänka på hållningen. Jag tyckte dock att det enda som verkligen hjälpte var att sluta gå/lyfta i onödan.
 
Sv: Rädd för foglossning!!

Nej, provade en gång, men det gjorde så ont. Det viktigaste är att inte göra något som gör ont, utan undvik det. Stå jämt på fötterna, sitt inte med benen i kors, när du sover, ha en kudde mellan knäna/benen. Undvik vridande rörelser, ex dammsugning (jippi!!)och mockning..

Och som Pigleton säger, det kan bli surt efteråt. Vet en som satt i rullstol i tre månader efter förlossningen. Är själv i riskzonen eftersom jag varit tvungen att gör mina stallgöromål oavsett hur ont det gör.. Men börjar det göra ont redan, så lyssna på din kropp och ta det lungt, det kan bli värre(jag lovar).
 
Sv: Rädd för foglossning!!

Jag har haft foglossning väldigt olika vid samtliga 3 graviditeter och kommit på att för egen del handlar det väldigt mycket om stressrelaterad foglossning, alltså inte belastningsrelaterad.

Tyvärr är min trygga och bamsiga 5-åring bred och platt som en ardenner över ryggen vilket gör att det går alldeles utmärkt att rida (förutom att urinblåsan håller på att brista :D ) men när jag sitter av inser jag att fogarna på baksidan har töjts ut helt vidrigt mycket och jag kan knappt gå...

Har gett upp nu och ägnar mig bara åt skötsel, tömkörning av unghästarna och att titta på dem i hagen (vid v. 27). Den 4-åring jag har som är smal att sitta på är tyvärr inte helt enkel att sitta upp på och det känns inte som rätt läge att ägna sig åt just sådan träning i slutet av graviditeten.
 
Sv: Rädd för foglossning!!

mer tips från min sjukgymnast, de hon gav till mig.

undvik soffor, sitt rak i ryggen på en pinnstol istället.
Rid, men försiktigt, inga "vilda" turer och inte för långa.
Ta långsamma promenader och gå som om du hade en tajt kjol på dig.

*funderar*
De jag kommer ihåg just nu, håll ihop benen alltså när du inte rider :) !
 
Sv: Rädd för foglossning!!

Haft foglossning vid två av tre graviditeter. Nu sista gången så hadde jag riktigt ont. Men av min bm fick jag akupunktur i örat, jag gick hos henne 1 gång i veckan och det var kanon bra, missa jag ett besök så hadde jag så gräsligt ont.
Sen rekomenderar jag bälte.

Sen som andra skrivigt redan , gå med små myr steg, undvik trappor, sitt inte med benen i kors, när du ligger så kan du ligga på sidan och lägga en kudde mellan benen som avlastning, gör det ont att rida så avbryt annars tycker jag det är bra att hålla igång så länge det går.
Själv mocka jag stallet 4-5 timmar innan Wilma föddes.

Tyvärr tog det 6 månader efter förlossningen innan mina foglossnings symtom försvann och jag har inte kunnat komma upp i en sadel förren i höstas och wilma är född i februari.

Hoppas du slipper ha så ont som jag hadde och var rädd om dig det kommer en tid efter graviditeten ochså.
 
Sv: Rädd för foglossning!!

Jag hade foglossningar v 14-20 och sen försvann det helt. Det kom tillbaka aningen några veckor senare när jag bar något tungt i samband med att vi flyttade men sen vilade jag jättemycket och då försvann det. Sen kom det tillbaka två månader EFTER förlossningen och satt i ett par veckor. Jag har precis blivit av med det.

Foglossningar är hormonstyrda så det är svårt att göra så mycket åt dem, och det yttrar sig lite olika på olika människor. Akupunktur kan hjälpa men man får nog tjata lite för att få det. Bär inte tungt, gå inte ojämnt (stå ej på ett ben, gå ej åt sidan) och håll tummarna för att det ger med sig.
 
Sv: Rädd för foglossning!!

Silverkedjan direkt via sms från poolside:

"Tyvärr måste jag säga att det gör mer ont om man rider. Annars är sex bra lokalt smärtstillande och så akupunktur fast man kan få pröva olika behandlare för det funkar inte om man sätter nålarna för försiktigt. Tempurmadrassen var en fantastisk välsignelse liksom bubbelbaden... Och så får man trösta sig med att det är inte farligt, det gör bara ont och det är ju rätt världsligt i sammanhanget;) "

:D
 
Sv: Rädd för foglossning!!

mandalaki skrev:
Silverkedjan direkt via sms från poolside:

"Tyvärr måste jag säga att det gör mer ont om man rider. Annars är sex bra lokalt smärtstillande och så akupunktur fast man kan få pröva olika behandlare för det funkar inte om man sätter nålarna för försiktigt. Tempurmadrassen var en fantastisk välsignelse liksom bubbelbaden... Och så får man trösta sig med att det är inte farligt, det gör bara ont och det är ju rätt världsligt i sammanhanget;) "

:D

Oj, vad snällt!:o Bara för att jag gnäller över lite foglossning...
 
Ta det lugnt!

Det kan vara foglossning, har du tur så blir det inte värre, men undvik ALLTING som gör att du får ont. Det blir bara värre då. Hoppas att det går över, men frågar du mig så är jag inte lika positiv, jag kände av foglossningen från dag 1 med andra barnet (med första dröjde det till v 15) och det blev INTE bättre av ridning.
 
Sv: Ta det lugnt!

Pauling skrev:
Det kan vara foglossning, har du tur så blir det inte värre, men undvik ALLTING som gör att du får ont.

Alla skriver eller säger det, men det är ju inte så kul...:(

Allt har gått så bra innan. Jag har varit pigg och aktiv och nästan ridit mer än vanligt. Och så kommer detta helt plötsligt!:mad:

Fast jag har bara liiiite ont än så länge. Måste jag verkligen sluta med allt kul redan nu? (Svara helst: "Nej, ta det lugnt med dammsugningen men rid så mycket du vill!";) ;) )
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 646
Senast: emma-vsm
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är ganska fascinerande att iaktta hur den här jobbsituationen påverkar mig, och vilken enorm skillnad det är att (ofrivilligt)...
Svar
16
· Visningar
2 874
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
14
· Visningar
7 030
Senast: Caoimhe
·
Hundhälsa Jag måste börja nysta i om och när det blir dags för mitt hjärta att vandra vidare. Har några delar jag skulle vilja bolla med den som...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 869
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp