trixie07

Trådstartare
Har en granne som har tagit hand om en katt som han inte har råd med.Han tigger tomburkar till kattmat,någon sand till kattlådan har han inte råd med.Har hjälpt honom med både mat till katten och sand,men då han inte visar bättring undrar jag om det vore bättre att anmäla honom? Svår fråga för mig ,då jag vet att katten är allt han har och lever för,men kattens livskvalitet?
Någon klok som ge råd?

Har en granne som har tagit hand om en katt som han inte har råd med.Han tigger tomburkar till kattmat,någon sand till kattlådan har han inte råd med.Har hjälpt honom med både mat till katten och sand,men då han inte visar bättring undrar jag om det vore bättre att anmäla honom? Svår fråga för mig ,då jag vet att katten är allt han har och lever för,men kattens livskvalitet?
Någon klok som ge råd?

Som Gimlan skrev - hur mår katten? Om den kissar ute och inte behöver låda, och om ägaren nu lyckas fixa mat åt den...

Vadå ägaren "visar inte bättring"? Har han inte pengar så är det inget man bara snyter ut näsan. Det är jäkla tufft att leva på försörjningsstöd.

Kanske kan han få hjälp med kontakt via något katthem i närheten som kan hjälpa honom med kattmat/vaccination i utbyte mot volontärstöd i deras lokaler? Bara en idé.

Ekonomiskt utsatta människor är redan paria. Om det går tycker jag att man som medmänniska kan försöka hitta lösningar. Sedan finns det ju ohållbara situationer också givetvis, när djuren måste omhändertas. Men om han nu älskar sin katt och kämpar för att ta hand om den, då kanske det blir det sista slaget för honom om någon kommer och tar den.

Har du övervägt att be om att få ta över katten och chippa, vaccinera, kastrera och behålla el omplacera den? Eller kolla om andra djurhjältar orkar/vill engagera sig och ta den kampen?

Om inte så anmäl! Djurägare har skyldigheter oavsett hur ekonomin ser ut...

Hjälp mannen med katten.
Om han ger den ett hem och kärlek så kan ju andra kattvänner stå för mat och kattsand.
Det var väl bra att han gav katten ett hem?

Jag vet att folk skänker kattmat till katthem, egentligen är det inte så annorlunda mot att skänka kattmat till den här mannen eftersom katten mest troligt skulle hamna på ett katthem om den omhändertogs - om den inte avlivades. Med tanke på hur länge även trevliga och sociala katter kan få sitta på katthem i väntan på ett nytt hem känns det rimligare att den här katten får bo kvar hos sin ägare och få hjälpen där, förutsatt att hemmet är bra i övrigt förstås.

Det finns dessutom föreningar/organisationer som har som mål att hjälpa personer i exempelvis ekonomisk knipa med djurens kostnader, just förstår djuren är så viktiga. (Sindys foundlings tex)

Skulle katten behöva veterinärvård i framtiden och ekonomin är som den är (det är en otroligt jobbig situation som ju trots allt kan uppstå - att en inte har råd med vård), så kan det finnas möjlighet att söka medel från ex fonder eller organisationer samt att vissa djursjukhus har egna medel för att finansiera ex hemlösas djurs vård.

Så om hemmet är bra i övrigt tänker jag att sådana saker kan vara värda att kolla upp.

Någon klok som ge råd?

Har man inte råd med det mest basala som mat och sand så ska man inte ha katt. Gäller ju för alla djur, en "basvardag för de normala behoven" MÅSTE man kunna ge alla djur.

Anmäl, är så fruktansvärt trött på att det är allas rättighet att ha ett djur oavsett om man kan ta hand om det eller inte. :banghead::turd:

Har man inte råd med det mest basala som mat och sand så ska man inte ha katt. Gäller ju för alla djur, en "basvardag för de normala behoven" MÅSTE man kunna ge alla djur.

Anmäl, är så fruktansvärt trött på att det är allas rättighet att ha ett djur oavsett om man kan ta hand om det eller inte. :banghead::turd:
Håller med. Samt pengar till vård! Många verkar bara tänka på de vardagliga kostnaderna och inte på vet.vård.

