Rädsla hos häst-behöver svar snabbt

N

Nicita

Hej!!!
Behöver ett snabbt svar på denna fråga.
Jag har ett sto som ska gå en ridlektioin den 3.e april.
Hon vägrar gå åt det håll som ridhuset ligger men går gärna åt
höger...dvs åt andra hållet.
Hon blev rädd för en pissmaskin,dvs en traktor som ser ut som ett monster och sprider piss....på åkrana.
har provat med lock ock pock men det går inte.
Hon vet vad jag vill....hon lägger sitt huvud på min axel och ber mig att vi inte ska gå åt det hållet.Hon gör allt annars ,det jag ber henne om,fast på andra hållet.
Hur får jag henne till ridlektionen???Hon vill inte gå åt det hållet...men allt annat ställer hon upp på.
Hon går ett par meter åt det hållet hon är rädd för...sen vill hon inte
längre.och jag tycker det verkar lite långt att rida en runda på 2 timmar för att komma till ridhuset.
Ska jag ringa och boka ny tid till ridlektion eller vad tycker ni?
Känns ut som om det är inget vi löser på 3 dar.
Taxam för svar omgående:Vad göra????????????
ps,hon fäller för tillfället och har ont i skinnet...och är sur för det men annars snäll å go...dessutom lite brunstig.
Men inte jättemycket.Har varit snorig i en näsborre ca 1 1/2 vecka men ingen feber.Äter som hon ska och är pigg och gla ändå...
kommer som ett skott när jag visar mig,Taxsam för svar,Nicita

Sv: Rädsla hos häst-behöver svar snabbt

Jadu, jag hade nog gjort så att jag skulle försökt komma ett steg längre för varje dag, gått långsamt framåt. Pressa henne inte utan låt det ta den tid det tar, försök å få henne att förstå att det är ingen farligt åt det hållet. Jag hade nog bokat om den tiden..

Det finns ingen hästkompis som kan följa med till ridhuset... brukar ju kännas tryggare med en kompis som går först.

Här kommer några tips som jag skulle göra:

- Leda hästen till ridlektionen (om det inte är för långt:angel: )
- Åka transport
- Be att tränaren kommer till ditt stall (:p )

De är kortvariga lösningar. Sen måste du försöka att klura ut problemet.
Någon dag när du inte ska rida lektion så kan du försöka rida dit. Ta det lugnt men var bestämd. Jag har själv ett sto som kan vara riktigt pissmärrig ibland så jag vet hur svårt det är att vara bestämd och visa vem som bestämmer.
Men du får försöka.
Rid så lång du kan innan hon börjar bråka, hoppa av och led en bit. Sitt upp igen och var snabb med att hon ska fram, trava gärna. Vägrar hon gå sitt av o led, upprepa till hon går automatiskt.

En fråga: hur är hon när du rider med andra?

tänkte också på om hon inte kan gå in om de andra som ska vara med på lektionen går in samtidigt, före henne...om det är en privatlektion o fint väder kanske ni kan ha lektion på ridbanan istället den här gången o sen som nån sa ta ett steg i taget mot ridhuset...lycka till!:banana:

Hej!!!
Tack för ditt svar.Jo det brukar gå bra när vi rider med andra....men det var bara det att den dagen ville hon inte ens ha sällskap.
Men i dag har vi ridit åt det hållet hon inte vill gå ...med ett annat sällskap o det gick bra.....hon smög fram först och gjorde en vändning näär det kom en bil o vi gick ut på åkern...då trodde hon att hon skulle gå hem...men då ställde sig min kompis i vägen och blockerade så hon inte kunde gå hem....
Sen fortsatte vi uppåt skogen och sen efter det var det inga mer tendenser till att vända å sticka hem.
I morgon ska jag och min kompis ha sällskap till ridhuset.
För det går ju inte att krångla hela tiden.
Hon var likadan förra våren men då löste vi det själva men det tog en jäkla tid....så denna gången är det bättre att be om hjälp.
Efter det så har vi inte haft problem med att rida själva.
Men sen tror jag att hon blivit lite beroende med av att ha sällskap...
Nackdelen med henne är ju åxå att hon är ganska smart....
Hon vet att hon inte får men gör det ändå....för vem tycker det är kul att jobba???
Går det så går det.....Lite tråkit bara å behöva bråka med henne...men ut ska vi ju....:banana:
Så tack för hjälpen allihopa som svarat:rofl:

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 538
Senast: AlmostEasy
·
Träning Hej! Jag har tänkt lite på detta, och det verkar som om många är väldigt snabba med sin ridning. T.ex, dom får galoppera väldigt tidigt...
2
Svar
24
· Visningar
3 183
Senast: Ray
·
Relationer Ååååh. Sliter mitt hår av frustration. Behöver råd utifrån, från oberoende personer som inte känner varken mig eller min pojkvän...
2
Svar
28
· Visningar
5 744
Senast: Got2Be
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 025
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar