Rådjur ärer upp hästarna hö!

Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

5.Vid varje foderplats bör det finnas en saltsten samt från tidigt på hösten kvalitativt bra hö i regnskyddade foderhäckar eller foderstackar. Detta för att djuren tidigt på hösten skall lära sig var hjälpen finns när väl vintern kommer.

6. Ett bra rådjurshö skall vara tidigt skördat med unga, klena och näringsrika blad och strån. Det bör innehålla mycket klöver eller vara ett ängshö med stort inslag av örter. Grovt halmliknande hö är olämpligt som rådjursfoder. Obs ! Hö får inte ges till utmärglade rådjur. Skall hö ges måste man påbörjat stödutfodringen tidigt på säsongen så att deras magar hinner vänja sig vid detta foder.

7. Även annan utfodring bör påbörjas i god tid innan vintern slår till på allvar. Lämpligt är "naturlig" föda som t.ex. fällda lövträd, frukt, rotfrukter och grönsaker. De mest uppskattade lövträden är asp, sälg och björk. Observera att det krävs tillstånd från markägaren för att få fälla träd. Fallfrukt från trädgården är ett utmärkt alternativ. Frukten och grönsakerna får dock inte vara ruttna eller mögliga. Vid minusgrader bör frukterna delas i mindre bitar. Det finns däremot ingen anledning att ge s.k. konstfoder (se punkterna 9-10) under tidig höst då rådjuren är i gott hull och har rikligt med annan mat.

8. Plogning av klövervallar och höstsådda fält med t.ex. raps, råg eller vete ger ett rikligt och "naturligt" fodertillskott. I vissa fall kan även plogning av viltåkrar ge ett bra resultat beroende på gröda och tidigare nyttjandegrad. Åtgärden uppskattas mycket av rådjur och harar men är arbetsam och naturligtvis krävs markägaren tillstånd.


Special- och konstfoder

9. Vid svåra vinterförhållanden måste oftast det "naturliga" fodret kompletteras med s.k. special- och konstfoder. Spannmål, framförallt havrekross är omtyckt av djuren. Ett mycket bra och populärt foder är ensilage där höet redan delvis har brutits ned och innehåller t.ex. fettsyror som är viktiga för djurens näringsupptag. En rundbal av ensilage räcker länge och kan, trots att den är relativt fuktig, ätas även vid låga temperaturer. Ensilage kan också till skillnad från hö ges till starkt utmärglade djur.

10. Konstfoder kan också ges som pellets eller som grovmjöl. Det är viktigt att fodret är kolhydratrikt d.v.s. rikt på socker. Detta är mycket viktigare än att fodret håller höga proteinhalter. För att djuren inte skall få störd matsmältning är det också viktigt att fodret har ett visst fiberinnehåll. Med fördel kan olika typer av kreatursfoder användas, men det finns också framtaget speciella foder lämpliga för klövvilt. Mycket lämpliga för rådjur är Avrenspellets, Betfor och Viltfor.

kopierat från en vilt/jaktsida..
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

Vi har skapat diverse lösningar, först och främst ser vi till att ploga undan snön i ett par spår på våra ängar/vallar. Det märks tydligt att mycket vilt springer här och kan gnaga åt sig gammalt gräs från vall/äng kan tilläggas att även det är smidigt att motionera hästar i dessa spår. Viltfodring med viltfoder, saltsten samt fint hö använder vi oss också av höst/vintertid.
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

Rådjuren städar runt mina hösilagebalar på nätterna. Bra att de tar upp "smulorna" som jag tappar på marken.

charmigt med rådjur - men det vore inte riktigt lika trivsamt med en flock älgar inne på gården:devil:
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

Om man inte vill ha rådjuren ihop med hästarna - fodra utanför när du ändå har massa hö i överflöd!
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

Rådjuren festar på ensilaget och våra hundar på Rådursspillningen:o

Axel vad menar du med att dom rådjuren inte äter hö, här äter dom iallafall och det för fulla muggar :)

Mia
Det var det direktivet som jag fick.:o
Jag hade lagt ut silage med havre ovanpå o visst tod det längre tid, men nu var även höt borta.

Gav dem vatten igår vid skymmningen.