Har ordnat med veterinärbesök för katten,vilket gick på 3600kr. för kastrering och medicin.Det visade sig att han hade diverse åkommor,inget livshotande men öronskabb långt gånget vilket bara avhjälps med medicinering.Det tråkiga i sammanhanget är att husse är spelmissbrukare,tjänar långt utöver min inkomst men jag har inte hjärta att låta honom fara illa,har ju två själv och vet vad som behövs.Nu är jag
oerhört trött på allt detta.Hussen tiggde senast idag en hundralapp av mig till kattmat.pengar jag inte får tillbaka.Jag önskar jag kunde hjälpa,men är nu innerligt trött och anmäler ägaren för kattens bästa.

Som Gimlan skrev - hur mår katten? Om den kissar ute och inte behöver låda, och om ägaren nu lyckas fixa mat åt den...

Vadå ägaren "visar inte bättring"? Har han inte pengar så är det inget man bara snyter ut näsan. Det är jäkla tufft att leva på försörjningsstöd.

Kanske kan han få hjälp med kontakt via något katthem i närheten som kan hjälpa honom med kattmat/vaccination i utbyte mot volontärstöd i deras lokaler? Bara en idé.

Ekonomiskt utsatta människor är redan paria. Om det går tycker jag att man som medmänniska kan försöka hitta lösningar. Sedan finns det ju ohållbara situationer också givetvis, när djuren måste omhändertas. Men om han nu älskar sin katt och kämpar för att ta hand om den, då kanske det blir det sista slaget för honom om någon kommer och tar den.

Har ordnat med veterinärbesök för katten,vilket gick på 3600kr. för kastrering och medicin.Det visade sig att han hade diverse åkommor,inget livshotande men öronskabb långt gånget vilket bara avhjälps med medicinering.Det tråkiga i sammanhanget är att husse är spelmissbrukare,tjänar långt utöver min inkomst men jag har inte hjärta att låta honom fara illa,har ju två själv och vet vad som behövs.Nu är jag
oerhört trött på allt detta.Hussen tiggde senast idag en hundralapp av mig till kattmat.pengar jag inte får tillbaka.Jag önskar jag kunde hjälpa,men är nu innerligt trött och anmäler ägaren för kattens bästa.

Vi håller tummarna för att det ska går bra för katt och människa, och bra av dig att ta ansvar och hjälpa till så långt det var möjligt.

Tack för ditt stöd,vet mycket väl det finns ekonomisk utsatta människor.min son är socialsekreterare,och jag har tyvärr inte mer att lägga ut på den katten.Jag har själv två kastrerade honor,och min ekonomi räcker inta för mer.Är förtidspensionär pga.fibromyalgos och parkinson.
Tack för ditt stöd

Tack för ditt stöd,vet mycket väl det finns ekonomisk utsatta människor.min son är socialsekreterare,och jag har tyvärr inte mer att lägga ut på den katten.Jag har själv två kastrerade honor,och min ekonomi räcker inta för mer.Är förtidspensionär pga.fibromyalgos och parkinson.
Tack för ditt stöd

Det är inte lätt att veta vad som är rätt alltid. Ibland är det bra att hjälpa till, men det kommer ju en punkt när det är bäst att anmäla och lämna över ansvaret till någon annan.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 417
Senast: Ajda
·
Övr. Katt Alltså min granne, hon ger mig gråa hår! Jag har två underbara kattgubbar som flyttade hem till mig i somras när deras husse dog. De är...
2
Svar
30
· Visningar
7 231
Senast: hastflicka
·
Katthälsa Vi har tagit hand om en hittekatt (tror vi iaf) sen en tid tillbaka. Efter att hon stått utanför vår dörr i flera dagar och verkade...
Svar
3
· Visningar
1 097
Senast: Draumsyn
·
Övr. Barn (OBS! Långt) Har ett problem jag gruvat mig över länge nu och hoppas på att få hjälp med lite nya tankar... Jag är gift sedan många...
2 3
Svar
59
· Visningar
18 016
Senast: Björk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38