Rådvill ang låneavtal

Bubbaz

Trådstartare
Har blivit erbjuden att låna ett varmblodssto som sällskap till hästen hemma. Skulle som det låter på nuvarande ägaren i princip få överta henne eftersom hon bara går och skräpar på gården och dom börjar behöva boxplatsen till en annan häst.
Det intressanta är att kvinnan är fd svärmor till en kusin.
Får idag ett samtal från kusinen som vill höja ett varnande finger för människan. Att det är speciella människor jag ska ha att göra med (vet det eftersom han separerat från dom :smirk: ). Säger någonting om att någon av hästarna varit sjuk tidigare (kusinens dotter har "skvallrat" när hon varit och hälsat på) och tror inte att den blivit kollad av någon veterinär för dom har inte riktigt råd :confused:, att dom tidigare lånat ut en häst (vilken av dom 4?) och sedan bara hämtat igen den utan förvarning :confused:
Råder mig att se till att det skrivs ordentliga avtal för vad som gäller etc och tänka mig för en o två gånger innan jag ger mig in i detta.

Nu vet jag inte om kusinen vill varna av sin egen uppfattning om dessa människor (h*n var ju torts allt släkt med dom och har barn tillsammans med sitt X) eller hur jag ska tyda det.

Ansåg när jag tittade på hästen att hon såg fräch ut för att vara 16 år, gjorde iof ingen närmare och grundlig koll :o även dom andra hästarna såg fina ut i hull, fötter etc.

Vad tycker ni vad ska jag tänka på/göra om man tänker med papper etc?
Hur skriver man ett bra avtal för denna typen av fodervärds-/lånkontrakt??
För avtal ska skrivas! har blivit lurad en gång förr så.. (fast då lånade jag ut hästen)

Hoppas på hjälp och råd från erfarna bukefalister! :bump:

Sv: Rådvill ang låneavtal

Varför en sällskapshäst som inte kan användas till annat än som just sällskap?

Foder, hovslagare, veterinär, försäkring och annat kostar lika mycket för en häst som kan användas till annat än sällskap.

Immer

Ska ha "bara" en sällskapshäst för att det räcker för mitt behov. Är väl medveten att en sällskapshäst oxå kostar pengar! Det är inte min fundering. Utan mer hur man lägger upp ett bra avtal för just den här typen av "lån" av häst.

Tror säkert att hästen i fråga går att rida in om intresset finns, hon är inkörd så hon går att köra. Hon har hyfsad stam vad jag vet så det går att ta föl på henne, har redan lämnat två bra föl tidigare. Men det är inte det jag är ute efter i första hand utan ett sällskap till min häst. Visst kan skaffa en get eller så men hur kul är det på en skala för min häst, ser helst att hon har sällskap av en artfrände.

Se till att allt står dvs uppsägningstid avtalstid när o om hästen ska överlåtas till dej.
Värt att kosta på en mindre vetbes av hästen innan hon flyttas hem till dej så vet du vart du står?
Är hon försäkrad?
Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 661
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 338
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 258
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V