Tar med mig en ryggsäck med mat på ridturen. Hästen har lärt sig vad jag häller ut:d
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

Här har vi också rådjur framme och äter från balarna som står i hagarna. En hel del harar med. Jag tycker att det är toppen att vi har möjlighet att hjälpa dem.
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

Så, hur gör man för att rådjuren inte ska äta upp hästarnas hö?? Jag har ingen lust att stödfodra rådjuren, trots att jag har obegränsat med gratis hö. Det är ju knappast bra för rådjuren heller att börja äta massa hö plötsligt såhär långt in på vintern. Jag vill ju inte heller att fler än dom rådjuren som är här, ska dras hit.

Det där gjorde mig ledsen.
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

Jag har samma problem som du.. här har vi nått fruktansvärt med hjortar!
jag körde ut en stor rundbal i hästarnas hage i lördags, jag har 3 hästar som går ute på dan och är inne på natten.
Idag är balen slut, måste köra ut en ny.. de kan omöjligt äta upp den själva på knappt 3 dagar.
det är upptrampade stigar från skogen och det står hjortar där när jag kommer på morgonen..

Men vad ska man göra åt det?
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

Låter jättekonstigt. Jag har också massor av hjortar, brukar åtminstone vara en 10 stycken här och äta och jag märker ingen större skillnad. Inte mer än jag kan bjuda på i alla fall.
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

Det var det direktivet som jag fick.:o
Jag hade lagt ut silage med havre ovanpå o visst tod det längre tid, men nu var även höt borta.

Gav dem vatten igår vid skymmningen.

Tar med mig en ryggsäck med mat på ridturen. Hästen har lärt sig vad jag häller ut:d


Matrast för dig och pållen eller för rådjuren ? Eller för alla :love: Låter mysigt hur som helst ;)

Låg inatt och tittade på Rådjuren i vår kamera vi har för att kunna se hundrastgårdarna och hästarna på baksidan av stallet , när dom hade skrovmål i ensilagebalen ;)

Mia
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

okej, tack för alla tips.

jag skrev lite otydligt i första inlägget, jag har obegränsat och gratis hö till mina hästar. Alltså bonden som jag har mina hästar har gett mig lov att ta så mycket jag vill av hans hö till mina hästar, så jag tror inte han skulle bli speciellt glad om jag började mata vilda djur med det, därför har jag ingen lust.. så inte för jag tycker att rådjuren ska svälta.

nu har iaf alla rådjur "dragit vidare" förutom en stackare som är halt. Den ger vi hö nu, h*n är på bättringsvägen iaf :laugh:

läste nämligen att det kunde vara farligt att börja mata rådjur mitt i vintern utan att vänja dom vid det, men nu när jag har hört era historier har jag lärt mig att det går alldeles utmärkt. så om rådjuren kommer tbx får jag prata med bonden så jag stödfodra jag med ;)
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

Det är inte ett dugg konstigt, en som aldrig har varit här kan inte föreställa sig hur mycke hjort vi har här.

Jaktlagen här matar för fullt, det står balar överallt i skogen så jag har ingen lust alls att ha dem inpå gården..
Man kan inte ha några blommor utan att ha nät över..
Kyrkogården har elstängsel med 10st eltrådar för att hjortarna inte ska äta upp blommorna på gravarna.
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

Jag skulle säga detsamma förutom att här varken finns blommor eller kyrkogårdar. Men jag antar att du har fler flockar än en som äter då om höt tar slut. Nåt lurt är det för här är det hjort så det räcker och blir över.
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

Varför skulle det vara skadligt?:confused:

jag är inte helt säker på har hört att det är skadligt för rådjuren att äta så tort foder som hö ...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

Letade på en bild som jag tog i höstas, kortet är taget från trappen ut mot vallen, det är 3st gärden där och de är fulla med hjort.
Om jag åker en liten runda med bilen säg, 1-2km mellan gärdena så kan jag LÄTT räkna 100st.

CIMG1545.jpg



Jaktlagen här runtomkring sköt 300st hjortar förra året men det märks inte, det blir bara fler o fler..
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

Jag har inte 300 hjort i hagen men runt 30 har jag räknat till i somras när de kom hit för att beta, det finns bara skog här så de vill väl ha gräs. Det kan vara fler hos dig om de finns mer gärden kanske?

Väntar på att vildsvinen ska komma hit och äta de med.
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

KL
De äter inte hö

Jo, de äter hö. Bättre att ge ängshö än div kraftfoder som kan ge dem diarré = uttorkning och en ganska säker död. Renfor är bättre att ge än havre/korn om man vill ge dem kraftfoder :)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 720
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 793
Senast: Twihard
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 748
Senast: Bee
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 711
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Vad läser du just nu?
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp